Gå til innhold

Rally Monte Carlo, løpet hvor publikum påvirker utfallet

Ett av verdens mest berømte og tradisjonsrike bilrace starter rallysesongen denne uken. Rally Monte Carlo ble første gang arrangert i 1911 for å vise bilenes fremskritt og nyvinninger. Siden 1973 har årets første rallyløp bydd på alt fra tørr asfalt til regn, snø og is, noe som gjør dekkvalget til en risikosport i seg selv.

  • Publisert: 23.01.18

Forholdene på den franske riviera er uforutsigbare i januar og flere av de 19. etappene er svært utfordrende over fjelloverganger og gjennom trange hårnålssvinger. To av etappene er spesielt spektakulære. Den ene foregår i deler av Formel-1 banen i Monaco sentrum med trange tunneler og kjøring i havnen full av luksusyachter.

Kaster snø i veibanen

Det andre kjente strekket, Col de Turini ligger oppe i fjellene. Der har det i mange år vært tradisjon at tilskuerne kaster snø i veibanen, og i 2005 fikk både finnen Marcus Grönholm og vår egen Petter Solberg erfare sladd her, antageligvis pga snøkastingen fra publikum. Begge sjåførene mistet ett hjul før de krasjet inn i fjellveggen. Grönholm klarte og karre seg til en femteplass, mens vår Petter måtte trekke seg fra løpet.

Kun vunnet en gang av nordmenn

I 1955 klarte Per Malling og Gunnar Fadum å hale i land den første norske seieren i det berømte rallyet, i en Sunbeam Talbot. Ellers har svensken Bjørn Waldegård vunnet løpet to ganger i en Porsche 911 S, i tillegg til flere andre pallplasseringer. Petter Solbergs beste plassering er en tredjeplass i 2012. Hyundai og Norges mann i år, Andreas Mikkelsen kjenner løpet godt etter en 3. plass i 2015 og en 2. plass i 2016.

 

Publikum kommer tett på i Rally Monte Carlo

 

Andreas Mikkelsen fornøyd og spent

I år skal Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jæger kjøre full sesong for Hyundai, mot tre løp i fjor. Andreas sitt første løp for Hyundai var i Spania, hvor han gjorde seg bemerket med å gå i ledelse etter første dag. Også i Wales holdt Andreas høy fart og luktet på podiumplass. - En full sesong med Hyundai er en drøm for meg, sier han. At vi fikk kjøre tre VM-runder i 2017 gjorde at vi ble vi kjent med bilen og forsikret om at den har verdensmesterpotensiale. – Vi opplever bilen som rask på alle type veier og ser frem til sesongen. Vi er godt forberedt, sier Andreas.

Relaterte artikler
Motorsport

Hva skal til for å vinne et VM i rally?

Hyundai har lagt store ressurser inn i motorsport de siste årene. I første omgang VM i rally, men også i andre bilsportdisipliner er de aktive. Men hva innebærer egentlig en slik satsing?

Motorsport

Molly startet som bilvasker, nå er hun norsk stjerne i motorsport

Bilverden er full av små og store stjerner som kjører biler med masse hestekrefter. Men de er som regel menn, bortsett fra Molly Pettit (32). Ikke bare ratter hun en Audi rør-rammebil med 300 hester i det danske supertourisme turbomesterskapet, men hun er også TV-reporter for VM i rally, på engelsk.

Back to top