Gå til innhold

Hyundai tester elbil og hydrogenbil i vintertemperatur

Vinteren er snart over for denne gang, men vi som bor i Norge vet at det kommer nye vintre. Vi testet nylig vår nyeste elbil og hydrogenbil i ekstrem vinterkulde. Testen viser at begge modellene takler temperaturer helt ned til -35 °C ved hjelp av smarte funksjoner for blant annet motorstart og varmestyring.

  • Publisert: 05.04.18

To av Hyundais nyeste modeller med elmotor, hydrogenbilen Hyundai NEXO og elbilen KONA electric, hadde hovedrollen i Hyundais vintertest. Ekstrem kulde påvirker ulike funksjoner i en elbil, f.eks. start av bilen, varmestyring av elmotor og batteri, regulering av varme og ventilasjon pluss optimering av rekkevidden.

Forrige generasjon hydrogenbiler hadde problemer med å starte ved temperaturer fra -10 til -20 °C. Derfor har Hyundais ingeniører konstruert en ny komponent som varmer opp brenselscellene i NEXO når det er minusgrader. Den smarte varmestyringen gjør at Hyundai NEXO kan startes selv om det er -30 °C ute, på lik linje med biler med forbrenningsmotor. En annen vanlig utfordring for hydrogenbiler er at vann i brenselscellene fryser til is etter kjøring. Vannet er et biprodukt når hydrogen produserer strøm. I NEXO fjerner et viftesystem vann fra brenselscellene før det fryser.

Hovedmålet med vintertesting av batteridrevne elbiler er å gjøre energiutnyttelsen så effektiv som mulig. KONA electric er utstyrt med smarte løsninger som reduserer strømforbruket til varme, ventilasjon og klimaanlegg, slik at rekkevidden blir så lang som mulig. I KONA electric omfatter dette en effektiv varmepumpe, smart styring av kupéluften, separat ventilasjon på førersiden og forhåndstemperering.

KONA electric har et varmepumpesystem som fanger opp restvarme fra elektriske komponenter og resirkulerer den for å øke effekten til varme- og ventilasjonssystemene. Varmepumpen reduserer strømforbruket fra batteriet om vinteren, slik at rekkevidden til KONA electric øker. Det smarte systemet for styring av kupéluften i KONA electric resirkulerer oppvarmet luft ved å kontrollere mengden luft som slippes inn i og ut av kupeen. Systemet styrer også luftstrømmen inne i kupeen, slik at den varmes opp mer effektivt. Dette reduserer behovet for oppvarming om vinteren. Den separate ventilasjonen på førersiden i KONA electric stenger luftdysene på passasjersiden når du kjører alene. Du aktiverer systemet med driver-only-knappen på instrumentpanelet. Når KONA electric er koblet til en lader, sørger forhåndstempereringen for at KONA kan varmes opp med energi fra strømnettet før du setter deg i bilen. Du kan stille inn forhåndsoppvarming eller -kjøling av kupeen før du skal ut å kjøre.

Hyundai topper rekken av miljøvennlige biler med NEXO, som er Hyundais andre hydrogendrevne SUV. NEXO har den lengste rekkevidden i segmentet for hydrogen- og elbiler, med en estimert rekkevidde på 800 km per fylling (NEDC-verdier).

KONA electric leveres med en batterikapasitet på 64 kWh. Det gir en rekkevidde på inntil 482 km per lading (WLTP-verdier).

 

Relaterte artikler
Elbil

KONA electric: 3 132 ordre på 72 timer

Helt nye Hyundai KONA electric har vekket rekordsterk forhåndsinteresse, og allerede i mars måtte interessentlisten stenges etter å ha rundt 20.000. Nå er fasiten etter de første salgsdagene klar.

Back to top