Gå til innhold

Teknologien bak Hyundais selvkjørende IONIQ

På CES-messen i Las Vegas tidligere i år viste Hyundai frem IONIQ Autonomous, vårt nye konsept for selvkjørende biler.

  • Publisert: 19.05.17

Selvkjørende biler vil på sikt spille en større rolle i våre liv. Hyundais autonome IONIQ-konsept bruker LiDAR teknologi for å identifisere objekter og navigere seg rundt på egenhånd. Ved første øyekast ville du ikke se at IONIQ-modellen er en selvkjørende bil. Det er ingen ekstra komponenter plassert på taket og bilen ser ut som de andre modellene i Hyundais innovative IONIQ-serie.

Sensorteknologi bygd inn i bilen

Det selvkjørende IONIQ-konseptet som ble vist frem i Las Vegas har mye av sensorteknologien skjult i bilens paneler. I tillegg bruker bilen eksisterende sensorer som cruise control og parkeringssensor som hjelpefunksjoner. Disse systemene, som er tilgjengelig i IONIQ electric, hybrid og plug-in hybrid, er integrert i LiDAR teknologien.

Lasere og dataprogramvare for å unngå hindringer

Bilen bruker laser- og radaranlegg for å oppdage objekter, og på den måten kan bilen identifisere andre kjøretøy, veiskilt, veibeskrivelser, trafikklys og andre objekter. Roterende laserstråler, som er en del av en avansert dataprogramvare, gjør det mulig å bestemme avstanden til objekter og andre kjøretøy, samt handle automatisk etter hva som skjer i trafikken.

Bedre synsfelt enn et radaranlegg

LiDAR-systemene i den selvkjørende IONIQ-bilen har et bredere og større synsfelt enn et rent radaranlegg, og dette gjør bilen effektiv i trafikken. LiDAR-teknologien er integrert i tre sensorer i støtfangeren foran på bilen. Fremovervendte kameraer øverst på frontruten brukes til å oppdage objekter, trafikksignaler og lese av trafikklys. De fremovervendte kameraene gjør også slik at bilen holder seg innenfor veimerkingen.

IONIQ Autonomous intervjuklipp


Fra metrologiske undersøkelser til romfart

LiDAR teknologi brukes i flere bransjer, alt fra overvåking av sprekker i jordskorpen og detaljerte meteorologiske undersøkelser, til gruvedrift og militær forskning. NASA har blant annet brukt LiDAR-teknologi til kartlegge planeten Mars og i romreiser når romskip har måtte gjøre manøvreringsjusteringer.

Relaterte artikler
Teknologi

Elbilen som kjører 800 km og fylles opp på fire minutter

På bilmessen i Geneve i mars 2017 viste Hyundai frem en smakebit på neste generasjon hydrogenelektrisk bil under det foreløpige navnet Future Eco (FE). Nyvinningen får en rekkevidde på over 800 kilometer. Og du trenger ikke vente lenge; allerede i 2018 er den her!

Back to top