Gå til innhold

Teknologien bak Hyundais selvkjørende IONIQ

På CES-messen i Las Vegas tidligere i år viste Hyundai frem IONIQ Autonomous, vårt nye konsept for selvkjørende biler.

  • Publisert: 19.05.17

Selvkjørende biler vil på sikt spille en større rolle i våre liv. Hyundais autonome IONIQ-konsept bruker LiDAR teknologi for å identifisere objekter og navigere seg rundt på egenhånd. Ved første øyekast ville du ikke se at IONIQ-modellen er en selvkjørende bil. Det er ingen ekstra komponenter plassert på taket og bilen ser ut som de andre modellene i Hyundais innovative IONIQ-serie.

Sensorteknologi bygd inn i bilen

Det selvkjørende IONIQ-konseptet som ble vist frem i Las Vegas har mye av sensorteknologien skjult i bilens paneler. I tillegg bruker bilen eksisterende sensorer som cruise control og parkeringssensor som hjelpefunksjoner. Disse systemene, som er tilgjengelig i IONIQ electric, hybrid og plug-in hybrid, er integrert i LiDAR teknologien.

Lasere og dataprogramvare for å unngå hindringer

Bilen bruker laser- og radaranlegg for å oppdage objekter, og på den måten kan bilen identifisere andre kjøretøy, veiskilt, veibeskrivelser, trafikklys og andre objekter. Roterende laserstråler, som er en del av en avansert dataprogramvare, gjør det mulig å bestemme avstanden til objekter og andre kjøretøy, samt handle automatisk etter hva som skjer i trafikken.

Bedre synsfelt enn et radaranlegg

LiDAR-systemene i den selvkjørende IONIQ-bilen har et bredere og større synsfelt enn et rent radaranlegg, og dette gjør bilen effektiv i trafikken. LiDAR-teknologien er integrert i tre sensorer i støtfangeren foran på bilen. Fremovervendte kameraer øverst på frontruten brukes til å oppdage objekter, trafikksignaler og lese av trafikklys. De fremovervendte kameraene gjør også slik at bilen holder seg innenfor veimerkingen.

IONIQ Autonomous intervjuklipp


Fra metrologiske undersøkelser til romfart

LiDAR teknologi brukes i flere bransjer, alt fra overvåking av sprekker i jordskorpen og detaljerte meteorologiske undersøkelser, til gruvedrift og militær forskning. NASA har blant annet brukt LiDAR-teknologi til kartlegge planeten Mars og i romreiser når romskip har måtte gjøre manøvreringsjusteringer.

Relaterte artikler
Teknologi

Er det mulig å kjøre på hydrogen gjennom Europa?

Det er spørsmålet et titall europeiske biljournalister nå stiller seg. For å finne svaret reiste de søndag på en langtur fra Bergen til Bolzano i Italia med ti hydrogenelektriske biler. I Norge finnes det i dag fem hydrogenstasjoner og i Europa har man nå startet byggingen av et nett av hydrogenstasjoner som skal binde Europa sammen.

Back to top