Gå til innhold

Sesongen hvor to VM-titler skal forsvares

Rally Monte-Carlo er kanskje VM-kalenderens mest tradisjonsrike løp, like tradisjonsrikt som at det faktisk også åpner hele ballet.

  • Publisert: 23.01.20

Det kjøres under det monegaskiske flagget, men når Monaco i seg selv bare er to kvadratkilometer stort, så er foregår løpet i praksis i de franske alpene, omkranset byen Gap. Rally Monte-Carlo er altså starten på Rally-VM-sesongen 2020, og denne gang er vi regjerende mestere blant team og fabrikanter.

Spennende av året er det også at Ott Tänak meldte overgang til oss etter at han ble verdensmester blant førerne i 2019. Han skal kjøre samtlige 13 VM-runder sammen med Thierry Neuville, mens spanjolen Dani Sordo og den franske rallylegenden Sebastien Loeb deler den tredje bilen som bidrar til poeng i VM-sammendraget for fabrikkene.

Vil kjempe om begge titler

Den store hovedrivalen til Tänak og Neuville denne sesongen blir utvilsomt seks ganger verdensmester Sebastien Ogier, som gikk fra Citroën til Toyota før denne sesongen etter at førstnevnte team trakk seg ut av hele VM.

 

Teamsjef Andrea Adamo
Vi har ikke gjort noen hemmelighet ut av våre ambisjoner om å gå enda lengre enn fjoråret for å kjempe om både fabrikk- og førermesterskapet i 2020. Det er alltid rom for forbedringer, og vårt fokus blir å maksimere både holdbarheten og ytelsen i bilen for å kjempe i front under hvert løp. Teamsjef Andrea Adamo

En som altså får en spennende åpning på sesongen er estiske Ott Tänak, som stiller i en helt ny og ukjent bil i ett av de mest krevende løpene for året. Rally Monte-Carlo kjøres i de franske alper, og er omringet av asfaltveier som inneholder både snø, is og grus på steder hvor de ellers kjører med dekk som er tilpasset asfaltveien. Derfor er det ikke nødvendigvis den som kjører raskest, men heller smartest, som kommer til å trekke det lengste strået.

– Starten på det nye året begynner med muligens det mest krevende løpet for sesongen. Og for å gjøre det enda mer utfordrende, så har vi et nytt team med en ny bil å lære oss gjennom krevende forhold. Det blir ingen enkel jobb, men det er viktig å få en god start og sanke noen poeng, sier verdensmester Tänak.

 

Norsk Hyundai-debut i R5

Med norske øyne er vi også svært spente på hva Ole Christian Veiby kommer til å få til denne sesongen. Han kjørte inn til tredjeplass i WRC 2-klassen i Rally Monte-Carlo i fjor, og er hentet inn til Hyundai Motorsport for å bidra til gode resultater i WRC 2-klassen - nivået under toppklassen WRC. Der kjøres det med såkalte R5-biler, som er en litt mildere utgave enn de aggressive WRC-bilene som er de raskeste og mest avanserte bilene.

– Dette blir første gang vi kjører denne bilen under et konkurransescenario, og vi er trykke på at vi kan utnytte erfaringen vår fra R5-kategorien til å ta hjem et godt resultat, sier nordmannen.

Veiby kjører sammen med russiske Nikolay Gryazin og stiller til start i en helt nyutviklet Hyundai i20 R5. Norske Andreas Mikkelsen, som har kjørt Hyundai de siste 2,5 sesongene, har foreløpig ikke sikret seg noen ny avtale for sesongen, men er fortsatt under forhandlinger for å få kjørt flere løp denne sesongen. 

For oversikt over WRC-løpene i årets sesong, klikk her.

Relaterte artikler
Motorsport

Hva skal til for å vinne et VM i rally?

Hyundai har lagt store ressurser inn i motorsport de siste årene. I første omgang VM i rally, men også i andre bilsportdisipliner er de aktive. Men hva innebærer egentlig en slik satsing?

Motorsport

Elektrisk racing med Hyundai

Under Frankfurt Motor Show i september 2019 viste Hyundai frem sin første elektriske racingbil noensinne. Hyundai Veloster N ETCR er bygget for banekjøring, og er spesifikt designet for å delta i den helt nye ETCR-kategorien som begynner i 2020. ETCR står for Electric Touring Car Racing, og er en helt egen gren innenfor TCR (Touring Car Racing).

Motorsport

Far og sønn bygger driftingbil sammen

Andre Olsen (18) fra Skien har talent for å beherske biler, spesielt racingbiler i klassen drifting. Selv om han nettopp har tatt førerkortet har han mange år på baken som erfaren driftingsjåfør.

Back to top