Gå til innhold

KONA electric: Svar på spørsmålene

Ikke overraskende har mange av de tusenvis av nordmennene som er interessert i Hyundai KONA electric en del spørsmål rundt bilen. Svarene på de vanligste spørsmålene får du i denne artikkelen.

  • Publisert: 30.08.18

Hva koster bilen?

KONA electric er svært attraktivt priset, og byr på en fullverdig utstyrspakke som standard.

Som kommunisert fra salgsstart, gjør leveringstiden på KONA electric at man som kunde må ta høyde for at det kan komme prisjusteringer på bilen man har bestilt. Vi er blitt gjort kjent med vesentlige endringer i prisene på batteripakken, og dette er et grunnlag for en slik prisjustering.

Dermed har vi sett oss nødt til å øke prisen på alle versjoner av KONA electric med 10.000 kroner fra og med tirsdag 20. november 2018.

Prisendringen vil være tilbakevirkende for alle bestillinger som er gjort utenom køordningen som tidligere er etablert fra Hyundai Motor Norway.

Oppdatert prisliste finner du ved å klikke deg inn på hyundai.no.

Hvordan får jeg bestilt bilen?

Bestilling av KONA electric gjøres hos din lokale forhandler.

Jeg har ikke mottatt VIN/chassisnummer, hva gjør jeg?

Du trenger ikke å foreta deg noe. Forhandleren din kontakter deg med denne informasjonen når den er tilgjengelig, og vil da også kunne gi deg en oppdatert leveringstid. 

NB! Denne informasjonen er kun tilgjengelig via forhandler, og ikke hos Hyundai kundeservice.e.

Kunder med høyere kønummer enn meg har fått VIN/chassisnummer og leveringsdato, hvorfor?

Det kan være flere grunner til at noen med høyere kønummer enn deg har fått VIN-nummer eller bekreftelse på levering av bil:

  • De første bilene ble bestilt fra fabrikk før vi hadde åpnet for bestillinger – dette for å sikre så tidlige leveranser som overhodet mulig. Dermed ble disse bilene bestilt med spesifikasjoner som kunne ha avvik i forhold til kundenes faktiske ordre. Disse bilene har blitt tildelt kunder i henhold til kølisten, basert på spesifikasjoner. Dermed vil det være noe avvik i forhold til opprinnelig kønummer og leveransetidspunkt. 
  • Biler bestilles nå fra fabrikk i henhold til kønummer og kunders spesifikasjoner. Fabrikken styrer deretter produksjonsrekkefølgen, og VIN/chassisnummer tildeles kunde på dette tidspunktet. Dette har Hyundai Motor Norway ikke mulighet til å påvirke eller overstyre. 
  • Hyundai Motor Norway har ingen mulighet til å påvirke hvilke biler som blir satt på de forskjellige båtene fra fabrikken. I tillegg er båttrafikk, rutevalg og hastighet utenfor vår kontroll. En båt bruker normalt om lag 55 dager fra Korea til Norge, men avvik kan forekomme. Det er også viktig å poengtere at båtene har flere og avvikende stopp på vei til Norge, noe som igjen kan påvirke transporten. Båtene lastes om i Bremerhaven eller Zeebrugge, og bilene lastes på nye skip til Drammen Havn. Denne prosessen vil igjen kunne gi avvik i henhold til kønummer og rekkefølge. 
  • I noen tilfeller kan kunder med lavere kønummer, av ulike grunner (f.eks manglende finansiering) gå fra kontrakt. Det vil medføre at disse bilene fristilles, og fordeles til neste kunde på ventelisten med tilsvarende bestilling/spesifikasjoner, men som ikke har fått tildelt VIN/chassisnummer enda. Dette vil kunne føre til noen avvik i forhold til kønummer og utleveringstidspunkt. 
  • Fysisk plassering av bil på båten er avgjørende for hvilken rekkefølge bilene blir klargjort og satt på transport til forhandler.
  • Frakt fra Drammen til de forskjellige forhandlerne i landet vil også kunne påvirke utleveringstidspunkt grunnet store avstander.
  • Når bilene ankommer forhandler, er det forhandlers ansvar å klargjøre disse til kunde. Tiden dette vil ta avhenger av hvor mange biler som skal klargjøres og forhandlers kapasitet. 

