Gå til innhold

Null rekkeviddeangst med IONIQ plug-in hybrid

I IONIQ plug-in får man fleksibiliteten til en hybrid, kombinert med miljøegenskapene og effektiviteten til en elbil.

  • Publisert: 09.11.17

– Lademulighetene gjør at man får en elektrisk rekkevidde på inntil 63 kilometer per lading. Dermed kan IONIQ plug-in oppnå en rekkevidde på over 1 100 kilometer med bare en liten 43-liters bensintank. Kjører man mindre enn 5-6 mil daglig, vil mye av dette kunne gjøres elektrisk, og man vil derfor nesten ikke ha behov for å fylle tanken, forklarer Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge. 



Ved rolig kjøring og gode temperaturer klarer man seg helt uten bensinmotoren. Ved høy hastighet og under akselerasjon vil bensinmotoren benyttes ved behov. Om vinteren vil bensinmotoren starte og varme seg opp når det trengs, slik at den er klar til bruk dersom det blir behov for det. 

Lad plug-in hybriden hjemme eller på farten. Kjør elektrisk når du kan, eller bruk bensinmotoren når du trenger det.

– Med andre ord så er IONIQ plug-in utstyrt med en allsidig og smart drivlinje. Her får du det beste fra begge verdener, sier Knudsen.

Avanserte sikkerhetssytemer

IONIQ plug-in hybrid er i likhet med resten av IONIQ-familien kåret til Best in Class og har fått fem stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest.

– Denne utmerkelsen er vi selvfølgelig svært stolte av, fordi den forteller at IONIQ er en svært sikker bil med imponerende høy score både på passiv og aktiv sikkerhet, forteller Knudsen og legger til:

– IONIQ plug-in er en bil med toppmoderne kollisjonsegenskaper. I tillegg er den fullastet med det siste innen aktiv sikkerhet, inkludert automatisk nødbrems, kollisjonsvarsel, blindsonevarsel, ryggeradar, aktiv filholder, adaptiv cruise control og mye annet. 

Blindsonevarsleren fungerer som et ekstra par øyne. Den varsler om kjøretøyer i dødvinkelen. I tillegg varsler bilen om kryssende trafikk bak når man rygger. 


Bilen har også parkeringssensorer, ryggekamera og alt annet av mer vanlig sikkerhetsutstyr. Du kan lese om Hyundai IONIQs gode resultater i sikkerhetstesten gjennomført av Euro NCAP, den viktigste sikkerhetsorganisasjonen for bilindustrien, her.

Autonome bremser

Autonome bremser

Det autonome bremsesystemet sikrer at det blir bremses så bestemt og hardt som en situasjon tilsier. Systemet har både frontradar og kamera, og først får sjåføren et visuelt og akustisk varsel, deretter vurderer systemet situasjonen og hvis fører ikke reagerer, aktiveres bremsene for å unngå en ulykke. Systemet virker fra åtte km/t og oppover.

Filskifteassistent holder bilen på veien

Filskifteassistent holder bilen på veien

For å få fem stjerner kreves det et fungerende filvarslingssystem. Systemet varsler med lydsignaler hvis man sjener og er på vei ut av veibanen. Rattet gir også signaler om hvilken retning bilen bør kjøres for å unngå en ulykke.

Adaptiv Smart Cruise Control sikrer avstand til bilen foran

Adaptiv Smart Cruise Control sikrer avstand til bilen foran

En annen viktig funksjon hos Euro NCAP er Adaptiv Smart Cruise Control. Systemet sørger for at blen holder oppgitt hastighet, samtidig som den justerer avstanden til bilen foran ved akselerasjon eller oppbremsing.

Blindsonevarsler

Blindsonevarsler

Radarsensorer bak registrerer kjøretøyer som nærmer seg bakfra når du skal skifte kjørefelt. Funksjonen for varsling om kryssende trafikk ved rygging bruker de samme sensorene til å registrere kjøretøyer som nærmer seg når du skal rygge ut av en parkeringsluke. 

Sporty og tøff uten kompromisser

Plug-in hybriden er en svært effektiv bil med lave utslipp uten å gå på kompromiss av et stilig design.

Og det er ingen tvil om at IONIQ plug-in hybrid er en bil som ser bra ut. Bilen har mottatt en rekke internasjonale priser og utmerkelser, der i blant de to prestisjefulle designprisene Red Dot Award 2016 og GOOD Design Awards 2016.

– Bilen er designet med tanke på best mulig aerodynamikk og dermed høyest mulig effektivitet. IONIQ har en luftmotstandskoeffsient på utrolig lave 0,24 cd, noe som er helt i tet i bransjen, forklarer Knudsen.



IONIQ har et sporty og tøft eksteriørdesign med en kul front som domineres av Hyundai sin signaturgrill med kaskadeform og toppmoderne LED-hovedlys.

– Bakover er det den tøffe taksilhuetten som stjeler oppmerksomheten, før bilen avsluttes i en hekk med moderne LED-lykter. Lettmetallfelger designet spesielt for bilen, følger også med, sier han.


Interiør med høy kvalitet


Inne i bilen vil man oppleve en høy kvalitet på interiøret. 



– IONIQ er preget av fine materialer, store og moderne skjermer og fantastiske ventilerte skinnseter. Velger man soltak, får man i tillegg med LED-interiørbelysning som virkelig setter standarden. Bilen har et moderne design innvendig, og med premium lydanlegg fra Infinity, behagelige skinndetaljer og god ergonomi er alt duket for at man skal finne seg godt til rette, avslutter Knudsen fornøyd. 


Bestill prøvekjøring


Sitter du nå med en god følelse etter å ha lest dette, og føler at dette kanskje kan være drømmebilen din?

ØNSKER DU Å PRØVE-KJØRE EN HYUNDAI?

ØNSKER DU TILBUD PÅ EN HYUNDAI?

Relaterte artikler
Teknologi

Bilteknologien påvirker kropp og sinn

For mange er den daglige kjøreturen en stressende øvelse fylt med frustrasjon over andres kjøreferdigheter og følelsen av å kaste bort dyrebar tid i trafikken. Nyere bilteknologi er med på å endre dette.

Back to top