Gå til innhold

Ny plattform klar for 2020

Det var bare begynnelsen, og her kommer fortsettelsen. Vi er stolte av å vise frem en helt ny plattform som gir vesentlig forbedret sikkerhet, effektivitet, designbredde og kjøreegenskaper.

  • Publisert: 13.03.19

Vår tredjegenerasjons plattform er betydelig forbedret i forhold til dagens, på alle områder. Plattformen kommer i dedikerte versjoner for elektriske og hydrogenelektriske biler, og utmerker seg med en rekke innovative løsninger og muligheten for mange forskjellige typer design. I tillegg byr den på forbedrede kollisjonsegenskaper, og det i forhold til våre eksisterende modeller som allerede er prisvinnende for sin høye sikkerhet.

Egenskaper

Blant nøkkelegenskapene i den nye plattformen finner vi utstrakt bruk av varmpresset høyfast stål i kollisjonsabsorberende soner. Det betyr at bilen vil absorbere enda mer av energien fra en kollisjon og dermed sørge for enda mindre skade på kupeen. I tillegg vil hjulene på plattformen bevege seg utover ved en potensiell kollisjon for å hindre at bilen begynner å spinne. Dette fører til at sjansen for sekundære kollisjoner blir vesentlig redusert. Kupeen er dessuten mer rigid enn noen gang.

Det er selvfølgelig ikke bare på sikkerhetssiden at vår nye plattform byr på innovative løsninger. Kortere overheng, lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt bidrar til mer dynamiske kjøreegenskaper, og gir langt bedre plass i kupeen. Dette fører også til at man får en lavere og mer aerodynamisk silhuett og forbedret benplass i baksetet.

Ny-plattform-red2.jpg

Den optimale vektfordelingen forbedrer de dynamiske kjøreegenskapene som blant annet har blitt gjort ved smartere plassering av batteri og motor. I tillegg får plattformen vesentlig forbedring i fjæring foran og bak.

Den nye plattformen gir også svært mange muligheter når det kommer til design i tillegg til vesentlig høyere effektivitet i henhold til luftstrøm og aerodynamikk.

Stabiliteten er også økt ved å plassere tungt utstyr lavere. Det reduserer vekten og bidrar til forbedringene i tyngdepunktet. Det gir også mye mer dynamisk styrefølelse, ettersom bilens stivhet økes drastisk. En annen svært viktig egenskap i den nye plattformen er bedre lyddemping ved redusert vibrasjon og økt bruk av lydabsorberende materiale.

Dedikert elbilplattform allerede i 2020

Vår tredje generasjons plattform introduseres i tre dedikerte versjoner. En for fossile og hybride drivlinjer, en for hydrogenelektriske drivlinjer og en for helelektriske biler.

I Norge er naturligvis helelektriske biler et stort fokusområde og allerede i 2020 lanseres den første nye helelektriske modellen på dedikerte EV-plattform.

 

Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway
Dette er en svært spennende plattform, som vil gi våre kunder enda bedre biler enn før. Bedre kjøreegenskaper, høyere effektivitet og kraftig forbedret sikkerhet er elementer som vil bidra til å gjøre våre produkter enda mer attraktive. Vi er naturligvis ekstra spente på nullutslippsbilene som dukker opp på ny plattform de kommende årene, og gleder oss stort til å se hva som kommer allerede neste år. Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway
Relaterte artikler
Bilnytt

Hyundai IONIQ electric best ut i svensk lystest

ViBilägare.se satt elbilene BMW i3, Nissan Leaf og Hyundai IONIQ electric opp mot hverandre for å finne ut hvem av modellene som scorer best på lys. Hyundai IONIQ electric kunne kjøre seirende ut.

Bilnytt

Hyundais elektriske sparkesykkel lades fra bilen

Hyundai har utviklet prototypen for en ny elektrisk sparkesykkel som kan integreres i fremtidige biler fra Hyundai Motor Group. Hensikten er såkalt «last mile»-mobilitet, og sparkesykkelen er kompakt og sammenleggbar.

Bilnytt

Hybridbiler klatrer på ønskelista

Nesten like mange vil kjøpe hybridbil som bensinbil neste gang de bytter kjøretøy, viser en ny undersøkelse. 31 prosent svarer “hybrid”, mens 35 prosent svarer at foretrekker en tradisjonell diesel- eller bensinbil, ifølge en spørreundersøkelse YouGov har gjennomført.

Back to top