Gå til innhold

Hyundai viser verdens første selvkjørende hydrogenbil

I forbindelse med OL i Pyeongchang har Hyundai gjennomført Sør-Koreas lengste demonstrasjon av såkalte nivå 4 autonome biler – biler som kan kjøre helt på egenhånd.

  • Publisert: 21.02.18

En flåte av Hyundais helt nye hydrogenbil NEXO og luksusbilen Genesis G80 ble nylig sendt på selvkjørende langtur i Sør-Korea. Det var riktignok ikke standardutgaver av bilene som ble sendt på tur, men selvkjørende testbiler med såkalt nivå 4 autonome egenskaper. Autonome egenskaper i biler er rangert fra nivå 0 til 5, hvor det høyeste nivået betyr biler som kan kjøre selv på alle mulige underlag under alle mulige forhold, og opptre i stedet for en sjåfør.

Med nivå 4 menes at bilene er fullautonome, og designet for å kunne gjennomføre alle sikkerhetsmessige og førermessige manøvrer under en hel kjøretur.

190 kilometer med selvkjøring

Testturen som ble gjennomført i Sør-Korea gikk mellom hovedstaden Seoul og OL-byen Pyeongchang. Det er en reise på 190 kilometer, og turen er den første i verden der hydrogenbiler har gjennomført en nivå 4 autonom kjøretur.

– Den vellykkede testkjøringen i Sør-Korea er veldig spennende nytt for oss, og ikke minst for bilkundene. På den ene siden viser det at Hyundai tar en ledende posisjon på teknologi for selvkjørende biler, men kanskje viktigst, det viser at selvkjørende teknologi kommer raskt – også for et folkelig merke som Hyundai, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

Han peker på at Hyundai er først i verden med denne typen testtur med hydrogenkjøretøyer, og at det er interessant å se en slik kombinasjon av fremtidsrettet teknologi i bilbransjen.

– I Hyundai satser vi tungt på miljøvennlige kjøretøyer, og kan vise til mange milepæler på området. Vi var først i verden med serieproduksjon av hydrogenbiler, og vi var først ute med tre forskjellige elektriske drivlinjer på en enkelt modell, nemlig IONIQ. Denne utviklingen fortsetter vi naturligvis med biler som nye NEXO og KONA electric, og frem mot 2020 skal vi i Hyundai ha 15 miljømodeller i Europa, sier han og fortsetter:

– Som denne testen tydelig viser, betyr ikke et enormt fokus på miljøteknologi at vi hviler i utviklingen av annen teknologi. Vi tar en ledende posisjon på utvikling av autonome kjøretøyer, og vi har allerede en meget sterk profil på aktiv sikkerhet i våre biler. Allerede i dag har tross alt de fleste nye modeller fra oss delautonome egenskaper som aktiv filholder, nødbremseassistent og, i økende grad, adaptiv cruise control.

Med andre ord er testkjøringen som nå er gjennomført et viktig steg for Hyundai.

Christian Stenbo
Vi ønsker å oppfattes som et innovativt merke, og alt arbeidet som legges ned i teknologi på miljøvennlighet og sikkerhet er grunnpilarer i dette. Christian Stenbo

Testtur på varierte forhold

Kjøreturen mellom Seoul og Pyeongchang foregikk i variert trafikk, blant annet med motorveiskjøring, og bilene fulgte flyten i trafikken uten innblanding fra sjåfør. Blant annet tilpasset bilene seg hastigheten til bilene rundt, foretok forbikjøringer og kjørte uten problem gjennom bomstasjoner. Bilene ble satt til autonom kjøring fra start, og fulgte hele navigasjonsruten uten problemer.

– Hyundais filosofi i arbeidet med å utvikle teknologi for autonom kjøring er å tilby full sikkerhet i kombinasjon med de høye nyttekravene som våre kunder forventer, sier direktør for Intelligent Safety Technology Center i Hyundai, Jinwoo Lee, i en kommentar.

Hyundai forventer å kunne tilby fullverdig nivå 4 autonom teknologi i såkalte «smart cities» allerede i 2021. Hyundai planlegger videre å kommersialisere teknologi for fullautonom kjøring innen 2030.

Helt nye Hyundai NEXO lanseres i Norge i 2018, og får en rekkevidde på nesten 800 kilometer etter NEDC-standarden. Bilen blir både en viktig miljøbil for Hyundai og en ambassadør for ny teknologi.

Relaterte artikler
Bilnytt

Elbilen IONIQ vinner prestisjefylt designpris

Hyundai IONIQ har mottatt den internasjonale utmerkelsen for god design, under navnet Red Dot Design Award. Juryen, bestående av 38 eksperter fra 25 land, mente Hyundai er helt i toppen på design og bruk av lettvekstmaterialer i den nye elbilen. De betegnet bilen som fremtidsrettet og noe utenom det vanlige.

Teknologi

Bilen som kan åpnes med fingeravtrykket

En finger på dørhåndtaket er alt som skal til for å åpne døren på nye Hyundai Santa Fe. De første utgavene som kom til Norge for noen måneder siden leveres foreløpig ikke med fingeravtrykk-skanner, dette kommer først på hjemmemarkedet i Korea og vil bli levert til andre markeder etter hvert.

Bilnytt

Svar på det du lurer på om nye KONA electric

I forkant av verdenslanseringen av helt nye Hyundai KONA electric under bilutstillingen i Geneve 2018 ba vi våre KONA-interessenter om å sende inn spørsmål om ting de lurte på rundt bilen. I denne artikkelen vil vi forsøke å svare på det du måtte lure på.

Back to top