Gå til innhold

Rally Monte Carlo, løpet hvor publikum påvirker utfallet

Ett av verdens mest berømte og tradisjonsrike bilrace starter rallysesongen denne uken. Rally Monte Carlo ble første gang arrangert i 1911 for å vise bilenes fremskritt og nyvinninger. Siden 1973 har årets første rallyløp bydd på alt fra tørr asfalt til regn, snø og is, noe som gjør dekkvalget til en risikosport i seg selv.

  • Publisert: 23.01.18

Forholdene på den franske riviera er uforutsigbare i januar og flere av de 19. etappene er svært utfordrende over fjelloverganger og gjennom trange hårnålssvinger. To av etappene er spesielt spektakulære. Den ene foregår i deler av Formel-1 banen i Monaco sentrum med trange tunneler og kjøring i havnen full av luksusyachter.

Kaster snø i veibanen

Det andre kjente strekket, Col de Turini ligger oppe i fjellene. Der har det i mange år vært tradisjon at tilskuerne kaster snø i veibanen, og i 2005 fikk både finnen Marcus Grönholm og vår egen Petter Solberg erfare sladd her, antageligvis pga snøkastingen fra publikum. Begge sjåførene mistet ett hjul før de krasjet inn i fjellveggen. Grönholm klarte og karre seg til en femteplass, mens vår Petter måtte trekke seg fra løpet.

Kun vunnet en gang av nordmenn

I 1955 klarte Per Malling og Gunnar Fadum å hale i land den første norske seieren i det berømte rallyet, i en Sunbeam Talbot. Ellers har svensken Bjørn Waldegård vunnet løpet to ganger i en Porsche 911 S, i tillegg til flere andre pallplasseringer. Petter Solbergs beste plassering er en tredjeplass i 2012. Hyundai og Norges mann i år, Andreas Mikkelsen kjenner løpet godt etter en 3. plass i 2015 og en 2. plass i 2016.

 

Publikum kommer tett på i Rally Monte Carlo

 

Andreas Mikkelsen fornøyd og spent

I år skal Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jæger kjøre full sesong for Hyundai, mot tre løp i fjor. Andreas sitt første løp for Hyundai var i Spania, hvor han gjorde seg bemerket med å gå i ledelse etter første dag. Også i Wales holdt Andreas høy fart og luktet på podiumplass. - En full sesong med Hyundai er en drøm for meg, sier han. At vi fikk kjøre tre VM-runder i 2017 gjorde at vi ble vi kjent med bilen og forsikret om at den har verdensmesterpotensiale. – Vi opplever bilen som rask på alle type veier og ser frem til sesongen. Vi er godt forberedt, sier Andreas.

Relaterte artikler
Motorsport

Far og sønn bygger driftingbil sammen

Andre Olsen (18) fra Skien har talent for å beherske biler, spesielt racingbiler i klassen drifting. Selv om han nettopp har tatt førerkortet har han mange år på baken som erfaren driftingsjåfør.

Motorsport

Rallystjerne tester ny Hyundai i30

Mellom slagene i rally-VM har Hyundais rallystjerne Thierry Neuville funnet tid til å vinterteste neste utgave i30. Bilen, som blir den første under merket N, blir Hyundais første høy-effektsbil. Den er skal lanseres i siste halvdel av 2017.

Motorsport

Lykke til i Portugal

Hyundai Motorsport stiller med fire biler i Rally Portugal, der Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville, Hayden Paddon og Dani Sordo skal kjempe for å beholde ledelsen i fabrikkmesterskapet.

Back to top