Gå til innhold

Test: Hyundais elbiler blant de beste på rekkevidde

Motor og NAF har utført en vintertest for å se hvordan forholdene påvirker rekkevidden på elbiler. Kona og IONIQ er blant modellene som kommer best ut av testen.

  • Publisert: 27.02.20

Kartleggingen omtales som verdens største rekkeviddetest for elbiler, hvor Motor og NAF har testet de 20 mest solgte modellene i Norge. Undersøkelsen gikk ut på å se hvordan rekkevidden ble påvirket av temperaturforskjellen og føre på vinterstid.

Testen ble utført ved at de kjørte alle bilene samtidig på samme strekning, under samme værforhold og i samme fart frem til bilene gikk tom for strøm. På den måten kunne de kartlegge hvilke av bilene som kjørte lengst i forhold til oppgitt rekkevidde.

Les resultatene og hvordan testen ble utført her.

Hyundai-test-kona.jpg

Minst rekkeviddetap for KONA Electric

Best av våre modeller var ikke overraskende Kona Electric. Elbilen kjørte lengst i sin prisklasse, imponerte med sitt lave strømforbruk og kom på pallplass i rekkevidde-testen.

Kona Electric-modellen i testen (2019) har en oppgitt rekkevidde på 449 kilometer. I testen ble den oppnådde distansen på 404,4 kilometer. Det resultatet gjorde at Kona Electric hadde minst avvik fra WLTP-rekkevidden av samtlige modeller. Testerne gir modellen blant annet omtalen «fantastisk effektiv». Rekkevidden økes til over 480 km på Kona Electric-modellene produsert fra mars 2020.*

PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge
Vi er ikke overrasket over at Kona Electric gjør det godt i denne testen, da det er i tråd med tilbakemeldingene vi får fra våre kunder. Kona Electric er en svært effektiv bil, noe som også reflekteres i at den har lavt avvik fra WLTP til faktisk rekkevidde selv i en vintertest som denne. Om sommeren opplever til og med mange kunder at WLTP-rekkevidden overgås selv ved normal kjøring. PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge

Les hele resultatet til Kona Electric her.

Hyundai-test-IONIC.jpg

Godt resultat for IONIQ Electric

Også IONIQ Electric kom godt ut av undersøkelsen. Denne elbilen har en oppgitt rekkevidde på 311 kilometer etter den oppgraderte batteripakken. I vintertesten endte modellen opp på 279,3 kilometer. Bilen omtales som «et riktig godt kjøp».

– IONIQ Electric leverer som ventet svært god rekkevidde også under vinterforhold. Selv om det har gått mer enn tre år siden bilen ble lansert, er den fortsatt den mest effektive elbilen på markedet når man ser på WLTP-tall. Dette reflekteres naturlig nok også i virkeligheten, og den oppgraderte 2020-utgaven av IONIQ leverer fint rekkevidde i nærheten av WLTP-tallene sommer som vinter. Oppgradert batteripakke har gitt bilen cirka 10 mil lengre reell rekkevidde per lading, sier Knudsen.

Les hele resultatet til IONIQ Electric her.

*Gjelder biler produsert fra mars 2020, fabrikklevert med nye Michelin Primacy 4-dekk.

Relaterte artikler
Elbil

Elbilen alle snakker om

Hyundai KONA electric kommer i første halvdel av 2018. Over 12 000 nordmenn har allerede meldt sin interesse.

Bilnytt

Hyundai og Vodafone

Hyundai og Vodafone sikrer det nyeste innen infotainment systemer – lanseres i 2019.

Back to top