Gå til innhold
Nye Santa Fe

Nye Santa Fe

Santa Fe får en rekke forbedringer og oppgraderinger, og kommer som ladbar hybrid i Norge i løpet av første del av 2021 - prisen er foreløpig ikke kjent. Santa Fe den første bilen i Europa som er bygget på Hyundais helt nye tredje generasjons plattform. Det gir resultater i form av bedre ytelser, høyere effektivitet og enda sikrere biler.

Meld deg på vårt nyhetsbrev nederst på siden for å holde deg oppdatert.

Ladbar-hybrid.png

Ladbar hybrid

Nye Santa Fe kommer som ladbar hybrid tidlig 2021. Her får du en god kombinasjon av stor plass, elektrifisert SUV og fornuftig pris – en pakke perfekt for Norge.

Santa-Fe-sideprofil.png

Stor plass

Stor, romslig SUV med fem eller syv seter, og opptil 831 liter bagasje med fem personer i bilen. Størrelsen er blant SUV-ene med størst plass i klassen.

Hyundai-Smart-Sence.png

Sikkerhet

Nye Santa Fe får en omfattende sikkerhetspakke med viktige aktive funksjoner som sikrer deg, medtrafikanter og hele familien.

Se video av helt nye Santa Fe

Denne store D-segment SUVen har fått svært positiv omtale for sin komfort, plass og praktiske design, samt et omfattende utstyrsnivå. I nye Santa Fe får kundene enda mer utstyr, nytt design og viktige oppgraderinger i form av teknologi og sikkerhet.

Et kraftfullt design med et distinkt utseende

Eksteriørdesignet i nye Santa Fe skaper et tydelig avtrykk i SUV-landskapet, med et utseende som er både robust og sofistikert.

3D-mønstret grill

3D-mønstret grill

Foran kjennetegnes den nye bilen av sin brede og distinkte grill, som omfavner lyktene. Grillens 3D-mønster skaper en dybdefølelse, og bidrar til det robuste uttrykket.

T-formede LED-kjørelys

T-formede LED-kjørelys

De unike T-formede LED-kjørelysene sørger for en gjenkjennelig signatur, og har dobbeltfunksjon som blinklys.

Luftinntak

Luftinntak

Den nedre delen av støtfangeren har en solid og kraftig skjerm rundt luftinntaket, og gir en formfaktor som støtter opp om grilldesignet. For å avrunde bilens robuste uttrykk i front, er hjørnene dominert av vertikale luftinntak som sørger for bedre luftstrømmer langs bilens sider.

Kraftige hjulbuer og 20" felger

Kraftige hjulbuer og 20" felger

Santa Fe har i tillegg fått kraftigere hjulbuer, og tilbys for første gang med 20" felger.

Nye baklykter og støtfanger

Nye baklykter og støtfanger

I hekken har bilen fått nye baklykter som strekker seg langs hele bredden med en refleksstripe på tvers av bakluken. Bilens bredde er understreket av en ny og mer sofistikert støtfanger.

Helt ny Luxury Package

Nye Santa Fe tilbys som første Hyundai-modell med en helt ny Luxury Package som tilvalg. Denne pakken inkluderer dedikerte 20’’-felger, samt støtfangere og skjørt som er lakkert i bilens farge i stedet for matt svart.

Nye interiørelementer

Nye Santa Fe får mer plass, høyere komfort og enda flere nyttefunksjoner enn forgjengeren. Bilens opplevde kvalitet heves med myke materialer i alle overflater, en ny 10,25’’ infotainmentenhet og nytt design på nedre del av dashbordet. I tillegg får bilen et helt nytt heldigitalt instrumentpanel på 12,3’’. Bilen følger dessuten oppskriften fra blant annet Kona Electric, med flytende midtkonsoll og knapper for å betjene girvalg. Nye Santa Fe får også en Terrain Mode-velger i form av et hjul i midtkonsollen hvor man enkelt kan velge mellom forskjellige kjøremoduser.

