Gå til innhold

Rekkeviddeangst kan ta seg en bolle!

Noen sier de ikke vil ha elbil, fordi de mener rekkevidden er for dårlig. De føler seg bundet av strømledningen og fremhever de fossile brenslers frigjørende kraft. Med all respekt å melde: Det er bare tøv. Her er i alle fall tre gode grunner til at du kan glemme rekkeviddeangst med elbil.

  • Publisert: 26.12.19

Tretti mil er ganske langt

For det første har de aller fleste nye elbiler i dag en rekkevidde på 300 kilometer eller mer. Setter du passeren i for eksempel Hamar og slår en sirkel med 150 kilometer i radius, kommer du deg tur/retur til Oslo, Trysil eller Lillehammer med god margin uten å lade. Du kan bo i Voss og pendle til Bergen uten problem. Bor du Oslo og har hytte på Hafjell, trenger du bare å legge inn et bollestopp på Espa, så er turen i boks. Poenget er at med et minimum av planlegging ligger verden for dine føtter med elbil. Akkurat som med en fossilbil - bare bedre.

Det fins alltid en ladestasjon

For det andre har utviklingen i infrastrukturen for elbiler eksplodert de siste årene. Ladestasjoner popper opp overalt, og det skal faktisk godt gjøres å kjøre til sted som ligger mer enn tjue mil fra en ladestasjon hvis du er i Nord-Europa. Og antallet bare vokser - i motsetning til bensinstasjoner.

En annen gledelig nyhet for alle som flørter med rekkeviddeangst, er IONITY. Dette er et nytt ladestasjonselskap som er et unikt samarbeidsprosjekt mellom mange av verdens ledende bilprodusenter, deriblant Hyundai. I løpet av 2020 vil 400 hurtigladestasjoner være på plass, noe som betyr at det vil være minst én ladestasjon for hver 120 kilometer langs store europeiske motorveier.

Elbiler er ypperlige vinterbiler

Den kanskje mest seiglivede myten av dem alle er at elbiler mister så mye rekkevidde i kaldt vintervær. Som alle myter har den en kjerne av sannhet – det er en kjensgjerning at batterier mister effekt i kulde – men det finnes mange måter å unngå unødig tap av effekt på. For eksempel kan du sørge for å kjøpe en bil med fjernstyrt klimaanlegg som Hyundai IONIQ. Da kan du varme opp kupeen på forhånd når bilen er koblet til strøm, og på den måten ha mer energi når du starter.

Det er mange andre ting du kan gjøre for å øke rekkevidden i kaldt vær, men holder du deg i noenlunde siviliserte strøk og planlegger turen litt, er ikke vinteren noe problem for elbiler. Tvert imot.

Så til deg med rekkeviddeangst: Ta det med ro og pust med magen. Tenk på at det blir flere elbiler og færre fossilbiler. Tenk på at hestevante folk for hundre år siden spådde at bilen aldri ville kunne utkonkurrere hesten på langturer.

Tenk på fremtiden.

 

Back to top