Gå til innhold

Verdifulle VM-poeng for Hyundai-førerne

Med forholdene tatt til betraktning ble det en godkjent gjennomføring av Rally Sweden, selv om seierne uteble for Hyundai-gutta.

  • Publisert: 17.02.20

Det var duket for andre VM-runde i rally, både på norsk og svensk jord, i forbindelse med Rally Sweden. Mangel på snø gjorde at mange etapper ble strøket og løpet i sin helhet ble forkortet ned til cirka halve distansen.

Men det ble VM-løp og det er det viktigste. Dog klarte dessverre ikke Thierry Neuville å gjenta seiersbedriften fra 2018, og ved å starte først på veien som en konsekvens av seieren i Rally Monte-Carlo, så ble det vanskelig for belgieren å sette opptider.

God revansje av Tänak

En som virkelig slo tilbake var regjerende verdensmester Ott Tänak. Han hadde en grusom utforkjøring tidlig i Rally Monte-Carlo og har ikke rukket å bli ordentlig kjent med ny bil og nytt team enda. Derfor ble Rally Sweden en verdifull erfaring, og ikke minst en god gjennomføring av estlenderen.

For alle Toyota-førerne fant et godt tempo og så nærmest uslåelige ut. Den eneste som klarte å tukte dem var Ott Tänak, som kjørte inn til en respektabel andreplass sammenlagt bak britiske Elfyn Evans som var i en klasse for seg denne helgen.

– Jeg er selvfølgelig veldig glad for å min første pallplass med mitt nye team, spesielt med tanke på de krevende forholdene som vi alle måtte igjennom denne helgen. Vi har vist at bilen har god fart, så nå må vi bare bli mer vant til den, sier Tänak.

Thierry Neuville endte på en sjetteplass mens Craig Breen, som steppet inn for Sebastien Loeb, ble nummer syv. Sammenlagt holder Neuville andreplassen, poenglikt med VM-leder Evans. Tänak klatret opp til en sjetteplass sammenlagt.

Viktig gjennomføring av Veiby

En annen som slo tilbake etter et miserabelt Rally Monte-Carlo var norske Ole Christian Veiby, som kjører i klassen under WRC, nemlig WRC 2. Her kjøres det med såkalte R5-biler, som er litt mindre trimmet og spekket enn WRC-bilene på toppen, og Veiby noterte seg for to sterke etappeseire blant R5-bilene.

I mål ble han nummer to i WRC 2-klassen, kun slått av sin landsmann Mads Østberg. Veiby er naturlig nok godt fornøyd med å score årets første VM-poeng etter at han brøt siste dagen av Rally Monte-Carlo.

– Det har vært en krevende helg, og det har vært forhold vi ikke har vært vant til. Vi har hatt noen gode enkeltetapper som vi må være fornøyde med, men vi må også lære oss å kjenne bilen litt bedre før vi er 100 prosent komfortable. Vi satset alt og tok med oss gode mesterskapspoeng, sier nordmannen.

Teamsjef Andrea Adamo var også fornøyd med Veibys innsats og revansje etter Monte-Carlo.

– Totalt sett er det fint å se at Veiby kunne fullføre løpet etter en vanskelig start på sesongen. Han satset bra og klarte å få det beste ut av det, og ikke minst ta hjem viktige poeng i mesterskapet. Han viste god fart og jeg er sikker på at han vil bli enda mer konkurransedyktig framover, sier en fornøyd teamsjef.

Forøvrig er det verdt å nevne at beste R5-fører av alle ble finske Jari Huttunen, som også kjører en Hyundai i20 R5. Men fordi han kjører i privat regi, og ikke for fabrikken, så scorer han poeng i det private mesterskapet for R5-biler kalt WRC 3 i stedet for WRC 2 som er forbeholdt fabrikkteamene. Men Huttunen var altså raskere enn både Mads Østberg og Ole Christian Veiby.

Relaterte artikler
Motorsport

Elektrisk racing med Hyundai

Under Frankfurt Motor Show i september 2019 viste Hyundai frem sin første elektriske racingbil noensinne. Hyundai Veloster N ETCR er bygget for banekjøring, og er spesifikt designet for å delta i den helt nye ETCR-kategorien som begynner i 2020. ETCR står for Electric Touring Car Racing, og er en helt egen gren innenfor TCR (Touring Car Racing).

Back to top