Nytt utvalg av elektrifiserte drivlinjer

Nye Santa Fe er den første modellen som blir tilgjengelig i Europa med Hyundais nye «SmartStream» hybride og ladbare drivlinjer.

Hybridversjonen er tilgjengelig fra høsten av i Europa, og baserer seg på Hyundais nye 1.6-liters «SmartStream» T-GDi turbobensinmotor, kombinert med en elektrisk motor på 44,2 kW. Denne modellen fås både med for- og firehjulstrekk, og har en systemeffekt på 230 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. Denne modellen blir imidlertid ikke lansert i det norske markedet.

I Norge lanseres Santa Fe derimot som ladbar hybrid, og denne modellen kommer i salg rundt årsskiftet. Modellen leveres med den samme 1.6-liters turbobensinmotoren i bunn, men her kombinert med en elektrisk motor på 66,9 kW. Det gir en systemeffekt på 265 hestekrefter, og et dreiemoment på 350 Nm. Batteripakken er på 13,8 kWt, og bilen vil få god elektrisk rekkevidde. Ladbare Santa Fe har firehjulsdrift som standard.

Begge de elektrifiserte drivlinjene leveres med en nyutviklet 6-trinns automatkasse, som gir raskere girskift og enda bedre drivstoffeffektivitet målt mot forrige utgave av girkassen.

Den nye 1.6-literen er også den første motoren som utnytter Hyundais nye og unike CVVD*- og LP EGR**-systemer. Disse systemene sørger for bedre ytelser, lavere drivstofforbruk og lavere utslipp, uten å gå på akkord med bilens dynamiske egenskaper. Les mer om systemene her.

* Continuously Variable Valve Duration
** Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation

Ny plattform gir bedre dynamikk og enda høyere sikkerhet

Nye Santa Fe er den første Hyundaimodellen i Europa, og den første SUVen i verden, som er basert på Hyundais helt nye tredjegenerasjons plattform. Den nye plattformen muliggjør signifikante forbedringer i ytelser, kjøreopplevelse, drivstofføkonomi og sikkerhet.

Ved å benytte et luftinntakssystem med flere inntak, får man en bedre luftstrøm rundt bilens hjul. I tillegg sørger en mer effektiv dekselstruktur i understellet på den nye plattformen for mye bedre aerodynamikk under bilen. Stabiliteten er økt med lavere montering av tungt utstyr, og dette bidrar både til vektreduksjon og et lavere tyngdepunkt. Luftmotstanden er dessuten minimert med hjelp av en mer aerodynamisk form, som gir høyere effektivitet.

Festepunktene for bilens styrearmer er flyttet nærmere senter av forakselen, og det bidrar til mer dynamikk i styrefølelsen. Samtidig har Hyundai senket støynivået (NVH) betraktelig gjennom forbedrede lydabsorberende materialer i vibrasjonssensitive deler.

Den nye plattformen gir også vesentlige forbedringer i sikkerheten, særlig ved kollisjon. Gjennom nye tekniske løsninger vil bilen absorbere kollisjonskraften enda bedre ved en ulykke, samtidig som utstrakt bruk av høyfast stål og en toppmoderne struktur bidrar til en minimert deformasjon av kupeen.

Nye Santa Fe sett skrått fra siden kjører på landevei. Foto.

Firehjulstrekk og terrengvelger

Nye Santa Fe leveres som forrige generasjon med Hyundais egne firehjulstrekkteknologi HTRAC. For første gang leveres bilen også med en egen terrengvelger. Med kontrollhjulet som er plassert i bilens midtkonsoll kan man enkelt skifte mellom moduser tilpasset forskjellige føreforhold. De forskjellige modusene endrer bilens oppsett for å få optimal kjøreytelse og tilpasset firehjulstrekk etter forholdene. Man kan velge mellom sand, snø og leire, i tillegg til de kjente kjøremodusene eco, sport og comfort. Systemet har også en «smart driving mode»-funksjon, som automatisk velger riktig kjøremodus.

