Gå til innhold

Hyundai med elektrisk racingbil

Hyundai Motorsport arbeider nå med sin første elektriske racingbil. Prosjektet er starten på en ny motorsport-æra for selskapet.

  • Publisert: 26.08.19
  • foto: Hyundai

Den nye bilen, som er utviklet og bygget ved Hyundai Motorsports hovedkvarter i Alzenau, Tyskland, vil vises for pressen første gang på den internasjonale bilmessen (IAA) i Frankfurt i september.

Steget inn i elektrisk racing sørger for ny vekst for Hyundai Motorsport, som siden starten i 2012 har etablert seg innen rally og baneløp. Hyundais fabrikkeide WRC-lag har tatt en rekke rally-seire i løpet av seks sesonger, og leder for tiden fabrikkmesterskapet.

Selskapet utvikler også racingbiler for eksterne kunder, og både i20 R5, i30 N TCR og Veloster N TCR har sanket seire og trofeer i motorsportserier verden rundt.

Som et speil av utviklingen mot hybride og elektriske drivlinjer i bilbransjen generelt, har også motorsport beveget seg inn på nye territorier de siste årene. Dette har skjedd gjennom introduksjonen av både elektriske og hybride motorsportserier, og gjennom stadig strengere utslippsregler. Hyundai Motorsport går dermed inn i et nytt og spennende kapittel som vil vise selskapets evner innen high-performance, kombinert med en sterk dedikasjon til nye drivlinjer og en urokkelig lidenskap for motorsport.

- En ny æra er kommet i Hyundai Motorsport. I månedsvis har vårt team i Alzenau jobbet hardt med et elektrisk kjøretøy, og snart vil vi kunne vise frem fruktene av arbeidet. Det kommer med lovnader om et nytt kapittel for selskapet vårt, og er en naturlig utvidelse av våre eksisterende motorsport-aktiviteter. En utvikling som har tette bånd til trendene og innovasjonene i den bredere bilindustrien. Det er ikke lenge igjen å vente, og alt blir vist under IAA i Frankfurt i September, sier Hyundai Motorsport-topp Andrea Adamo i en kommentar.

Hyundai er allerede en av de ledende aktørene på elektrisk mobilitet, og er den eneste bilprodusenten med alle typer elektrifisering. I Norge har merket tatt en meget sterk posisjon, mye takket være de populære elbilene KONA electric og IONIQ electric.

Relaterte artikler
Elbil

Det føles bra å gi noe til miljøet

Vi har lenge fulgt friidrettstalentet Karsten Warholm og hans trener Leif Olav Alnes. Nylig skiftet de ut sine modeller fra Hyundai med fossilt drivstoff, med topp moderne Hyundai KONA electric og Hyundai IONIQ electric. Begge opplever at overgangen fra fossilt brennstoff til elbil har vært helt problemfritt.

Bilnytt

Hyundais elektriske sparkesykkel lades fra bilen

Hyundai har utviklet prototypen for en ny elektrisk sparkesykkel som kan integreres i fremtidige biler fra Hyundai Motor Group. Hensikten er såkalt «last mile»-mobilitet, og sparkesykkelen er kompakt og sammenleggbar.

Back to top