Gå til innhold

Nyhetene står i kø for Hyundai

Etter å ha lansert vår første elbil, IONIQ electric, i 2016, ble 2017 året der elbil for fullt markerte et skille for Hyundai. Overgangen fra kun fossile biler til 64 prosent elektrifiserte biler i fjor har gått lynraskt, og i 2018 fortsetter utviklingen for fullt.

  • Publisert: 08.01.18

– Andelen biler med ladeplugg blir over 80 prosent for Hyundai i 2018, og særlig er det IONIQ electric og KONA electric som vekker voldsom interesse, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

 

Det er en voldsom interesse for KONA electric og IONIQ electric

Ambisjonen for 2018 er helt tydelig. Hyundai skal være et merke som oppfattes som innovativt, nyskapende og med et fokus på moderne og miljøvennlige drivlinjer.

– Ikke bare har vi elbiler, hybrider og ladbare hybrider i vår modellpark, vi lanserer også en helt ny hydrogen-SUV allerede om få måneder. Denne går i produksjon i Korea i april, og er vår andre serieproduserte hydrogenbil. Hyundai var først i verden med dette, og selv om vi er stolte av veien ix35 Fuel Cell har banet, er det nå tid for noe helt nytt.

Bilen Stenbo snakker om er helt nye NEXO. Dette er en stor D-segment SUV med et futuristisk og stilig design, alle sikkerhetssystemer man kan tenke seg, og det siste innen komfort og underholdning. Det er med andre ord snakk om en fullverdig familiebil, som ikke går på noen kompromisser hva angår utstyr, plass og teknologi. Den er en bil som til det fulle bekrefter at Hyundai globalt har en ekspansiv miljøprofil, og en ambisjon om å være helt i tet på utviklingen av ny teknologi.

Og nettopp teknologi er et stikkord når Hyundai beveger seg inn i fremtiden. Ikke bare er det snakk om at man allerede har alle de siste drivlinjeteknologiene i bilparken, men også at vi er en bilprodusent som leverer ekstremt høyt utstyrsnivå.

– Det være seg aktive sikkerhetssystemer, komfortegenskaper og multimedia. Hyundai bryter stadig grenser i segmentene vi konkurrer i. KONA er for eksempel den første B-segment SUVen som leveres med ventilerte skinnseter. Det er luksusutstyr man normalt sett kun finner hos premiummerkene. Hos oss får du det i alt fra KONA, IONIQ og i30, til Tucson og Santa Fe. Det er i det hele tatt et enormt fokus på utstyr og teknologi, sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.

Han trekker frem at Hyundai nylig har inngått samarbeid med HiFi-produsenten KRELL, som fra og med KONA leverer premiumlydanleggene i Hyundais biler. I tillegg får man nå utstyr som head-up display, seter med minnefunksjon og radarer i alle retninger – selv i de rimeligere modellene. Mer konvensjonelt utstyr som oppvarmet ratt er standard i alle Hyundais modeller.

Topp ti

Hyundai har dessuten som målsetning å være det største asiatiske merket i Europa innen 2021. Innen den tid skal merket også ha etablert seg på topp ti i Norge.

Christian Stenbo
Vi er en del av verdens tredje største bilkonsern, og ambisjonen internasjonalt er at Hyundai Motor Group skal levere om lag 7,75 millioner biler i 2018. Christian Stenbo

Det er flere ting som vil bidra til dette, og utvikling av merkevaren står helt sentralt. Å velge en Hyundai skal være noe man gjør med stolthet. Som kjent er det produktene og teknologien som virkelig driver bilmerker, og ambisjonene i Hyundai er enorme.

Allerede i starten av 2018 lanseres KONA electric, som har vekket en voldsom interesse i Norge. Like under 13 000 nordmenn har allerede meldt sin interesse for bilen. Nevnte NEXO er også et viktig bidrag, samtidig som noen foreløpig godt bevarte hybridnyheter vil bli svært spennende i Norge allerede i inneværende år. Ser man mot 2019 skjer det like spennende ting på elbilfronten, og vi får noen nyheter som er svært etterspurt i det norske markedet.

– Med de ambisjonene vi har om å være et innovativt og nyskapende merke, er det ingen tvil om at produktene spiller en helt sentral rolle. I Hyundai er vi så heldige at vi er en del av verdens tredje største bilkonsern, og på hovedkontoret i Sør-Korea er fokuset på elektriske drivlinjer enormt. Det vi kan love fremover er at vi helt klart vil være en ledende leverandør av biler med elektrifiserte drivlinjer, sier Knudsen i Hyundai.

– Så får vi også noen veldig spennende nyheter på de mer konvensjonelle modellene våre fremover. Det skjer i det hele tatt veldig mye hos Hyundai for tiden.

 

Relaterte artikler
Bilnytt

Yngre, kulere og raskere

Den teknologiske utviklingen i bilbransjen går voldsomt fort, og å ha de riktige drivlinjene og det riktige utstyret er viktigere enn noen gang.

Bilnytt

Avanserte sikkerhetssystemer gir topp resultat i sikkerhetstest

Nye bilmodeller må gjennom en sikkerhetstest utført av nøytrale Euro NCAP. Nå har Hyundais IONIQ, Årets Bil i Norge, blitt grundig gjennomgått og fått toppkarakter med fem stjerner. Spesielt innen sikring av voksne og barn, fotgjengere og sikkerhetsassistenter fikk bilen toppkarakter.

Back to top