Gå til innhold

Hyundai presenterer helt ny virtuell cockpit

Det er allerede lenge siden bilen gikk fra å være et rent fremkomstmiddel til et avansert teknologisk verktøy. Kravene til å holde seg på en moderne førsteplass har endret seg voldsomt bare det siste tiåret. Vi presenterer nå vår pågående studie av en helt ny virtuell cockpit som skal kunne introduseres i alle bilklasser.

  • Publisert: 04.04.19

Graden av teknologi og informasjon som er tilgjengelig for sjåføren øker stadig, særlig når det gjelder visningen på bilens displayer, og bruk av de forskjellige tjenestene.

Det siste tiåret har vi sett en enorm utvikling i operativsystemer, utforming, intuitive løsninger, ergonomi og tekniske nyvinninger. Det er imidlertid bare i løpet av de siste årene at kvantesprangene har kommet innen displayer, og hos oss jobbes det kontinuerlig med fremtidsløsninger for å integrere eksisterende og kommende kommunikasjonsløsninger i våre biler.

Store sprang i utviklingen av grensesnittet

Siden 2015 har det vært fire viktige prosjektfaser i utviklingen av neste generasjon førermiljø hos oss. En evaluering av både våre og konkurrenters ratt og kommunikasjonsflater, har vist at mange biler har svært mange knapper. Dette ønsker vi å gjøre noe med, og det ble raskt vår målsetning å redusere antallet knapper for å skape et rent og lettbrukt brukergrensesnitt. En viktig løsning ble å erstatte de tradisjonelle knappene på multifunksjonsrattet med to interaktive touchskjermer.
I 2016 tok vi første steg, ved å fjerne samtlige knapper i rattets grensesnitt for å gi større fleksibilitet med trykkflater. I 2017 gikk utviklingen inn i en ny fase, hvor systemet ble gjort enda mer intuitivt ved at brukeren selv kan endre innholdet. På dette tidspunktet ble trykkflatene erstattet av touchskjermer. I 2018 fortsatte utviklingen, og skjermene fikk implementert såkalt haptisk tilbakemelding – altså at skjermen kan gi en fysisk tilbakemelding i form av vibrasjon. I tillegg ble det nye rattet for første gang testet i en fysisk bil. Vi valgte en i30 til disse testene, og det er ikke tilfeldig.

- Vi valgte i30 som modell for å demonstrere at innovasjoner ikke er forbeholdt store og dyre biler. Hyundais målsetning er å bevise at store innovasjoner skal være tilgjengelig for det brede publikummet, sier Regina Kaiser i Hyundai Motor.

Rattet i seg selv er altså utstyrt med to store touchskjermer som har blitt ergonomisk tilpasset, og som har et intuitivt grensesnitt som gjør at brukeren selv kan bestemme hvilke valg som skal være tilgjengelige.

Virtuell cockpit utvikles stadig

I tillegg til det nye rattet er det gjort store fremskritt i den virtuelle cockpiten og det kapasitive touch-grensesnittet. I den siste utviklingsrunden har vi endret instrumentdisplayet vesentlig, og implementert et såkalt multi-layer display (MLD®). Dette muliggjør en helt ny og svært intuitiv måte for oppmerksomhetskontroll. Til forskjell fra en vanlig digital skjerm, består MLD® av to separate skjermer som er montert bak hverandre med et mellomrom på 6mm. Dette muliggjør en naturlig 3D-visning, hvor vi viser en del av informasjonen på den fremre skjermen, og en annen del på den bakre skjermen. Det skaper en såkalt «object in space»-effekt, som benyttes for å styre førerens oppmerksomhet uten kunstige visuelle effekter som skaper distraksjon. Den mest relevante informasjonen vises alltid på det fremste displayet.

Alle disse innovasjonene kombineres med et stort touchbasert infotainmentsystem, og sammen sørger skjermene for en intuitiv, fullt personlig konfigurerbar og ergonomisk brukeropplevelse.

Vi samarbeider dessuten med trafikkinstituttet i Würzberg for å evaluere påvirkningen av de nye fremskrittene, og hvordan brukervennligheten er under kjøring.
- Vi forsker på hvordan vi kan gjøre dette enda mer intuitivt, hvor god lærbarheten er og ikke minst potensialet for at føreren kan bli distrahert av den virtuelle cockpiten, sier Kaiser i Hyundai.

Alle resultatene så langt er svært gode, og langt innenfor grenseverdiene som er gitt av de anerkjente trafikksikkerhetsforeningene AAM og NHTSA.
Systemene er enda ikke ferdig utviklet, og vi vil fortsette å implementere all forskningen i våre fremtidsplaner.

 

 

Relaterte artikler
Bilnytt

Våre norske kunder har aldri vært mer fornøyde

Vi har i løpet av første halvår i 2019 kapret sjetteplassen på salgsstatistikken i Norge, med en markedsandel på over fem prosent. Veksten skyldes i stor grad en meget konkurransedyktig produktportefølje, med en rekke elektriske og elektrifiserte modeller.

Bilnytt

Nyhetene står i kø for Hyundai

Etter å ha lansert vår første elbil, IONIQ electric, i 2016, ble 2017 året der elbil for fullt markerte et skille for Hyundai. Overgangen fra kun fossile biler til 64 prosent elektrifiserte biler i fjor har gått lynraskt, og i 2018 fortsetter utviklingen for fullt.

Bilnytt

Prisdryss til Hyundai

Vi i Hyundai har lenge jobbet for miljøet og fremtiden, derfor er det ekstra gøy når vårt harde arbeid legges merke til. Aldri før har vi opplevd så gode tilbakemeldinger fra både industrien og massemarkedet. Og dette er bare begynnelsen!

Back to top