Med andre ord er det flere faktorer som spiller inn på utleveringsdato. Vi gjør vårt ytterste for at alle kunder skal få sin bil utlevert senest i henhold til hva som tidligere er kommunisert.

Hvorfor navnet KONA?

Navnet KONA henter inspirasjon fra Hawaii og kommer fra Konadistriktet på Big Island. Navnet uttales «Ko-nah», og øyas energi og unike livsstil stemmer godt overens med hva det nye familiemedlemmet til Hyundai skal stå for.

Hvor kraftig er motoren?

KONA electric leveres med en kraftig elmotor på 204 hestekrefter. Motoren produserer 395 Nm dreiemoment, og sørger for at KONA electric kan aksellerere fra 0 til 100 km/t på bare 7,6 sekunder.

Hvor stor er batteripakken?

KONA electric leveres med en batteripakke på hele 64 kWt. Dette gir en elektrisk rekkevidde på solide  482 kilometer (WLTP, 546 kilometer NEDC).

Er bilen lik som KONA med bensinmotor?

KONA electric er i stor grad lik bilen med bensinmotor, men har også noen særegne designelementer. Dette inkluderer en lukket grill for best mulig aerodynamikk, samt dedikerte 17’’ lettmetallfelger. Bilen har dessuten fått redesignet støtfangerne og sideskjørtene.

Hva med innvendig?

Innvendig bygger KONA electric på designet fra KONA med bensinmotor, men med flere smarte og stilige endringer. Dette inkluderer en såkalt flytende midtkonsoll, så vel som et oppgradert digitalt instrumentpanel på 7’’. Bilen har også fått en ny infotainmentskjerm med nytt design.

Hva slags girsystem får bilen?

KONA electric leveres med et automatisk girsystem av samme type som vi finner i IONIQ electric. Dette er et såkalt shift by wire-system, og man velger gir via knapper i midtkonsollen. Med gir menes i dette tilfellet at man kan velge forover, bakover, park og nøytral.

KONA med bensinmotor leveres på sin side med en sekstrinns manuell girkasse.

Kan man få KONA med firehjulstrekk?

KONA electric leveres kun med forhjulstrekk.

Er den utstyrt annerledes enn vanlige KONA?

KONA electric leveres med tilnærmet likt utstyr som vanlige KONA med bensin. Det er imidlertid flere spennende nyheter, som adaptiv cruise control, head-up display og aktiv filholder.

Hvorfor tilbys ikke bilen med kontrastfarge i Norge?

På grunn av strenge produksjonsbegrensninger har vi dessverre ikke muligheten til å tilby kontrastfarge på KONA fra fabrikk, da dette ville medført uforholdsmessig lang ventetid.

Våre forhandlere tilbyr imidlertid foliering eller lakkering av tak og speilhus. Ta kontakt med din forhandler for et tilbud på dette.  

Oppgir dere batteriets brutto- eller nettokapasitet?

Vi oppgir bruttokapasiteten, men i utgangspunktet er dette forholdsvis uvesentlig. Uavhengig av batteriets kapasitet vil forskjellige elbilers forbruk ikke være lineært, og det er effektiviteten som er det vesentlige når det kommer til forbruket av batteriet. I KONA har Hyundais ingeniører jobbet  med en rekke faktorer for å få rekkevidden så lang som overhodet mulig gjennom å gjøre bilen stadig mer effektiv. Dette har resultert i en svært lang elektrisk rekkevidde på 482 kilometer (WLTP, 546 kilometer NEDC).

Får KONA electric taklast?

KONA electric er godkjent for taklast på 80 kg, og leveres som standard med takrails i Norge.

Hva med hengervekt?

Hengervekt er ikke tilgjenglig på KONA electric på nåværende tidspunkt.

