Gå til innhold

Slik gikk det å kjøre Oslo-Bergen med IONIQ Electric

Er IONIQ Electric og langkjøring en god kombinasjon? Vi tok turen fra øst til vest både i sommer og i høst for å sammenligne forbruk, ladetid og komfort.

  • Publisert: 20.10.20

Langkjøring med IONIQ Electric

I år har flere nordmenn benyttet ferien til å oppdage Norge, og mange av oss har brukt elbil som fremkomstmiddel for å se det beste landet vårt har å by på.

Det har vi også gjort – faktisk to ganger. Vi satte oss i vår romslige IONIQ Electric både i juli og i oktober for å sjekke forbruket under ulike forhold. Reisen gikk fra hovedstaden til Bergen, og selvfølgelig hele veien tilbake. Kjøreturen i juli var på sommerdekk, mens reisen i oktober var med vinterdekk.

Elbil som feriebil for hele familien

Øyvind Knutsen, Produkt og PR-sjef i Hyundai Motor Norge.
IONIQ Electric er på mange måter den perfekte modellen til bilferien med familien. Dette er en romslig elbil med god plass i både kupéen og i bagasjerommet, og kanskje viktigst av alt, det er den mest effektive elbilen i sin klasse. Du kan kjøre trygt og godt over Norges flotte landskap med denne bilen, uansett årstid. Øyvind Knutsen, Produkt og PR-sjef i Hyundai Motor Norge.

Kart.png

 

Første etappe: Fra Oslo til Bergen

Den første delen av reisen var fra Oslo til Bergen. Vi valgte å kjøre ruten over Hardangervidda. Vidda viste seg fra sin beste side med flott vær og fine veier i juli, mens været var naturlig nok mer høstlig i oktober. Vi startet med fulladet bil, stoppet og ladet i en halvtimes tid i Gol og på Maurset, tok en matbit og kjørte så videre til byen mellom de syv fjell.

Forbruk og ladetid

 

Forbruk 

Kilometer kjørt 

Tid ladet 

Kilometer igjen etter turen 

Juli

12,1 kWt/100 km 

465 km 

60 minutter 

120 km 

Oktober

12,7 kWt/100 km

472 km

50 minutter

70 km

Som tabellen viser hadde IONIQ Electric svært lavt forbruk både i juli og oktober. Vi legger merke til at tallene er gode selv om vi kjørte med vinterdekk sist tur.

Ladetiden er som for folk flest – den varer til du er ferdig med spisepausen. Vi hadde komfortable 120 km igjen i rekkevidde etter å ha brukt totalt 60 minutter på lading i juli, og 70 km igjen etter å ha nøyd oss med til sammen 50 minutters lading i oktober.

Solid rekkevidde

Bilen har en WLTP-rekkevidde på hele 311 kilometer, og kan derfor kjøre lange distanser uten at du må bekymre deg for å lade ofte. I tillegg er den svært komfortabel å kjøre rundt i.

 

Øyvind Knutsen, Produkt og PR-sjef i Hyundai Motor Norge.
Hyundai sin viktigste prioritering i utviklingen av IONIQ Electric har vært effektivitet. Batteristørrelsen er moderat, og bilen er bygget i høyfast stål og aluminium. Det gir en lett bil. Og kombinert med en enestående aerodynamikk blir IONIQ Electric svært energieffektiv. Øyvind Knutsen, Produkt og PR-sjef i Hyundai Motor Norge.

sommerbilde_ioniq.jpg

 

Andre etappe: Fra Bergen til Oslo

Vi kjørte samme rute på tilbakeveien fra Bergen til Oslo. Det var fantastisk kjørevær med sol og fine veier både i juli og i oktober. Vi stoppet nok en gang i Maurset og på Gol for å lade.

 

Forbruk 

Kilometer kjørt 

Tid ladet 

Kilometer igjen etter turen 

Juli

11,4 kWt/100 km 

478 km 

74 minutter 

110 km 

Oktober

12,1 kWt/100 km

474 km

52 minutter

90 km

Som vi ser av resultatene så skilte det 0.7 kWt/100 km også på tilbakeveien. Faktisk var forbruket på veien til Oslo i oktober det samme som vi hadde på veien til Bergen i juli, selv med vinterdekk på siste tur. Vi hadde godt med kilometer igjen da vi var fremme i Oslo.

Konklusjon

Vi kan med andre ord slå fast at IONIQ Electric er et veldig godt alternativ hvis du skal på langtur. Den er svært effektiv, har kort ladetid og er i tillegg en komfortabel elbil å kjøre. Ikke minst har den romslig plass både i kupéen og i bagasjerommet.

Les-mer-om-IONIQ-Electric.jpg

Vil du se mer fra turen? Ta en titt på Instagram-profilen vår @hyundainorge. Der har vi lagt ut både bilder i feed og høydepunkter fra story. Ta en titt for å bli inspirert!

høstbilde_ioniq.jpg

Relaterte artikler
Back to top