Gå til innhold

Hyundai slipper priser på nye IONIQ

Hyundai IONIQ har vært en stor suksess for Hyundai Motor Norway, og bilen har rukket å bli en av de vanligste elbilene på norske veier. Nå lanseres IONIQ i ny utgave.

  • Publisert: 29.08.19

Hyundai har hatt stor suksess med sine elektriske modeller i det norske markedet, og siden starten i 2016 har IONIQ rukket å bli en av de mest solgte elbilene i landet. Nå er tiden kommet for en ny og oppfrisket IONIQ, med lengre rekkevidde, mer utstyr og enda tøffere design.

IONIQ-hvit-bakgrunn.jpg

IONIQ står sammen med KONA electric helt sentralt i vårt modellprogram, og er en av våre mest solgte biler noensinne i Norge. IONIQ er fortsatt den mest effektive elbilen, og dette kombineres nå med et større batteri som gir svært god elektrisk rekkevidde. I tillegg får bilen en enda mer omfattende utstyrspakke, med blant annet Bluelink, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

IONIQ electric-kunder vil kunne glede seg over at batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent, og nye IONIQ får en rekkevidde på solide 311 kilometer etter den realistiske WLTP-syklusen. Dermed blir IONIQ electric en elbil som passer for enda flere, med rekkevidde og plass som passer norske kunder godt.

– Dette betyr at rekkevidden økes kraftig, og at IONIQ electric styrker posisjonen som en elektrisk bil for familien. Bilen har fra før god plass, og får nå oppgraderinger som gjør at den vil passe for enda flere kunder. Etter nesten tre år i salg er IONIQ electric fortsatt markedets mest effektive elbil, så vi forventer gode kundeopplevelser, også når det kommer til rekkevidde, sier Knudsen i Hyundai.

Nye IONIQ får enda flere SmartSense™-sikkerhetsfunksjoner, tilkoblede tjenester og appstyring med Bluelink®, så vel som et fornyet design både inn- og utvendig. Det nye designet inkluderer blant annet en kraftig endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk. Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en helt ny 10,25’’ infotainmentenhet med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen, som gir et moderne tilsnitt.

 

IONIQ får med andre ord en rekke nye utstyrselementer, og som et ledende elbilmarked er Norge blant de første markedene i Europa som får tilgang til Bluelink®.

IONIQ electric får også oppgradert lading, når ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på så lite som 54 minutter. Nye IONIQ electric får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm. IONIQ plug-in vil som tidligere leveres med et batteri på 8,9 kWt, og bilen får en systemeffekt på 141 hestekrefter. Ren elektrisk rekkevidde er 52 kilometer etter WLTP-syklusen.

– I Norge velger vi fremover å kun satse ladbart på IONIQ. Det betyr at vi velger bort IONIQ hybrid, og har fullt fokus på IONIQ electric og IONIQ plug-in. I Hyundai har vi miljø i førersetet, og biler med ladeplugg står nå for over 90 prosent av salget vårt, sier Knudsen i Hyundai.

Et nytt nivå av tilkoblede tjenester

Nye IONIQ tar kommunikasjon og tilkoblede tjenester til et nytt nivå. Med Bluelink® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. IONIQ electric-eiere vil i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Bluelink®-appen. Man kan naturligvis også sjekke batteristatusen fra smarttelefonen sin, så vel som å styre lading og eventuelle planlagte ladeperioder.

Nye IONIQ er også Hyundais første modell med eCall. Dette nødanropssystemet sørger for at bilen automatisk ringer 112 om airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

I tillegg til disse tjenestene er LIVE services inkludert i biler med navigasjonssystem. Med LIVE services har man alltid tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikk, fotobokser (der dette er tillatt), parkering, forhandlere i nærheten, vær, samt live interessepunktsøk. Infotainmentsystemet på 10,25’’ får dessuten støtte for skybasert talestyring på seks språk. Støtte for Android Auto og Apple CarPlay er standard uansett om man har navigasjon eller ikke, og bilen har støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig.

Bluelink-IONIQ-2.jpg

Oppgradert sikkerhet

IONIQ er fra før en av de sikreste bilene på markedet, og ble kåret til Best in Class av EuroNCAP i 2016. Den nye utgaven får enda flere aktive sikkerhetssystemer, og det automatiske nødbremsesystemet får nå støtte for syklistgjenkjenning i tillegg til bil- og fotgjengergjenkjenning. Filskifteassistent og fjernlysassistent er nå standard, og bilen får nå i tillegg mulighet for avansert filholder som søker å holde bilen midt i filen i hastigheter fra 0 km/t. Intelligent trafikkskiltgjenkjenning er også tilgjengelig, og leser av fartsgrensen live ved hjelp av et kamera i frontruten i tillegg til navigasjonsdetaljer.

Systemet for adaptive cruise control med køfunksjon er også oppgradert, og har nå varsling dersom bilen foran er i ferd med å skifte fil.

IONIQ electric henter dessuten viktige funksjoner fra KONA electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing får nye IONIQ electric mulighet for enpedalkjøring. Ved hjelp av hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering kan sjåfører enkelt bremse til null uten å bruke bremsepedalen. Nye IONIQ electric får også det ekstra gjerrige moduset fra KONA electric, Eco+, som gir enda lavere energiforbruk enn de andre modusene Eco, Comfort og Sport.

 

Dette er prisene på nye Hyundai IONIQ electric:

  • IONIQ electric standard: 282 900,-
  • IONIQ electric Teknikk: 307 900,-
  • Skinnseter (krever Teknikk): 10 000,-
  • Elektrisk soltak med LED interiørbelysning: 10 000,-

 

Dette er prisene på nye Hyundai IONIQ plug-in:

  • IONIQ plug-in standard: 311 900,-
  • IONIQ plug-in Teknikk: 341 900,-
  • Skinnseter (krever Teknikk): 10 000,-
  • Elektrisk soltak med LED interiørbelysning: 10 000,-

 

Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
De nye prisene på IONIQ betyr at vi har en svært konkurransedyktig modell, med mer utstyr og rekkevidde enn noen gang. Fullt utstyrt bil til like over 300.000 kroner plasserer oss meget godt prismessig. Og det for en bil med plass til familien og god rekkevidde. Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Nye IONIQ kan bestilles fra 2. september. Kundeleveranser starter 21. oktober.

Relaterte artikler
Bilnytt

Auto Zeitung har kåret Hyundai i20 til Årets Bil

Hyundais 2. generasjon i20 har fått strålende anmeldelser fra sjåfører verden over. Nå har bilen utkonkurrert rivalene i B-segmentet og blitt kåret til Årets Bil av det tyske bilmagasinet Auto Zeitung.

Bilnytt

Vi inngår samarbeid med Rimac om high performance-elbiler

Hyundai Motor Group og Rimac Automobili har inngått et strategisk partnerskap. Målet med samarbeidet er å styrke vår satsning mot å bli ledende i markedet for high peformance-elbiler. I tillegg er partnerskapet et steg videre for oss som en «game changer» innen miljøvennlig mobilitet.

Back to top