Er dimensjonene like som vanlige KONA?

For det store og det hele blir dette likt. KONA electric blir antakeligvis en centimeter lenger enn vanlige KONA, men utover det ser det ut til å bli få forskjeller. Hva angår bagasjerommet betyr batteriplasseringen under for- og baksetene dette er temmelig likt som på bensinbilen.

Hva er dekk- og felgdimensjonen på KONA electric?

KONA electric er leveres som standard med, og er typegodkjent for, dekk i dimensjonen 215/55R17 på 17’’ lettmetallfelger med et aerodynamisk design som sikrer høy effektivitet. Man kan også sette på felger og dekk i andre dimensjoner enn dette.

Det er ikke avgjørende om en felg er typegodkjent i Europa for å bruke dem lovlig i Norge. I Norge skal bilene tilfredsstille reglene om dekk og felg i henhold til Kjøretøyforskriften.

I kjøretøyforskriften er det lovlig å endre hjuldimensjoner innenfor 5% endring i rulleomkrets for biler eldre enn 2010 men det er gitt permanent unntak fra Vegdirektoratet for biler nyere enn dette. Det vil si at det er lov med alternative hjul innenfor reglene i kjøretøyforskriften kapittel 13.

Får KONA electric appstyring?

Vi har per dags dato ingen informasjon omkring mulighet for appstyring av Hyundai KONA electric. Dette er noe vi ønsker velkommen, men ettersom det handler om en pan-europeisk utvikling av telemetrisystemer er dette ikke noe Hyundai Norge rår over. Dette finnes ikke per dags dato, men man har muligheten til å forvarme bilen og benytte seg av ladestyring via bilens infotainmentenhet.

«Utsatt frist for signering», hva skjer med min bestilling?

Hyundai Motor Norway utvidet fristen for å sende inn kontrakter i to omganger, som følge av stor pågang. 

Det er imidlertid viktig å poengtere at to frister gjaldt fra start, en for kunder med lave kønummer, og en for kunder med høyere kønummer. Fristen for kunder med lavt kønummer var opprinnelig 1. juli, men ble utsatt med en uke til 8. juli. Fristen for kunder med høyere kønummer var opprinnelig 31. juli, men ble utsatt til 19. august, både grunnet stor pågang og som følge av ferieavvikling både hos forhandlere og kunder. 

Først etter at alle ordre/bestillinger var mottatt 17. juni 2018 ble det åpnet for kontraktsinngåelse, og alle forhandlere har mottatt informasjon om leveringstid før dette. Det er også viktig å understreke at det kun var kunder som allerede hadde lagt inn ordre som fikk utvidet frist for kontraktsignering – med andre ord har ikke utvidelsene av frist for kontraktsignering hatt noen innvirkning på leveringstiden. 

Per 20. august 2018 var endelig frist for signering av kontrakt utløpt for kunder som hadde meldt forhåndsinteresse og lagt inn ordre. Det vil ikke gis noen forlengelser etter dette. 

Når får jeg et nytt kønummer?

Det deles ikke ut nye kønummer. Oppdatert informasjon om forventet leveringstid for den enkelte kunde/bil ble mottatt av samtlige forhandlere senest 30. september 2018. Det er opp til hver enkelt forhandler å informere sine kunder om leveringstidspunkt. Hyundai Motor Norway mener dette gir en bedre oversikt enn å dele ut nye kønumre. 

Er produksjonen av biler med stoffseter i gang? 

Det er ordinær produksjon av biler med alle våre utstyrsgrader. De første norske bilene med stoffseter ble levert i oktober 2018, og vi forventer normal produksjon fremover.  

 

Har du flere spørsmål rundt helt nye Hyundai KONA? Spørsmål kan sendes til , eller til din forhandler. 

Relaterte artikler
Elbil

Mange er redd for lydløse biler

Én av tre nordmenn er redd for å bli påkjørt av en lydløs bil. Fire av ti mener at de lydsvake elbilene er trafikkfarlige, ifølge undersøkelse.

Back to top