Gå til innhold

To biler i en

Med IONIQ plug-in hybrid får man det beste fra begge verdener. En fleksibel bensinbil kombinert med miljøegenskapene, effektiviteten og lademuligheten til en elbil. Rekkevidden er enorm.

  • Publisert: 09.03.18

Når man blander en elbil med en bensinbil får man en hybrid. Legger man til lademulighetene som en elbil har så får man en plug-in hybrid. En ladehybrid som gjør at du slipper å velge enten elbil eller bensinbil. Fordelene er mange, spesielt på rekkevidde.

– Lademulighetene gjør at man får en elektrisk rekkevidde på inntil 63 kilometer per lading. Dermed kan IONIQ plug-in oppnå en rekkevidde på over 1 100 kilometer med bare en liten 43-liters bensintank. Begge motorene hjelper hverandre for å oppnå best mulig kjøreffektivitet, sier Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge.

– I tillegg. Kjører man mindre enn 5-6 mil daglig, vil mye av dette kunne gjøres elektrisk, og man vil derfor nesten ikke ha behov for å fylle tanken, forklarer Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge. 



Ved rolig kjøring og gode temperaturer klarer man seg helt uten bensinmotoren. Ved høy hastighet og under akselerasjon vil bensinmotoren benyttes ved behov. På vinteren vil bensinmotoren starte og varme seg opp når det trengs, slik at den er klar til bruk dersom det blir behov for det.

– Med andre ord så er IONIQ plug-in utstyrt med en allsidig og smart drivlinje. Her får du det beste fra begge verdener, sier Knudsen.

 

Lad plug-in hybriden hjemme eller på farten. Kjør elektrisk når du kan, eller bruk bensinmotoren når du trenger det.

AVANSERTE SIKKERHETSSYTEMER

IONIQ plug-in hybrid er i likhet med resten av IONIQ-familien kåret til Best in Class og har fått fem stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest.

– Denne utmerkelsen er vi selvfølgelig svært stolte av, fordi den forteller at IONIQ er en svært sikker bil med imponerende høy score både på passiv og aktiv sikkerhet, forteller Knudsen og legger til:

– Bilen har toppmoderne kollisjonsegenskaper. I tillegg er den fullastet med det siste innen aktiv sikkerhet, inkludert automatisk nødbrems, kollisjonsvarsel, blindsonevarsel, ryggeradar, aktiv filholder, adaptiv cruise control og mye annet.

Blindsonevarsleren fungerer som et ekstra par øyne. Den varsler om kjøretøyer i dødvinkelen. I tillegg varsler bilen om kryssende trafikk bak når man rygger.

Bilen har også parkeringssensorer, ryggekamera og alt annet av mer vanlig sikkerhetsutstyr.

Du kan lese om Hyundai IONIQs gode resultater i sikkerhetstesten gjennomført av Euro NCAP, den viktigste sikkerhetsorganisasjonen for bilindustrien, her.

SPORTY OG TØFF UTEN KOMPROMISSER

Plug-in hybriden er også en svært effektiv bil med lave utslipp uten å gå på kompromiss av et stilig design.

Og det er ingen tvil om at IONIQ plug-in hybrid er en bil som ser bra ut. Bilen har mottatt en rekke internasjonale priser og utmerkelser, der i blant de to prestisjefulle designprisene Red Dot Award 2016 og GOOD Design Awards 2016.

– Bilen er designet med tanke på best mulig aerodynamikk og dermed høyest mulig effektivitet. IONIQ har en luftmotstandskoeffsient på utrolig lave 0,24 cd, noe som er helt i tet i bransjen, forklarer Knudsen.

IONIQ har et sporty og tøft eksteriørdesign med en kul front som domineres av Hyundai sin signaturgrill med kaskadeform og toppmoderne LED-hovedlys.

– Bakover er det den tøffe taksilhuetten som stjeler oppmerksomheten, før bilen avsluttes i en hekk med moderne LED-lykter. Lettmetallfelger designet spesielt for bilen, følger også med, sier han.


INTERIØR MED HØY KVALITET

Inne i bilen vil man oppleve en høy kvalitet på interiøret. 



– IONIQ er preget av fine materialer, store og moderne skjermer og fantastiske ventilerte skinnseter. Velger man soltak, får man i tillegg med LED-interiørbelysning som virkelig setter standarden.

– Bilen har et moderne design innvendig, og med premium lydanlegg fra Infinity, behagelige skinndetaljer og god ergonomi er alt duket for at man skal finne seg godt til rette, avslutter Knudsen.

BESTILL PRØVEKJØRING


Sitter du nå med en god følelse etter å ha lest dette, og føler at dette kanskje kan være drømmebilen din? Det koster ingenting å prøve en IONIQ plug-in hybrid hos en av våre forhandlere.

Sjekk ut hvor du kan prøvekjøre og book inn en prøvekjøring her.

FINN EN FORHANDLER NÆR DEG

ØNSKER DU Å PRØVE-KJØRE EN HYUNDAI?

Autonome bremser

Autonome bremser

Det autonome bremsesystemet sikrer at det blir bremses så bestemt og hardt som en situasjon tilsier. Systemet har både frontradar og kamera, og først får sjåføren et visuelt og akustisk varsel, deretter vurderer systemet situasjonen og hvis fører ikke reagerer, aktiveres bremsene for å unngå en ulykke. Systemet virker fra åtte km/t og oppover.

Filskifteassistent holder bilen på veien

Filskifteassistent holder bilen på veien

For å få fem stjerner kreves det et fungerende filvarslingssystem. Systemet varsler med lydsignaler hvis man sjener og er på vei ut av veibanen. Rattet gir også signaler om hvilken retning bilen bør kjøres for å unngå en ulykke.

Adaptiv Smart Cruise Control sikrer avstand til bilen foran

Adaptiv Smart Cruise Control sikrer avstand til bilen foran

En annen viktig funksjon hos Euro NCAP er Adaptiv Smart Cruise Control. Systemet sørger for at blen holder oppgitt hastighet, samtidig som den justerer avstanden til bilen foran ved akselerasjon eller oppbremsing.

Blindsonevarsler

Blindsonevarsler

Radarsensorer bak registrerer kjøretøyer som nærmer seg bakfra når du skal skifte kjørefelt. Funksjonen for varsling om kryssende trafikk ved rygging bruker de samme sensorene til å registrere kjøretøyer som nærmer seg når du skal rygge ut av en parkeringsluke. 

Relaterte artikler
Teknologi

Elbilen som kjører 800 km og fylles opp på fire minutter

På bilmessen i Geneve i mars 2017 viste Hyundai frem en smakebit på neste generasjon hydrogenelektrisk bil under det foreløpige navnet Future Eco (FE). Nyvinningen får en rekkevidde på over 800 kilometer. Og du trenger ikke vente lenge; allerede i 2018 er den her!

Back to top