Gå til innhold

Slik oppsummerer vi gullsesongen i Rally-VM

2019 blir året hvor Hyundai tok sitt aller første VM-gull i rally. Slik ble trofeet sikret.

  • Publisert: 22.11.19

Umiddelbar ledelse i fabrikkmesterskapet

Sesongen startet med en sterk andreplass for Thierry Neuville i Rally Monte Carlo, fattige 2,2 sekunder bak den regjerende verdensmesteren Sebastien Ogier. Med ledelse gjennom store deler av fredagen var belgieren i posisjon til å kjempe om topplasseringene, men Ogier ble til slutt for sterk.

Sebastien Loeb sikret fjerdeplassen i løpet mens Andreas Mikkelsen måtte bryte etter å ha slått av det ene hjulet på bilen. Men med andre- og fjerdeplass tok Hyundai også den umiddelbare ledelsen i fabrikkmesterskapet etter den krevende sesongstarten.

Hyundai mister ledelsen i fabrikkmesterskapet

I Rally Sweden blir det tredje- og fjerdeplass for de beste Hyundai-bilene anført av Neuville og Mikkelsen, mens Toyota går forbi Hyundai sammenlagt i fabrikkmesterskapet med kun ett poeng. Og dårligere skal det bli etter Rally Mexico, der Neuville «kun» klarer en fjerdeplass, Dani Sordo ender på niendeplass mens Andreas Mikkelsen må bryte. Også Citroën går nå forbi Hyundai i fabrikkmesterskapet.

Komfortabel ledelse og grep om gull i Fører-VM

Rally Korsika blir en gedigen opptur med årets første seier for Thierry Neuville, mens Dani Sordo tar fjerdeplassen. Toyota taper terreng sammenlagt, og plutselig er Hyundai i ledelse i fabrikkmesterskapet. I Rally Argentina blir det tatt et ytterligere jafs med nok en seier til Neuville og en kjærkommen andreplass for Andreas Mikkelsen. Fra å ha ligget på tredjeplass etter tre løp er Hyundai nå i en mer komfortabel ledelse sammenlagt og Neuville har også tatt grep om gullet i Fører-VM.

Dramatikk, men fortsatt ledelse

Rally Chile ender på dramatisk vis for Neuville som krasjer stygt og må fraktes til sykehus. Andreas Mikkelsen sliter også i det helt nye VM-løpet, mens ringreven Sebastien Loeb sikrer pallplass for Hyundai, og ledelsen i Fabrikk-VM opperettholdes. Neuville slår tilbake i Portugal med en andreplass, men har etter Chile tapt forspranget i Fører-VM som han hadde opparbeidet seg. Ti poeng skiller nå de tre beste, mens Hyundai fortsatt leder VM for fabrikkene med 20 poeng på Toyota etter halvkjørt sesong.

Rally Sardinia blir en stor opptur for Hyundai selv om det for Neuville går tyngre i førermesterskapet. Men sensasjonelt tar Dani Sordo hjem totalseieren, og Andreas Mikkelsen kjører inn til en tredjeplass, mens Toyota taper voldsomt terreng i fabrikkmesterskapet. Derfor har Hyundai råd til at Toyota tar noe innpå i deres favorittløp og hjemmeløp, der Andreas Mikkelsen tar en hederlig fjerdeplass som beste Hyundai - til tross for dårligere odds enn Toyota-førerne.

2019CHILE_HEM_web.jpg

Asfalt gir utfordringer for Hyundai, men øker ledelsen

Det er ingen hemmelighet at asfalt har vært et utfordrende underlag for Hyundai i år, og i Tyskland ble Thierry Neuville beste Hyundai på en fjerdeplass, etterfulgt av Dani Sordo og Andreas Mikkelsen. Toyota tapetserer pallen og har nå spist inn på store deler av forspranget som Hyundai bygget opp gjennom sommeren. En ulidelig spennende høstsesong er et faktum.

