Gå til innhold

Rekkevidde

Å velge elbil var lenge et valg om å klare seg med bare noen få mil rekkevidde i hverdagen eller ikke. Slik er det heldigvis ikke lenger, og vi i Hyundai har vært i tet på elektrisk effektivitet siden vi lanserte IONIQ electric i 2016. Bilen markerte et helt nytt kapitel når det kom til å trekke mest mulig rekkevidde ut av et relativt kompakt batteri. Med KONA electric kom vår første bil med skikkelig lang rekkevidde som en følge av en større batteripakke. Tiden har også vist at våre elbiler er til å stole på når det kommer til rekkevidde.

  • Publisert: 04.04.19

Men selv om den oppgitte rekkevidden er ganske nøyaktig og man kan kjøre lengre enn noen gang på en lading, er det fortsatt greit å merke seg at alle elbiler vil kunne få kortere rekkevidde som følge av en rekke faktorer. Faktisk gjelder dette alle biler, men det er ikke til å komme bort ifra at problemstillingen har blitt mer aktuell med elbiler.

Så hva er det vi tenker på? Jo, det er blant annet værforhold, hastighet, last og underlag. Det er høyere motstand på en snøfull vei, enn det er når asfalten er tørr og fin om sommeren. Luften er tyngre å skjære gjennom når det er iskaldt, og kulde påvirker også batteriets effektivitet. Selv regn kan påvirke rekkevidden, bare tenk på hvordan det føles som om bilen bremser om du kjører gjennom en skikkelig stor vanndam.

Så er det hastigheten da. Elbiler fungerer helt topp på motorveien, men når hastigheten kryper opp mot og over 100 km/t, begynner det å gå ganske kraftig utover rekkevidden. Grunnen er enkel; det kreves mer energi for å drive bilen fremover med høy fart.

Og hva er egentlig tipset? Planlegg litt bedre, så går det greit. Vet du at du skal kjøre en lang tur med mange motorveismil, er det lurt å sjekke ut hvilke ladestasjoner som finnes langs veien. Det samme gjelder når det snør eller er kaldt. Så kan man også gjøre bilen mer energieffektiv, ved å aktivere eco-modus i stedet for comfort eller sport. Du kan også velge klimainnstilling for kun sjåføren om du er alene i bilen, eller helt enkelt senke temperaturen et par grader.

Så må du også huske på at lasten har mye å si. KONA electric er typegodkjent for taklast, men det kan være dumt å kjøre rundt med skiboksen hele tiden om du ikke bruker den. Hyundais elbiler er tross alt blant markedets mest effektive, og aerodynamikken er en viktig årsak. Da trenger man ikke å være forsker for å forstå at det å kjøre rundt med en stor boks på taket vil kunne gi kortere rekkevidde. Faktisk opp mot 20 prosent kortere for enkelte elbiler (link til artikkel).

Rådet må med andre ord være å tenke seg om og planlegge litt. Heldigvis gjør du noe lurt bare ved å kjøpe en Hyundai. Du velger nemlig en elbil som er skikkelig god på å være nettopp det; en elbil. Med på kjøpet får du dermed veldig høy effektivitet, forbruk som er lavt og en drivlinje som er utviklet for å gi det beste mulige samspillet mellom ytelse, brukervennlighet og mange mil med miljøvennlig kjøring mellom hvert ladestopp.

DSC_7269.jpg

Back to top