Gå til innhold

Store ambisjoner til Rally Sweden - kan det bli norsk seier?

Hyundai stiller mannsterke i VM-runden som også krysser Norges grenser. Ikke minst er det stor spenning knyttet til hva Ole Christian Veiby kan få til.

  • Publisert: 12.02.20

Rally Monte-Carlo endte dessverre i fjellveggen for Ole Christian Veiby, som kjører i det såkalte WRC 2-mesterskapet med en Hyundai i20 R5 i kategorien under WRC. Men når han nå kommer til hjemlige trakter i forbindelse med årets andre VM-runde, Rally Sweden, så er det også på kjente trakter med god historikk.

I fjor var han overlegen i WRC 2-klassen, den gang i en Volkswagen. Nå stiller han opp for første gang i Hyundai.

Ole Christian Veiby
Vi var begge fryktelig skuffa etter Rally Monte-Carlo, bilen fungerte perfekt og alt lå til rette for et godt resultat. Nå har vi fått til hele tre dager med test, og målet er å stå på toppen av seierspallen søndag. Ole Christian Veiby

Veiby på hjemmebane

Skogen som omkranser Hof-Finnskog-etappen på norsk side, som kjøres både fredag og lørdag, er delvis eid av Veiby-familien. Så mer hjemmebane får det knapt blitt for 23-åringen.

– Det var også her, i 2012, at jeg prøvde å kjøre rallybil for aller første gang. Det er noe helt spesielt å kjøre på hjemmebane. Det er venner og familie som heier oss fram, og skogen er fylt av norske flagg og bål. Topp stemning, som smitter over på oss inne i bilen også, sier han.

Hyundai er sterke før Rally Sweden

I toppklassen WRC har også Hyundai litt å forsvare. Thierry Neuville vant sesongåpningen for to uker siden, men den regjerende verdensmesteren Ott Tänak vant Rally Sweden i fjor. Neuville vant også dette løpet i 2018.

Årets utgave er dog av det spesielle slaget. Mildværet som har herjet i Norden etter nyttår har også satt sitt preg på løpet som egentlig skal være fulldekket av snø, is og store brøytekanter. Nå er det for det meste høststemning ute på etappene, og arrangøren har også strøket noen av de planlagte etappene.

Lite snø blir derfor uvant for førerne som ellers er vant til ordentlig vinterlige forhold.

– Det blir helt klart mye tøffere når det er mindre snø enn før. Dekkene våre vil ikke fungere på samme måte på grusetappene, så det blir krevende. Og uten brøytekanter så blir løpet raskere og mindre interessant, så vi krysser fingrene for at det kommer mye snø, sier Neuville.

For oversikt over WRC-løpene i årets sesong, klikk her

2018SWEDEN_FD_234.jpg

 

Relaterte artikler
Back to top