Gå til innhold

KONA electric og Tesla Model S på delt førsteplass

Dagbladet har testet seks elbiler, blant annet vår KONA electric, i en utfordrende vintertest. Med fokus på rekkevidde, varme i kupé, lys, bremser, kjøreegenskaper og framkommelighet kan vi nå juble over de gode resultatene fra testen.

  • Publisert: 19.03.19

De norske vinterveiene er noe av det mest utfordrende en bil og sjåfør kan utsettes for. Dette er grunnen til at Dagbladet valgte å teste seks ulike elbiler for å undersøke om leverandørene faktisk kan stå for det de lover. Med i testen finner vi BMW i3, vår Hyundai KONA electric, Jaguar i-Pace, Kira e-Niro, Nissan Leaf og Tesla Model S, som alle fikk kjørt seg på et ekte vinterføre, nemlig i Ivalo, noen mil nord for Polarsirkelen i Finland.

Best i test – Kona Electric

Blant de seks bilene var det vår KONA electric som stakk av med den høyeste poengsummen, sammen med Tesal Model S. Juryen begrunner sitt valg på ulike faktorer, men trekker frem at KONA electric er en rimelig elbil som overrasker med gode egenskaper på vinterføre. Best scorer bilen på kjøreegenskaper som har trygt og velutviklet mekanikk når det kommer til kritisk manøvrering. I tillegg får KONA electric skryt for å ha et godt varmeapparat og lang elektrisk rekkevidde, selv i kulden. Med over 300 kilometer i kulden kommer KONA svært godt ut sammenliknet med konkurrentene. Denne egenskapen skyldes først og fremst det store batteriet, men også et svært lavt energiforbruk.

Til sammenlikning fikk Tesla Model S samme score som vår KONA electric, men dette er en elbil til en langt dyrere pris.

Vinteregenskaper i fokus

I testen har kun bilenes vinteregenskaper vært i fokus, og testen sier lite om det praktiske innholdet. Bilene har blitt testet på bane og på vanlige veier, samt i kritiske manøvrer på bane. En komfortabel tur er selvfølgelig viktig når det kommer til langkjøring, men det at bilen har et godt veigrep, selv på glatt føre om du plutselig må svinge raskt, er også veldig viktig.

 

 

Relaterte artikler
Bilnytt

Hyundai IONIQ electric best ut i svensk lystest

ViBilägare.se satt elbilene BMW i3, Nissan Leaf og Hyundai IONIQ electric opp mot hverandre for å finne ut hvem av modellene som scorer best på lys. Hyundai IONIQ electric kunne kjøre seirende ut.

Bilnytt

Fire nye hydrogenstasjoner får støtte fra Enova

Mange miljøteknologier er med på å senke transportutslippene, og vår nyhet Hyundai NEXO er en hydrogenelektrisk bil som nå kan bli enda mer aktuell når Uno-X Hydrogen får støtte fra Enova til å etablere flere nye hydrogenstasjoner her i landet.

Bilnytt

Hyundais elektriske sparkesykkel lades fra bilen

Hyundai har utviklet prototypen for en ny elektrisk sparkesykkel som kan integreres i fremtidige biler fra Hyundai Motor Group. Hensikten er såkalt «last mile»-mobilitet, og sparkesykkelen er kompakt og sammenleggbar.

Back to top