Oversikt

Se i30 N i aksjon på banen

N – TOPPYTELSER

Konstruert i Namyang, fintunet på Nürburgring

Når du starter nye i30 N, slår lyden av inntil 275 hestekrefter mot deg. N står for Namyang og Nürburgring. I Namyang holder vårt sentrale utviklingssenter til. N-logoen symboliserer sjikanesvingene på en racingbane. I mai 2017 stilte Hyundai med to i30 N biler i ADAC Zurich 24-timersløpet på Nürburgring. Begge modellene kjørte løpet med samme motor- og girkassekonfigurasjon som den serieproduserte versjonen av i30 N vil bli levert med.

KONSTRUERT FOR BANEKJØRING

i30 N er Hyundais første modell under merket N og er en modell konstruert for høy ytelse og heftige kjøreopplevelser. Nye i30 N er konstruert for banekjøring, og vår brede erfaring innen motorsport og utvikling av biler med toppytelse er samlet i denne modellen. Den er skapt for deg som ønsker racingfølelse i hverdagen.

HØY YTELSE

Nye i30 N drives av en 2,0-liters turbomotor med 250 eller 275 hk og leveres med et imponerende utvalg av standardutstyr.  

Du kan velge mellom fem kjøremoduser: Eco, Normal, Sport, N og Custom.  

De endrer bilens egenskaper ved å justere parameterne for motor, demping, stabilitetsprogram, elektronisk differensialbrems, lyd og styring. Med det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) kan du velge hvor stiv dempingen skal være, med et tastetrykk. Innstillingene varierer fra komfortabel for daglig kjøring til N-modus for kjøring på bane.

Launch control som standardfunksjon. Den kontrollerer det høye turtallet for å redusere hjulspinn, for å gi raskest mulig akselerasjon fra stillestående.

Turtallstilpasning er også standard. Den øker automatisk motorturtallet ved nedgiring for å gi så myke og sportslige girskift som mulig. Funksjonen High Performance kjøredata gjør det mulig å se kjøredata på den store multifunksjonsskjermen.

Elektronisk differensialbrems (E-LSD) er ekstrautstyr og gjør at kraften fra motoren ut til hjulene optimaliseres for bedre førerkontroll. Med det aktive variable eksosanlegget kan du velge mellom flere ulike lydbilder fra eksosanlegget. Lyden er relativt dempet i Normal-modus, mer merkbar i Sport-modus og kraftfull  i N-modus.

Senket chassise

Det senkede chassiset og den direkte dempingen er en del av den aerodynamiske designen som reduserer oppdriften og øker retningsstabiliteten

Markante støtfangere

De markante støtfangerne med større luftinntak foran og bak, den aerodynamiske hekkspoileren med integrert triangelbremselys og de doble enderørene er viktige designelementer. 18" og 19" felger og sportsseter understreker den sportslige stilen.

i30 N

i30 N er grundig testet av vårt High Performance Vehicle Development & Testing-team ved Nürburgring og av profesjonelle rallyførere fra Hyundai Motorsports team i verdensmesterskapet i rally. Nürburgring er fortsatt stedet der vi finpusser teknologien som gir N den høye ytelsen.

Thierry Neuville

Fører i verdensmesterskapet i rally for Hyundai Motorsport

«Mange har gledet seg til denne bilen kommer, så det har vært en glede å teste den. Ingeniørene har gjort en kjempejobb med girkassen og differensialen. Bilen har godt veigrep og er stabil under testing på glatt underlag. Den er veldig lettkjørt. En vanlig fører vil få en følelse som minner om følelsen av å kjøre en løpsbil.»

Alexander Eichler

Leder for High-Performance-avdelingen hos Hyundai Motor Europes tekniske senter

«Hovedmålet vårt er å skape kjøreglede. Dette symboliserer N-logoen. Den er formet som en sjikane og viser at du har det moro bak rattet i denne bilen.»

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her:

Gyldig e-postadresse må fylles ut