Gå til innhold

Lykke til i Portugal

Hyundai Motorsport stiller med fire biler i Rally Portugal, der Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville, Hayden Paddon og Dani Sordo skal kjempe for å beholde ledelsen i fabrikkmesterskapet.

  • Endret: 16.05.18

Andreas MIkkelsen tar med seg mye positivt fra VM-runden i Sør-Amerika. Han ledet løpet og kjempet om seieren, men en punktering ødela for ham. Andreas tar likevel med seg en god følelse fra Argentina til grusveiene i Portugal.

– Vi avsluttet på en bra måte i Argentina, og vi skal forsøke å fortsette der vi slapp. Målsettingen for Rally Portugal er å ta innpå de tre som ligger foran meg i mesterskapet. De må ikke dra fra noe mer, sier Andreas, som tok VM-bronse i tre strake år fra 2014. I fjor kjørte han ikke full sesong.

Andreas Mikkelsen deltar i Rally Portugal for sjette gang, men han har til gode å vinne løpet. Andreplassen fra 2016 er hans beste plassering. Som bil nummer fire på veien, spår han at det blir vanskelig å hente hjem en seier.

– Startposisjonen har mye å si, og det er vanskelig å si at du går for seieren i dette løpet. De som starter sent har virkelig en fordel her, og det skal godt gjøres å vinne om du starter tidlig. Derfor er jeg ikke så opptatt av å vinne, det er viktigere for meg å slå dem som ligger foran meg i VM.

Hyundai Motorsport leder nå fabrikkmesterskapet med 15 poeng foran M-Sport Ford, og satser for fullt for å fortsette den gode trenden. Etappene i årets Rally Portugal er så å si identiske med dem i fjorårets rally, der Hyundai Motorsport sikret seg to pallplasser, så vi har gode erfaringer fra dette rallyet.

– Portugal ser ut til å bli det mest krevende rallyet for både biler og team denne sesongen. Når fire Hyundai i20 Coupe WRC deltar, er det viktig å holde fokus. Vi har ikke råd til å gjøre feil hvis vi skal nå målet om en sterk laginnsats. Vi ønsker Hayden og Seb velkommen tilbake og er sikre på at de vil gjøre seg bemerket fra første meter. Alle fire teamene er godt forberedt og rustet til et tøft rally, sier teamsjef Michel Nandan.

 

 

Tidsplan Rally Portugal 2018 (Portugal er -1t på norsk tid)

Torsdag 17. mai

07.30 Shakedown Paredes (4,60km)

19.03 SS1 Lousada SSS (3,36km)

Fredag 18. Mai

09.15 SS2 Viana do Castelo 1 (26,73km)

10.20 SS3 Caminha 1 (18,11km)

10.53 SS4 Ponte de Lima 1 (27,54km)

13.40 Service Exponor

15.25 SS5 Viana do Castelo 2 (26,73km)

16.30 SS6 Caminha 2 (18,11km)

17.03 SS7 Ponte de Lima 2 (27,54km)

19.03 SS8 Porto Street Stage 1 (1,95km)

19.28 SS9 Porto Street Stage 2 (1,95km)

Lørdag 19. mai

09.08 SS10 Vieira do Minho 1 (17,50km)

09.46 SS11 Cbeceiras de Basto 1 (22,22km)

11.05 SS12 Amarante 1 (37,60km)

13.00 Service

15.08 SS13 Vieira do Minho 2 (17,50km)

15.46 SS14 Cabeveiras de Basto 2 (22,22km)

17.05 SS15 Amarante 2 (37,60km)

 

Søndag 20. mai

08.35 SS16 Montim 1 (8,64km)

09.08 SS17 Fafe 1 (11,18km)

09.36 SS18 Luilhas (11,89km)

10.35 SS19 Montim 2 (8,64km)

12.18 SS20 Fafe 2 (PowerStage)

WRC på norsk TV

TV2-Sportskanalensender LIVE fra SS1 torsdag kl 18, fra SS8 og SS9 fredag kveld kl 18, lørdag fra SS13 fra kl 14. Søndag sendes SS17 Fafe fra kl 08, og Power Stage fra kl 11. Daglige oppsummeringer sendes hver kveld. 

 

 

 

WRC+AllLive
Du kan følge hele Rally Portugal og ALLE prøver LIVE på wrcplus.com. Her er det også intervjuer og sendinger fra studio.

 

 

Relaterte artikler
Motorsport

Lykke til i Portugal

Hyundai Motorsport stiller med fire biler i Rally Portugal, der Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville, Hayden Paddon og Dani Sordo skal kjempe for å beholde ledelsen i fabrikkmesterskapet.

Motorsport

Hva skal til for å vinne et VM i rally?

Hyundai har lagt store ressurser inn i motorsport de siste årene. I første omgang VM i rally, men også i andre bilsportdisipliner er de aktive. Men hva innebærer egentlig en slik satsing?

Eugen i sin Alfa Romeo klar for vinterføre Motorsport

Fartskongen på 1930-tallet

Eugen Bjørnstad var den første som satte Norge på motorsportkartet . Han var eventyreren, kremmeren og livsnyteren som ble en av Norges største kjendiser i sin tid.

Back to top