Gå til innhold

Kunsten å kjøre effektivt med elbil

I tillegg til å være bra for miljøet kan elektriske biler også være kostnadseffektive.

  • Publisert: 27.06.17

IONIQ electric har fått mye ros for sin effektivitet, og det amerikanske miljøvernbyrået kåret nylig IONIQ electric til den mest effektive elbilen. Med en rekkevidde på 280 kilometer på en 28 kWh batteripakke, har den overgått alle andre elektriske biler. Det amerikanske ”Energy-Efficient Economy- rådet” utnevnte nylig IONIQ electric som vinner av den årlige ”Greenest Vehicle-prisen”. Elbilen til Hyundai scoret den høyeste scoren rådet noensinne har delt ut.

Her har du seks måter som gjør at du får mest mulig ut av et elektrisk batteri

1. Unngå full gass

For å kunne bruke færre av de dyrebare elektronene og gjøre at elbilen går lengre på en lading, bør man lære seg å forutse stopp i trafikken og kjøre langsomt inn mot røde kryss ved å løfte foten fra gasspedalen. Når lyset skifter til grønt bør sjåføren akselere forsiktig helt til elbilen gradvis oppnår hastighetsgrensen på veien. Det anslås at aggressiv kjøring reduserer effektiviteten til elbiler med rundt 30 prosent.

Når du kjører på motorveien er det viktig å holde seg så nær fartsgrensen som mulig. Effektivitet og rekkevidde reduseres med omtrent 10 prosent for hver 16 km/t.

2. Endre bilens innstillinger etter type kjøretur

Elbiler har forskjellige kjøremoduser som enkelt kan endres ut i fra hvilken kjøretur man planlegger. IONIQ electric har tre forskjellige kjøremoduser, Normal, Eco – som gir maksimal energibutnyttelse og Sport - for en dynamisk kjøreopplevelse. Sport-modus er nok favoritten for mange, men ved å bruke Eco-modus kan man kjøpe seg noen ekstra kilometer per lading. IONIQ electric har i tillegg også flere hjelpemidler som hjelper til med kjøringen, som for eksempel regenerativ bremsestyring, som gir mindre friksjonsbremsing og hjelper til med å maksimere elbilens rekkevidde.

3. Gjennomføre regelmessige vedlikeholdskontroller

Selv om elbiler krever mindre vedlikehold enn bensindrevne biler, er det viktig at sjåføren regelmessig sjekker bilen. Dårlig vedlikehold kan ha en svekkende effekt på effektiviteten. Eiere av elektriske biler bør sørge for at dekkene er fylt med nok luft, og bilens dekktrykkovervåker gjør det enklere å sjekke at det nok luft. Bilens drivstofføkonomi går ned en prosent for hver kilopascal som mangler i hjulene.

Det er også viktig å holde øye med bilens kjølevæskenivåer. Elbilene har ikke motorer som trenger avkjøling, men mange bruker flytende avkjøling slik at batteripakken, omformeren og motoren får høyere effektivitet. Elbileiere risikerer dårlig kjøreytelse uten tilstrekkelig kjøling, og overopphetende komponenter kan skade batteriets levetid.

4. Planlegg kjørerutene på forhånd

Det kan være lurt å velge den beste ruten for elbilen, og dette kan noen ganger føre til at man må kjøre litt lengre for å eksempelvis unngå motorveier helt. Jo raskere elbilen beveger seg, desto mer energi bruker den. Det gjør at batteriforbruket øker. Ruter med mange lyskryss og utfordrende bakker er mindre effektivt, mens ruter som har minimalt med lyskryss og lett trafikk er å foretrekke.

 

5. Bruk bilens ventilasjonssystem istedenfor klimaanlegget

Det å bruke bilens varme- og klimaanlegg anslås å redusere elbilens effektivitet med om lag 20 prosent. For maksimal effekt er det bedre å bruke bilens ventilasjonssystem. IONIQ electric har oppvarmede og ventilerte seter og et oppvarmet ratt. Disse funksjonene er smart å bruke for oppvarming i kaldt vær, i stedet for å varme opp hele bilen.

Mange sjåfører liker å kjøre med vinduene åpne, dette påvirker imidlertid bilens effektivitet og kan ofte redusere rekkevidden mer enn hvis man bruker klimaanlegget. Så for å holde på bilens effektivitet anbefales det å kjøre med lukkede vinduer når man kjører i høy hastighet.

6. Sikt på 6,25 kilometer per kWh

Effektiviteten beregnes i tradisjonelle biler med kilometer per time, men elbiler kjører ikke på flytende brensel og måles derfor i stedet for med kilometer per kilowatt-time (kWh). Dashbordet i IONIQ electric gir sjåføren effektivitetsstatistikk, slik at man enkelt kan se hvor mye energi man har brukt. For å oppnå best effektivitet med elektriske motorer anbefales det å sikte seg inn på rundt 6,25 kilometer per kWh.

 

Relaterte artikler
Tips og råd

Tre varianter av elbil, hva bør du velge?

Valg av elektrisk bil handler først og fremst om kjøre- og bruksmønster, sier markedsdirektør hos Hyundai, Christian Stenbo. Over 40 prosent av alle biler som selges i Norge har nå en form for elektrisk motor i seg, men modellene tilfredsstiller forskjellige behov. Derfor bør man se på sitt eget kjøremønster og være ærlig på hva slags type elbil man trenger, sier Stenbo.

Back to top