Gå til innhold

Null utslipp og masse personlighet

Den fargerike designperlen Hyundai IONIQ er kåret til Årets Bil 2017 og vant sikkerhetstesten i sin klasse. - Dette er en storselger i Norge, sier markedssjef Christian Stenbo i Hyundai.

  • Publisert: 15.09.17

- Etter at vi ble kåret til Årets Bil 2017 har ikke telefonen stått stille. Vi har tatt i mot om lag 5 000 bestillinger og regner med at IONIQ kommer til å være en av de mest populære bilmodellene i sin klasse fremover, sier Stenbo entusiastisk.

Ekstrautstyr for den kresne

Når du kjøper en IONIQ kan du også velge blant ulike pakker for ekstrautstyr. Teknikkpakkene er populære og inneholder blant annet adaptiv cruise control, elektrisk setejustering, trådløs mobillading, blindsonevarsler og smart key.

– På den helelektriske modellen kan man også velge varmepumpe for å oppnå lenger rekkevidde. Mange ønsker også skinninteriør og ventilerte seter, samt soltak med elektrisk åpning, forklarer Stenbo.

Fra Polar White til Phantom Black

Hyundai IONIQ kommer i ni forskjellige farger, fra Polar White til Phantom Black, eller noe midt i mellom.

– Svart og hvite biler er de mest populære, men når vi ser på bestillingslistene så ser vi at Marina Blue også er foretrukket hos mange, sier Stenbo.

Derfor vant IONIQ

Hyundai IONIQ ble Årets Bil fordi den scorer gjennomgående høyt på alle kriteriene juryen i Årets Bil legger til grunn: totalopplevelse, høyt nivå av standardutstyr og gunstig pris. Konseptet som helhet, med tre forskjellige miljøvennlige drivlinjer, viser at Hyundai er på ballen, fremgår det av juryens begrunnelse:

”Hyundai har laget et unikt konsept med én bil, og tre valgfrie drivlinjer. Her kan du velge om du vil ha bilen som en ren elbil, som hybrid, eller som ladbar hybrid. For å kunne velge den løsningen som er best for deg bør du først analysere eget bruksmønster. Deretter velger du den drivlinjen som passer bruksmønsteret best. At bilen er svært lettkjørt, godt utstyrt, har god garanti og meget gunstig pris gjorde at vektskålen tippet i Ioniqs favør”.

Lastet med sikkerhetsutstyr

IONIQ har alt en moderne bil skal ha av sikkerhetsutstyr, sier Stenbo, og nevner i fleng: syv kollisjonsputer, automatiske bremser i farlige situasjoner, aktiv filskiftevarsler, kjørebane-assistent, blindsonevarsler og trafikkradar for kryssende trafikk bak bilen, samt adaptiv cruise control som sørger for at du holder jevn avstand og fart til bilen foran.

Av standardutstyr må vi også nevne ryggekamera og autobrems, inkludert fotgjengergjenkjenning. Du kan lese om Hyundai IONIQs gode resultater i sikkerhetstesten gjennomført av Euro NCAP, den viktigste sikkerhetsorganisasjonen for bilindustrien, her.

En modell - tre drivlinjer

Hyundai IONIQ kommer med tre ulike drivlinjer:
den rene batterielektriske bilen som kun går på strøm, ladehybriden hvor man kombinerer en kraftig ladbar batteripakke og bensinmotor, samt en hybrid hvor bensinmotoren kombineres med en mindre batteripakke som lader seg selv under kjøring.

  • Batteri for småkjøring og pendling:
  • Null utslipp og er ideell for dagpendling til og fra jobb, eller for småkjøring i områder hvor det er tilgang på ladepunkter.
  • Ladehybrid for mye småkjøring, med langturer innimellom:
  • Batteri som kan lades i begge ender av den daglige pendlingen, slik at den daglige kjøringen foregår helt uten utslipp. Kjører du sporadisk lengre turer utover den daglige pendlingen, så er nok ladbar hybrid noe for deg. Da kan du kjøre utslippfritt på strøm i det daglige, og på langtur er fossilmotoren der når man går tom for batteristrøm.
  • Hybrid for den som er mye på farta:
  • Bensinmotor og en mindre elektrisk motor jobber tett sammen. Denne kombinasjonen gir en bil med svært lavt bensinforbruk og utslipp, takket være batteriet som bistår til bensinmotorens fremdrift, for eksempel ved igangkjøring eller forbikjøring. - Hybrid er egner seg godt for småkjøring i kombinasjon med hyppige langturer, og man slipper å være påpasselig med ladingen.

 

Relaterte artikler
Bilnytt

Null utslipp og masse personlighet

Den fargerike designperlen Hyundai IONIQ er kåret til Årets Bil 2017 og vant sikkerhetstesten i sin klasse. - Dette er en storselger i Norge, sier markedssjef Christian Stenbo i Hyundai.

Bilnytt

Nyhetene står i kø for Hyundai

Etter å ha lansert vår første elbil, IONIQ electric, i 2016, ble 2017 året der elbil for fullt markerte et skille for Hyundai. Overgangen fra kun fossile biler til 64 prosent elektrifiserte biler i fjor har gått lynraskt, og i 2018 fortsetter utviklingen for fullt.

Bilnytt

Gatetest av råskinn

Hyundai fortsetter testingen av nye i30 N, selskapets første high performancebil. I vinter kjørte de test i Sverige med rallyesset Thierry Neuville.

Back to top