Gå til innhold

To biler i én

Med IONIQ plug-in hybrid får man det beste fra begge verdener. En fleksibel bensinbil kombinert med miljøegenskapene, effektiviteten og lademuligheten til en elbil. Rekkevidden er enorm.

  • Publisert: 09.03.18

En blanding av elbil og bensinbil gir deg en hybrid. Legger man til lademulighetene som en elbil har får man en plug-in hybrid. For oss i Hyundai er det viktig å gjøre valg av bil enklere, og tilbyr derfor en bil som vil dekke alle dine behov. Fordelene er mange, spesielt på rekkevidde.

– Lademulighetene gir en elektrisk rekkevidde på inntil 63 kilometer per lading. Dermed kan IONIQ plug-in oppnå en rekkevidde på over 1 100 kilometer med bare en liten 43-liters bensintank. Begge motorene hjelper hverandre for å oppnå best mulig kjøreeffektivitet, sier Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge.

Med kjøreturer på mindre enn 5-6 mil daglig, vil mye av det kunne gjøres elektrisk, og redusere behovet for å fylle tanken. Ved rolig kjøring og gode temperaturer vil man til og med klare seg helt uten bensinmotoren.

– Med andre ord så er IONIQ plug-in utstyrt med en allsidig og smart drivlinje. Her får du det beste fra begge verdener, sier Knudsen.

 

Lad plug-in hybriden hjemme eller på farten. Kjør elektrisk når du kan, eller bruk bensinmotoren når du trenger det. 

AVANSERTE SIKKERHETSSYTEMER

IONIQ plug-in hybrid er i likhet med resten av IONIQ-familien kåret til Best in Class og har fått fem stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest.

– Denne utmerkelsen er vi selvfølgelig svært stolte av, fordi den forteller at IONIQ er en svært sikker bil med imponerende høy score både på passiv og aktiv sikkerhet. Bilen har toppmoderne kollisjonsegenskaper. I tillegg er den fullastet med det siste innen aktiv sikkerhet, inkludert automatisk nødbrems, kollisjonsvarsel, blindsonevarsel, ryggeradar, aktiv filholder, adaptiv cruise control, og mye annet, forteller Knudsen.

Du kan lese om Hyundai IONIQs gode resultater i sikkerhetstesten gjennomført av Euro NCAP, den viktigste sikkerhetsorganisasjonen for bilindustrien, her.

SPORTY OG TØFF UTEN KOMPROMISSER

Plug-in hybriden er også en svært effektiv bil med lave utslipp uten å gå på kompromiss av et stilig design. Vi i Hyundai er svært stolte over at IONIQ har mottatt en rekke internasjonale priser og utmerkelser, der i blant de to prestisjefulle designprisene Red Dot Award 2016 (Link: https://www.hyundai.no/magasinet/red-dot-design-award/) og GOOD Design Awards 2016 (link: https://www.hyundai.no/magasinet/internasjonalt-prisdryss-til-hyundai-ioniq/).

– Bilen er designet med tanke på best mulig aerodynamikk og dermed høyest mulig effektivitet. IONIQ har en luftmotstandskoeffsient på utrolig lave 0,24 cd, noe som er helt i tet i bransjen, forklarer Knudsen.

Med vår signaturgrill i kaskadeform og toppmoderne LED-hovedlys, har IONIQ et sporty og tøft eksteriør. Bilen har også en unik taksilhuett som fanger oppmerksomheten. 


INTERIØR MED HØY KVALITET

Vi i Hyundai er opptatt av å gi en følelse av høy kvalitet, og innsiden av IONIQ er derfor preget av fine materialer, store og moderne skjermer, og fantastisk ventilerte skinnseter. Velger man soltak, får man i tillegg LED-interiørbelysning som virkelig setter standarden.


– Alt er duket for at man skal finne seg godt til rette, avslutter Knudsen.

BESTILL PRØVEKJØRING


Sitter du nå med en god følelse etter å ha lest dette, og føler at dette kanskje kan være drømmebilen din? Det koster ingenting å prøve en IONIQ plug-in hybrid hos en av våre forhandlere.

 

Sjekk ut hvor du kan prøvekjøre, og book inn en prøvekjøring.

Finn din nærmeste forhandler

Bestill prøvekjøring

Autonome bremser

Autonome bremser

Det autonome bremsesystemet sikrer at det blir bremses så bestemt og hardt som en situasjon tilsier. Systemet har både frontradar og kamera, og først får sjåføren et visuelt og akustisk varsel, deretter vurderer systemet situasjonen og hvis fører ikke reagerer, aktiveres bremsene for å unngå en ulykke. Systemet virker fra åtte km/t og oppover.

Filskifteassistent holder bilen på veien

Filskifteassistent holder bilen på veien

For å få fem stjerner kreves det et fungerende filvarslingssystem. Systemet varsler med lydsignaler hvis man sjener og er på vei ut av veibanen. Rattet gir også signaler om hvilken retning bilen bør kjøres for å unngå en ulykke.

Adaptiv Smart Cruise Control sikrer avstand til bilen foran

Adaptiv Smart Cruise Control sikrer avstand til bilen foran

En annen viktig funksjon hos Euro NCAP er Adaptiv Smart Cruise Control. Systemet sørger for at blen holder oppgitt hastighet, samtidig som den justerer avstanden til bilen foran ved akselerasjon eller oppbremsing.

Blindsonevarsler

Blindsonevarsler

Radarsensorer bak registrerer kjøretøyer som nærmer seg bakfra når du skal skifte kjørefelt. Funksjonen for varsling om kryssende trafikk ved rygging bruker de samme sensorene til å registrere kjøretøyer som nærmer seg når du skal rygge ut av en parkeringsluke. 

Relaterte artikler
Teknologi

Er det mulig å kjøre på hydrogen gjennom Europa?

Det er spørsmålet et titall europeiske biljournalister nå stiller seg. For å finne svaret reiste de søndag på en langtur fra Bergen til Bolzano i Italia med ti hydrogenelektriske biler. I Norge finnes det i dag fem hydrogenstasjoner og i Europa har man nå startet byggingen av et nett av hydrogenstasjoner som skal binde Europa sammen.

Back to top