Gå til innhold

Hyundai er verdensmestere for andre året på rad

En sterk lagprestasjon i en krevende og absurd rallysesong endte med nok en gullmedalje til Hyundai Motorsport.

  • Publisert: 07.12.20

Rally-VM, også kjent under forkortelsen WRC, skulle avgjøres rundt det legendariske motoranlegget Monza i Italia. Rent teoretisk hadde fjorårets verdensmester Ott Tänak og belgiske Thierry Neuville sjans til å ta gull i førermesterskapet, selv om det var Toyota-førerne Sebastien Ogier og Elfyn Evans som hadde de største sjansene.

I fabrikkmesterskapet var det mer åpent, det vil si at Hyundai hadde et forsprang på Toyota på åtte poeng. Det er førernes poeng samlet fra løpet som utgjør poengene i fabrikkmesterskapet, og selv om det var det konkurrerende laget som lå best an individuelt hos førerne, så var det Hyundai som hadde føringen i kampen om å bli det beste teamet.

Svært krevende VM-runde

Det var dog et svært dramatisk løp som utspant seg både på motoranlegget og i fjelletappene nord for Bergamo. Dessverre krasjet Thierry Neuville seg tidlig ut i løpet da han slo i stykker bilen i en betongsjikane, noe som var utrolig synd for belgieren som vant årets første VM-runde i Monte-Carlo og fortsatt hadde teoretiske sjanser om å ta sitt første gull i førermesterskapet.

Teamet var nå avhengig av at Ott Tänak og Dani Sordo ikke tapte mer enn syv poeng til sammen enn Toyota-førerne for å sikre VM-gullet for fabrikantene. Og det skulle vise seg å bli et særdeles krevende løp, spesielt i fjelletappene hvor snøen lavet ned uten at førerne hadde de beste vinterdekkene tilgjengelig. Fordi det kom store snøfall gjennom dagen, så var heller ikke førerne 100 prosent forberedt på hva som egentlig møtte dem rundt den neste svingen.

Ikke bare den raskeste, men også den klokeste, ville fullføre best til slutt - og feilmarginene var ørsmå på de svært teknisk krevende etappene i fjellet. Inne på motorbanen bestod etappene av nådeløse betongsjikaner og trange krøtterstier gjennom tettpakket skog - og selv om hastigheten ikke her var de høyeste så var dette også svært teknisk krevende utfordringer for førerne.

Sterk laginnsats

Men både Dani Sordo og Ott Tänak gjorde jobben. Sordo som hadde en mesterslig seier på Sardinia og Tänak som tok en knallsterk triumf på hjemmebane i Estland tidlig i sommer, spilte altså en avgjørende rolle for at Hyundai kunne berge VM-tittelen for fabrikanter for andre året på rad når Neuville var så uheldig som han var.

I mål var det årets førerverdensmester Sebastien Ogier som tok hjem seieren, men ikke mer enn 13,9 sekunder foran Tänak og 15,3 sekunder foran Sordo. Tänak sikret også bronsemedalje sammenlagt i førermesterskapet.

 

Andrea Adamo
Det har vært et tøft år. Vi vet hvor mange problemer det har vært over hele verden, og jeg har vært nødt til å sørge for at teamet vårt har fått full støtte. Å komme til Monza å ta vår andre VM-tittel er et fantastisk øyeblikk å kunne ta vare på. Før den siste etappen sa jeg at det var som om U2 synger «Faraway», «So Close», og nå «Beautiful Day». Denne tittelen vl jeg dele med alle i vår organsisasjon og deres familier, like mye som for vårt eget mannskap. Hver eneste en i teamet har jobbet utrolig hardt for å få mest mulig ut av situasjonen og for å gjøre oss bedre. Jeg er stolt av å lede et så utrolig team og kunne heise Hyundai Motorsport-flagget til topps. Andrea Adamo

Norsk mann i WRC-bil

Forøvrig er det verdt å nevne at vi hadde en norsk WRC-debutant i Hyundai denne helgen. Ole Christian Veiby kommer fra WRC 2-mesterskapet med en Hyundai i20 Rally2 (tidligere kjent som R5), men fikk æren av teamsjef Adamo til å få kjøre en fullblods WRC-bil sammen med resten av verdenseliten.

Veiby åpnet respektabelt og trygt gjennom åpningsdagen, men på lørdag var han uheldig og skled ut i et autovern og ødela forstillinga på bilen. Veiby fikk heller ikke restarte løpet, så årets VM-sesong endte der for den norske 24-åringen.

Mer-om-Motorsport.jpg

Back to top