Gå til innhold

Yngre, kulere og raskere

Den teknologiske utviklingen i bilbransjen går voldsomt fort, og å ha de riktige drivlinjene og det riktige utstyret er viktigere enn noen gang.

  • Publisert: 22.01.18

Det er Hyundais utvikling et klart bevis på. Siden 2014 har snittalderen på våre kunder falt med 11 år til bare 49 år. Dermed er det kun Tesla som har lavere snittalder på nybilkundene enn Hyundai.

– Hyundai er langt fremme på drivlinjer og utstyr, og elektriske biler i den ene eller andre formen har vist seg å være ekstremt viktige for oss, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.

– På bare tre år har vi gjort enorme byks i attraktivitet, og i 2017 hadde vi bilbransjens nest yngste nybilkunder.
Akkurat det er en solid bekreftelse på at Hyundais teknologi appellerer til vesentlig yngre mennesker enn før.

– Både eldrift, komfort og sikkerhet står i fokus hos Hyundai, og vi har de siste årene tatt store steg. Få andre merker kan tilby mer komfortutstyr enn oss, og ofte må man da opp på premiummerkene.

Hos Hyundai kan du få alt fra ventilerte skinnseter og avansert premiumlyd, til head-up display, intuitive underholdningsfunksjoner, full smarttelefonintegrasjon og en hel masse annet. Selv i småbilen i10 tilbyr vi Apple CarPlay, navigasjon, ryggekamera og mye mer som standard, sier Stenbo.

Da har han ikke begynt å ramse opp alle de aktive sikkerhetssystemene som er på plass i en ny Hyundai med SmartSense. Den nye kompakte SUVen KONA har eksempelvis aktiv filholder, tretthetsvarsler, automatisk nødbremse med fotgjengergjenkjenning og avanserte blindsonevarslere med ryggeradar. Samtidig er adaptiv cruise control på vei inn i de aller fleste nye bilene våre, og det er svært ettertraktet utstyr.

Snittkunden i bilbransjen er nå 53 år gammel, noe som ifølge ferske tall fra OFV er ett år yngre enn de var i 2016. Særlig er det merkene som satser tungt på ny teknologi som trekker ned snittet.

– Bilbransjen er svært drevet av teknologi for tiden, og særlig er det tydelig her i Norge. Elbil er selve drivkraften, og at vi i Hyundai i tillegg kan by på hybrid, plug-in og hydrogenbiler er nok med på å drive merkevaren ytterligere i riktig retning, sier produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai.

– Så er det naturlig at alt utstyret trekker opp. Yngre bilkunder er kravstore når det kommer til teknologi, og særlig ser vi at elbilkundene vil ha alt og litt til. I IONIQ har vi definitivt inntrykk av at disse kundene ikke bare er fornøyde – de er i mange tilfeller rett og slett imponerte. Vi noterer oss også at det fortsatt er få konkurrenter som kan matche IONIQ på utstyr, selv etter at den har vært på markedet i halvannet år. Jeg tror få andre elbiler i vårt segment kan skryte på seg en så komplett pakke, sier Knudsen.

Ambisjonene for nye KONA blir ikke mindre av at aldersstatistikken nå er på Hyundais side.

– Bilen er en kompakt SUV som er lastet med utstyr, og som i tillegg kommer som elbil. Den har i tillegg et iøynefallende design som skiller seg ut i segmentet, og den kan skilte med en plattform som er unormalt avansert for denne klassen, sier Stenbo.

– Den har et utseende som vi tror vil appellere til enda yngre kunder enn det vi har i dag, så vi satser på å gi Tesla kamp om de yngste kundene i bilbransjen.

KONA electric lanseres sommeren 2018, og vil bli en svært attraktiv kompakt-SUV. Bilen får to forskjellige batteripakker som vil gi rundt 30 og 50 mil rekkevidde, og blir den første elektriske folke-SUVen i markedet.

Relaterte artikler
Bilnytt

Gatetest av råskinn

Hyundai fortsetter testingen av nye i30 N, selskapets første high performancebil. I vinter kjørte de test i Sverige med rallyesset Thierry Neuville.

Bilnytt

Hyundai IONIQ electric best ut i svensk lystest

ViBilägare.se satt elbilene BMW i3, Nissan Leaf og Hyundai IONIQ electric opp mot hverandre for å finne ut hvem av modellene som scorer best på lys. Hyundai IONIQ electric kunne kjøre seirende ut.

Back to top