Gå til innhold

Norsk utøver klar for å kjøre VM-runder i Hyundai

Ole Christian Veiby skal kjøre i den nest største klassen i Rally-VM i år sammen med Hyundai Motorsport.

  • Publisert: 17.01.20

Den 24-årige gutten fra Kongsvinger har signert en fabrikkontrakt med Hyundai for i 2020. Han skal kjøre en såkalt Hyundai i20 R5, som kjøres i klassen under WRC-klassen.

Klassen heter for WRC 2, hvor andre fabrikkteam i rally konkurrerer med hverandre med disse såkalte R5-klassifiserte bilene. WRC 2-klassen kjøres over samtlige europeiske VM-løp, i tillegg til ett løp utenfor Europa, altså minimum åtte VM-runder. Teamene kan av de ikke-europeiske løpene velge mellom VM-runden i Japan og Mexico.

– Det er en ubeskrivelig god følelse, og jeg gleder meg til å kjøre for Hyundai Motorsport. Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å bli et sterkt team. Jeg håper også at erfaringen fra andre R5-biler kommer godt med i videreutviklingen av bilen, sier Veiby, som har som ambisjon om å kjempe om mesterskapsgullet i WRC 2.

Lurer du på når løpene går? Sjekk WRC-kalenderen her.

Hyundai har i tillegg signert russiske Nikolay Gryazin som Veibys teamkamerat, og nordmannen skal ha med seg svenske Jonas Andersson som kartleser denne sesongen.

Veiby har, som han selv nevner, erfaring fra mange R5-biler tidligere. I 2017 og 2018 kjørte han flere løp for Skoda Motorsport og var ansatt hos den tsjekkiske fabrikken fram til høsten 2018. Deretter fikk han to løp for Citroën i deres R5-bil, før han i fjor kjørte i privat regi med en Volkswagen.

R5-biler er altså det Hyundai og andre fabrikanter kaller for «kundebiler». Det er denne type rallybiler som selges ut til nasjonale og regionale mesterskap foruten de internasjonale mesterskapene, og det er her den største inntektskilden fra rallysatsingen ligger.

2019VAR_AUS_0786.jpg

Forskjellen mellom en
WRC- og R5-bil

En WRC-bil har sterkere motor og mer avansert teknologi som totalt sett gjør at de går mye fortere, mens en R5-bil (som brukes i WRC 2) har litt mindre motoreffekt og litt mer forenklet teknologi som også gjør den vesentlig billigere å kjøpe og drifte. 

 

 

Riktig nok har ikke Hyundai opplevd størst suksess med R5-bilen siden den kom på markedet i 2016. I fjor høst signaliserte teamsjef Andrea Adamo derimot at de skal satse enda tyngre på R5, for å møte konkurransen fra de nevne etablerte merkene.

Over 70 mann er nå ansatt for å jobbe med R5-prosjektet, og bilen som Veiby og Gryazin skal kjøre i år har store omfattende oppgraderinger med håp om at de skal kjempe om topplasseringer.

– Å satse på WRC 2 er en viktig avgjørelse for Hyundai Motorsport, av flere grunner. Først og fremst fordi det bekrefter og styrker vår forpliktelse til Rally-VM som helhet. På den tekniske siden så vil det gi oss muligheten til bevise styrke og konkurransedyktighet av vår nyoppdaterte i20 R5 for 2020, etter en utrolig hard jobb fra vår kunderacingavdeling, sier teamsjef Adamo.

Relaterte artikler
Motorsport

Rallystjerne tester ny Hyundai i30

Mellom slagene i rally-VM har Hyundais rallystjerne Thierry Neuville funnet tid til å vinterteste neste utgave i30. Bilen, som blir den første under merket N, blir Hyundais første høy-effektsbil. Den er skal lanseres i siste halvdel av 2017.

Back to top