Gå til innhold

Svar på det du lurer på om nye KONA electric

I forkant av verdenslanseringen av helt nye Hyundai KONA electric under bilutstillingen i Geneve 2018 ba vi våre KONA-interessenter om å sende inn spørsmål om ting de lurte på rundt bilen. I denne artikkelen vil vi forsøke å svare på det du måtte lure på.

  • Publisert: 08.03.18

Helt nye KONA electric

Helt nye KONA electric har endelig fått sin offisielle lansering på bilutstillingen i Geneve 2018, og til tross for at mye allerede var kjent, fikk vi enda flere svar under lanseringen.

Men først og fremst; prisene på KONA electric er fortsatt ikke klare. Vi har imidlertid fortsatt store forhåpninger om å kunne presentere priser i løpet av mars. Alle interessenter vil bli kontaktet når prisene er klare, gjennom registrerte telefonnummer og e-postadresse. Dermed blir det kønummeret som avgjør hvor tidlig man får levert bil, ikke hvor kjapp man er med å bestille bilen etter at vi slipper prisene.

Man trenger altså ikke selv å kontakte forhandler. Vi kontakter dere, og som kunde står man helt fritt til å velge hvilken forhandler man ønsker å handle hos.

Leveringstider og prøvekjøring

Helt nye KONA electric produseres i Sør-Korea, og transporttiden til Norge er på om lag to måneder. Som en følge av at vi naturligvis vil levere biler til våre kunder så raskt som overhodet mulig, vil det dermed dessverre ikke bli mulig å prøvekjøre KONA electric før vi setter i gang bestillingsprosessen og avslutter denne for interessentene med et kønummer som ønsker å benytte sin plass i køen.

Det er for øvrig vanskelig å si noe om nøyaktig leveringstid per dags dato, da dette vil avhenge mye av hvor mange av de per i dag cirka 18.000 som står på interesselisten som til slutt velger å signere kontrakt. Vi forventer at om lag 2 000-2 500 KONA electric blir levert til Norge i løpet av 2018, med en betydelig forbedring i leveringsdyktighet i løpet av 2019.

Fabrikken produserer begge batteripakkene fra start, og vi forventer ingen produksjonsbegrensninger på den store 64 kWh-pakken i forhold til den mindre batteripakken på 39,2 kWh.

Effektivitet og rekkevidde

Vi forventer naturlig nok ikke at KONA electric vil oppnå like lave luftmotstandsverdier som IONIQ, men vi ser at våre ingeniører har gjort en svært god jobb med å maksimere rekkevidden i KONA electric. Senest under presentasjonen i Geneve 6. mars ble forventet rekkevidde oppjustert til hele 482 km i henhold til WLTP-standarden, eller 546 km i henhold til den gamle NEDC-standarden.

Med andre ord byr KONA electric på svært god rekkevidde, mye takket være en svært effektiv drivlinje med smarte løsninger.

Design og valgmuligheter

Helt nye KONA electric blir tilgjengelig med syv eksteriørfarger, som kan kombineres med et utvalg av tre kontrastfarger. Totalt vil man dermed kunne velge mellom hele 21 fargealternativer.

Tak og sidespeil kan dermed leveres i samme farge som bilen for øvrig, eller så kan man få kontrastfargene hvit, mørkegrå eller sort om man ønsker det. Om man ønsker soltak er tak og speilhus kun tilgjengelig i samme farge som bilen for øvrig.

Kontrastfargene vil også være linket til valg av skinninteriør, noe som betyr at man ikke kan få kontrasttak på biler med stoffseter. I Norge forventer vi for øvrig å kun levere KONA electric med sort interiør, slik at valget man må ta er om man ønsker stoff- eller skinnseter. Sistnevnte er naturligvis ventilerte med tretrinns kjøling.

Bilen får selvfølgelig også oppvarmede forseter, mens baksetene dessverre ikke har mulighet for varme. Som for alle andre Hyundai-modeller importert av Hyundai Motor Norway er rattvarme standard uansett utstyrsnivå.

Plass og praktiske løsninger

KONA electric kombinerer to av de heteste trendene i bilmarkedet akkurat nå; en fullelektrisk drivlinje i kombinasjon med et smart kompakt-SUV design. Sistnevnte muliggjør en bil som er langt mer praktisk enn de ytre målene skulle tilsi. Det vil si, KONAs unike nye plattform bidrar også til en romslighet som strekker seg langt forbi hva man kan forvente av en B-SUV. Mye skyldes en akselsavstand på hele 2 600 millimeter. I tillegg til å gi en romslig kupe i utgangspunktet, bidrar dette til at man kan plassere hele batteripakken i bunnen av bilen, og slik sørge for at den stjeler minst mulig plass. Batteripakken i KONA electric strekker seg for øvrig fra gasspedalen til under baksetet, og sørger sånn sett for en svært gunstig vektfordeling.

Innvendige mål i KONA electric er med andre ord stort sett tilnærmet like de vi finner i KONA med konvensjonell drivlinje. Bagasjeromsplassen blir faktisk noe større i KONA electric, med hele 373 liter. I KONA med bensinmotor er bagasjerommet på 361 liter. Vi velger imidlertid å opplyse om at bagasjerommet i KONA electric er på 332 liter med en oppbevaringsboks for ladekabelen.

Legger man ned baksetene er lagringsplassen på 1 114 liter, og både innlastingshøyden og gulvvinkelen er lik som i KONA med bensinmotor. Bakseteryggene legger seg også flatt ned.

Bakseteplassen i KONA electric er også stort sett som i KONA med bensinmotor, men batteripakken stjeler et par centimeter av høyden i fotbrønnene. Dermed blir benplassen noe kortere.

Ser man på bredden baksetet, er dette godt egnet for tre passasjerer. Med store barneseter forventer vi imidlertid at det blir for trangt med tre i bredden.

Batteri, drivlinje og vekter

KONA electric leveres som IONIQ electric med lithium-ion polymerbatterier. Denne batteritypen har flere unike egenskaper, som for eksempel lav selvutlading når bilen står stille over lengre tid.

Bilen leveres ellers som standard med batterivarmer og en effektiv varmepumpe, som i likhet med den vi kjenner fra IONIQ electric er godt tilpasset vårt kalde klima.

Helt nye KONA electric leveres naturligvis med Type2 CCS Combo-ladekontakt, som er den vedtatte standarden i EU. Bilen får en 1-fas ombordlader på 7,2 kW, som muliggjør rask hjemmelading. På en 100 kW hurtiglader vil KONA electric kunne lades fra 0-80 prosent på bare 54 minutter. Det er uavhengig av om man har den store eller den mindre batteripakken.

KONA electric leveres for øvrig med markedsledende batterigaranti på 8 år eller 200.000 kilometer, avhengig av hva som inntreffer først.

Bilen blir ellers kun tilgjengelig med forhjulstrekk, og har en ett-trinns reduksjonsgirkasse. Bilens vekter er fra 1 535 til 1 593 kilo for den mindre batteripakken, og 1 685 til 1 743 kilo for batteripakken på 64 kWh.

Tilhengerfeste vil dessverre ikke være tilgjengelig fra produksjonsstart, men vi kan med glede informere om at KONA electric vil få takrails som standard, med en vektbegrensning på 80 kg.

Relaterte artikler
Bilnytt

Her er Hyundais nye KONA

Hyundai bygger videre på sin SUV-suksess med nye KONA. Santa Fe og Tucson har vist vei og nå skal selskapet nå frem til nye moderne kundegrupper og bidra til at selskapet blir det største asiatiske merket i Europa.

Back to top