Citroën leverer et sterkt løp ved å bli nummer én og to i Tyrkia, der Mikkelsen blir beste Hyundai med en fin tredjeplass totalt. Neuville har begynt å tape mer terreng sammenlagt, og fokuset til Hyundai dreier seg nå enda mer inn mot fabrikkmesterskapet - selv om Neuville fortsatt er med i kampen. Toyota gjør et middels løp i Tyrkia, og Hyundai kan øke ledelsen til 19 poeng i Fabrikk-VM.

Ott Tänak er i det umulige hjørnet og begynner å ta grepet om gullet etter seieren i Rally Wales. Neuville sikrer andreplassen, mens Mikkelsen berger verdifulle Hyundai-poeng med en sjetteplass etter at Craig Breen rullet tidligere i løpet. Fordi vi på dette tidspunktet ikke visste at Rally Australia kom til å bli avlyst, skulle altså alt avgjøres i Rally Spania tre uker senere. 

Kjærkommen totalseier

Og der sikrer Tänak VM-gullet, noe som også lå i kortene. Neuville hadde teoretisk sjans til å ta gull, men var avhengig av kjempeflaks. At belgieren tar hjem en kjærkommen totalseier var ikke mer å forlange. Og med det sikrer han også sølvmedalje sammenlagt i Fører-VM. Men ikke nok med det - Dani Sordo tar hjem en knallsterk tredjeplass på hjemmebane, og ettersom Rally Spania ble årets siste løp, så sikret Hyundai med dette også mesterskapsgullet for fabrikkene. For første gang noen sinne.

Tittelen ble avsluttet på en dempet måte etter avlysning av Rally Australia, finaleomgangen i 2019-sesongen, på grunn av de ødeleggende buskbrannene i New South Wales-regionen. Vi sender våre tanker og de beste ønsker til alle de berørte av den forferdelige situasjonen.

 

 

VM-sesongen i rally 2019 - i tall

Fører-VM
1) Ott Tänak, Toyota, 263
2) Thierry Neuville, Hyundai, 227
3) Sebastien Ogier, Citroën, 217

4) Andreas Mikkelsen, Hyundai, 107
8) Dani Sordo, Hyundai, 89
11) Sebastien Loeb, Hyundai, 51
14) Craig Breen, Hyundai, 10


Fabrikk-VM
1) Hyundai Shell Mobis WRT, 380
2) Toyota Gazoo Racing WRT, 362
3) Citroën Total WRT, 284
4) M-Sport Ford WRT, 218


Totalseire Hyundai
Thierry Neuville, 3
Dani Sordo, 1


Pallplasser Hyundai
Thierry Neuville, 7
Andreas Mikkelsen, 3
Dani Sordo, 2
Sebastien Loeb, 1


Etappeseire, Hyundai
Thierry Neuville, 41
Andreas Mikkelsen, 18
Dani Sordo, 10
Sebastien Loeb, 9

 

 

* Med forbehold om offisiell publisering av resultatene av FIA

 


 

Relaterte artikler
Motorsport

Espen Ruud (23) reiser jorda rundt i motorsportens toppdivisjon

Espen Ruud (23) fra Geilo er bilmekaniker på et av verdens beste rallyteam. Til tross for sin unge alder har han møysommelig klatret til topps i et beinhardt miljø. Det er nemlig mange som ønsker å være mekaniker for de beste racingsjåførene i verden.

Motorsport

To på pallen og seier i Rally Sverige

Hyundai har hatt en kjempehelg i de svenske og norske skogene. Ikke bare stakk belgieren Thierry Neuville av med førsteplassen, men nykommeren på laget, nordmannen Andreas Mikkelsen sikret en tredjeplass i sitt femte løp for laget. Som om ikke det var nok kom Hyundais tredje sjåfør Hayden Paddon (NZ) på en høyst respektabel femteplass.

Motorsport

Molly startet som bilvasker, nå er hun norsk stjerne i motorsport

Bilverden er full av små og store stjerner som kjører biler med masse hestekrefter. Men de er som regel menn, bortsett fra Molly Pettit (32). Ikke bare ratter hun en Audi rør-rammebil med 300 hester i det danske supertourisme turbomesterskapet, men hun er også TV-reporter for VM i rally, på engelsk.

Back to top