Gå til innhold

Slik lader du elbilen hjemme

Derfor bør du investere i ladestasjon hjemme

Setter du opp en ladestasjon hjemme fremfor å lade via vanlig stikkontakt får du både en raskere og mer sikker ladingsprosess. Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge, forteller deg det du må vite om hjemmelading.

  • Publisert: 09.02.18

Det finnes mange begreper rundt hvordan du bør lade elbilen din, og forvirringen rundt hvordan man bør lade bilen er stor.

– Først og fremst bør man i utgangspunktet unngå å lade elbiler på vanlige stikkontakter så sant det lar seg gjøre, forteller Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge.

Ideelt sett bør man imidlertid sette opp en ladestasjon for hjemmebruk. Disse finnes i et utall fabrikater og varianter, og det er til syvende og sist bilens ladeplugg som avgjør hva du kan velge. 

– For alle Hyundais elbiler og ladbare hybrider er det Type2 som gjelder for hjemmelading. Type2 er den vedtatte standarden for europeiske land, og Europakommisjonen slo i 2013 fast at dette er standarden for EU, sier han.

Med andre ord kan man forvente at de fleste elbiler i fremtiden vil være utstyrt med en Type2-plugg. Enkelte bilmerker opererer imidlertid fortsatt med andre standarder, som CHAdeMO og Type1, så tipset er å rådføre seg med forhandler før man begynner å se på alternative ladestasjoner.

Mange norske stikkontakter tåler ikke belastningen

Når man først har funnet ut hvilken plugg man har på elbilen, er det på tide å se på ladestasjoner.

I Norge er elbillading på vanlige stikkontakter begrenset oppad av at man ikke skal gjøre dette på over 10 ampere (10A).

– Veldig mange norske stikkontakter har 16A kurs, men selve veggkontakten er ikke laget for å tåle så høy belastning over tid. Det kan føre til varmgang, smelting av kontakten og i verste fall brann. Dette skal man med andre ord unngå, sier han.

Har man dermed en vanlig stikkontakt på en 10A kurs kan denne benyttes til elbillading. Men det er også krav til en slik løsning dersom den skal være tillatt.

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap må det installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av eventuell støy i bilens ladesystem.

 

Øyvind Knudsen
Hyundai har inngått en avtale med Salto/DEFA, og vi kan dermed tilby våre kunder et godt tilbud på ladestasjon – ferdig montert av elektriker Øyvind Knudsen

Ladestasjonen utnytter bilens ladekapasitet

Altså må en vanlig kurs ved bruksendring - som elbillading er - oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt.

– Dermed vil en ladestasjon gi raskere lading. Grunnen er at ladestasjonen lar deg utnytte bilens ladekapasitet, forteller Knudsen.

En ladestasjon installeres med en dedikert kurs, og benytter en Mode3-kabel som er kraftigere enn Mode2-kabelen som følger med bilen. Man kan velge ladestasjoner fra 16A opp til 32A avhengig av boligens el-anlegg og lokale variasjoner.

– Ladestasjon er også sikrere. En ladestasjon er anbefalt av myndighetene, og oppfyller forskriftene til DSB for lading av elbiler, sier han, og legger til:

– Ladestasjonen har dedikert kurs, riktig sikring mot overspenning, i tillegg til DC-beskyttelse. En ladestasjon gir beskjed dersom noe er galt, og kutter strømtilførselen når bilen er ferdig ladet.

Forhandlereren hjelper deg

Valget står da i hvor rask lading man ønsker, og om man ønsker en ladestasjon med fast eller løs kabel. Dette er valg din forhandler kan hjelpe deg med.

– I tillegg vil elektrikeren være en viktig rådgiver. Det er nemlig fagpersonen som kan fortelle deg hva slags kurs du kan benytte i ditt hjem, sier han.

16A eller 20A stasjon vil være valget for svært mange, mens de som har kapasitet til det kan få montert opp ladestasjon beregnet på 32A.

– Dette avgjør til syvende og sist hvor raskt man kan lade elbilen, og moderne elbiler kan gjerne ta imot 6,6 kW eller 7,2 kW – noe som vil si at 32A gir maks hastighet, avslutter Knudsen.

 

Dette må du huske når du skal lade bilen hjemme

  1. Skal du benytte vanlig stikkontakt, må du huske at denne maksimalt kan belastes 10A, og at kursen skal være dedikert. Det må i tillegg være montert jordfeilbryter type B, og anlegget må tåle belastningen.
  2. Skal du belaste mer enn 10A MÅ du unngå vanlig stikkontakt. Uansett kurs bør man ha en ladestasjon, da dette er sikrere.
  3. En ladestasjon er gitt punkt to det beste alternativet dersom man ønsker raskere hjemmelading. Da kan man utnytte biles ladekapasitet til det fulle.
  4. Dersom du ønsker et godt tilbud og enkelt veiledning rundt ladestasjon, er dette noe du bør ta opp allerede når du kjøper bilen. Vi i Hyundai tilbyr god pris på fiks ferdig montert stasjon i samarbeid med Salto/DEFA og EDA. Da får du i tillegg rådgivningen og ekspertisen du trenger fra en autorisert elektriker.
Relaterte artikler
Elbil

Elektrisk utvikling: Nå blir Tucson hybrid

Vi i Hyundai har tatt en ledende posisjon på elektriske drivlinjer, og er i førersetet på miljø med modeller som KONA electric, IONIQ electric og den hydrogenelektriske SUVen NEXO. I tillegg er merket det eneste som tilbyr alle de store elektrifiserte drivlinjene - hybrid, plug-in, fullelektrisk og hydrogenelektrisk. Nå kommer familie-SUVen Tucson i elektrifisert variant.

Back to top