Kombinasjonen av nye kjøremoduser og HTRAC gir nye Santa Fe forbedringer i akselerasjon, stabilitet og drivstoffeffektivitet. På snø, grus eller leire økes bilens grep for å gi bedre egenskaper i svinger. Under glatte forhold fordeles kraften automatisk til alle fire hjul, mens sportmoduset gir økt akselerasjon ved å sende opptil 50 prosent av kraften til bakhjulene. I comfortmoduset økes stabiliteten ved at inntil 35 prosent av trekkraften distribueres til bakhjulene. Ecomoduset benytter forhjulstrekk for å øke effektiviteten.

Enda bedre plass

Santa Fe er allerede kjent for å være romslig og praktisk, men dette tas enda et steg videre i den nye utgaven. Den nye plattformen sørger for optimal plassutnyttelse, selv med de nye elektrifiserte drivlinjene. Bilens lengde, bredde og høyde er økt fra forgjengeren.

Den smarte plassutnyttelsen i den nye plattformen gjør at batteripakken kan plasseres under for- og baksetene i den ladbare hybridutgaven av nye Santa Fe. Det gjør at batteripakken ikke påvirker plassen i hverken kupeen eller bagasjerommet. Som følge av den nye plattformen er plassen innvendig dessuten økt, og baksetepassasjerene har tre centimeter lenger benplass enn før. På tredje rad har man fire centimeter ekstra benplass.

Bagasjerommet har også blitt større, og på femseteren er plassen økt med ni liter til 634 liter. Syvseteren har 24 liter ekstra bagasjeplass, og rommer totalt 571 liter når bakerste seterad er felt ned. Med andre seterad i fremste innstilling og med rett seterygg har man 831 liter tilgjengelig i femseteren, og 782 liter i syvseteren. Det er henholdsvis 12 og 32 liter mer enn i forrige utgave av Santa Fe.

Enda flere toppmoderne sikkerhetssystemer

Nye Santa Fe er utstyrt med Hyundais omfattende sikkerhetsteknologi, og har SmartSense-funksjoner som følger de strengeste sikkerhetsstandardene i Europa. Ytterligere forbedringer i sikkerhetsutstyret gjør at nye Santa Fe er på linje med premiumkonkurrenter.

For første gang er modellen utstyrt med Highway Driving Assist (HDA). Dette systemet er en kombinasjon av filholderen og smart cruise control, og benytter sensorer og kartdata for å sikre en trygg kjøretur. Systemet kan i tillegg senke farten automatisk i områder med begrenset fart. En egen knapp på rattet gjør det enkelt å aktivere HDA med et enkelt trykk.

En annen ny funksjon er ryggekollisjonsassistent (PCA). Dette systemet benytter bilens kameraer og ultrasoniske sensorer for å oppdage hindringer når man rygger. Systemet varsler først, og bremser selv om nødvendig for å hindre en kollisjon. Bilen kan også parkere seg selv med fjernstyrt parkering (RSPA), som enkelt kontrolleres fra nøkkelen uten at sjåføren selv trenger å være i bilen. Utover de nye systemene, har bilen en lang rekke andre smarte og aktive sikkerhetsfunksjoner.

Dette inkluderer blant annet automatisk nødbremse (FCA), blindsonevarsling (BCW), blindsoneassistent (BCA), kameravisning av blindsonen i instrumentpanelet (BVM), Safe Exit Assist (SEA) som hindrer baksetepassasjerer i å åpne dørene dersom et kjøretøy er på vei forbi, filholder (LFA) og ryggeradar som overvåker innkommende trafikk 25 meter til hver side for bilens hekk (RCCA).

Nye Hyundai Santa Fe blir tilgjengelig som ladbar hybrid i Norge fra årsskiftet. Hybridmodellen blir tilgjengelig i Europa fra høsten, men er ikke planlagt lansert i det norske markedet.

Følg med

Hold deg oppdatert på våre nye modeller, spennende konsepter og nye designretninger.

Opplysningene ovenfor vil bli lagret av Hyundai når du sender dem inn til oss. Hvis du vil vite mer om hvordan og hvorfor vi behandler personopplysningene om deg, kan du klikke her

Back to top