Gå til innhold

Rally Monte Carlo, løpet hvor publikum påvirker utfallet

Ett av verdens mest berømte og tradisjonsrike bilrace starter rallysesongen denne uken. Rally Monte Carlo ble første gang arrangert i 1911 for å vise bilenes fremskritt og nyvinninger. Siden 1973 har årets første rallyløp bydd på alt fra tørr asfalt til regn, snø og is, noe som gjør dekkvalget til en risikosport i seg selv.

  • Publisert: 23.01.18

Forholdene på den franske riviera er uforutsigbare i januar og flere av de 19. etappene er svært utfordrende over fjelloverganger og gjennom trange hårnålssvinger. To av etappene er spesielt spektakulære. Den ene foregår i deler av Formel-1 banen i Monaco sentrum med trange tunneler og kjøring i havnen full av luksusyachter.

Kaster snø i veibanen

Det andre kjente strekket, Col de Turini ligger oppe i fjellene. Der har det i mange år vært tradisjon at tilskuerne kaster snø i veibanen, og i 2005 fikk både finnen Marcus Grönholm og vår egen Petter Solberg erfare sladd her, antageligvis pga snøkastingen fra publikum. Begge sjåførene mistet ett hjul før de krasjet inn i fjellveggen. Grönholm klarte og karre seg til en femteplass, mens vår Petter måtte trekke seg fra løpet.

Kun vunnet en gang av nordmenn

I 1955 klarte Per Malling og Gunnar Fadum å hale i land den første norske seieren i det berømte rallyet, i en Sunbeam Talbot. Ellers har svensken Bjørn Waldegård vunnet løpet to ganger i en Porsche 911 S, i tillegg til flere andre pallplasseringer. Petter Solbergs beste plassering er en tredjeplass i 2012. Hyundai og Norges mann i år, Andreas Mikkelsen kjenner løpet godt etter en 3. plass i 2015 og en 2. plass i 2016.

 

Publikum kommer tett på i Rally Monte Carlo

 

Andreas Mikkelsen fornøyd og spent

I år skal Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jæger kjøre full sesong for Hyundai, mot tre løp i fjor. Andreas sitt første løp for Hyundai var i Spania, hvor han gjorde seg bemerket med å gå i ledelse etter første dag. Også i Wales holdt Andreas høy fart og luktet på podiumplass. - En full sesong med Hyundai er en drøm for meg, sier han. At vi fikk kjøre tre VM-runder i 2017 gjorde at vi ble vi kjent med bilen og forsikret om at den har verdensmesterpotensiale. – Vi opplever bilen som rask på alle type veier og ser frem til sesongen. Vi er godt forberedt, sier Andreas.

Relaterte artikler
Motorsport

Rallystjerne tester ny Hyundai i30

Mellom slagene i rally-VM har Hyundais rallystjerne Thierry Neuville funnet tid til å vinterteste neste utgave i30. Bilen, som blir den første under merket N, blir Hyundais første høy-effektsbil. Den er skal lanseres i siste halvdel av 2017.

Back to top