Gå til innhold

Hyundai KONA electric antas å kjøre mer effektivt enn Tesla Model 3

Bjørn Nyland har testet et utvalg av markedets elbiler for å kunne gjøre noen antakelser omkring maksimal rekkevidde ved bruk av en kjøreteknikk som kalles Hypermiling. Teknikken går ut på å bruke en kjørestil som er så energieffektiv som overhodet mulig.

  • Publisert: 17.08.18

Vi lot Bjørn teste Hyundai KONA 64 kWh på Vålerbanens asfalterte motorsportbane i Solør. Til tross for regnvær og ikke optimale forhold oppnådde Bjørn spennende resultater som han deler i sine sosiale mediekanaler. 

Gjennom denne effektive kjørestilen der gjennomsnittsfarten var 37 km/t og snittforbruket 78 Wh/km, nådde han hele 830 km før batteriet var tom for strøm. 

Dersom forholdene hadde vært optimale, og i følge noen tester Bjørn gjorde i sitt forsøk, sier han at det bør være mulig å kjøre hele 1 000 km på en flat eller rett vei. KONA electric har et batteri på 64 kWt og rekkevidden som blir beskrevet av Bjørn forutsetter en meget nøysom kjørestil, slik han mener å ha opplevd på banen under forsøket. Til sammenligning forteller Bjørn at Tesla Model 3 oppnådde en rekkevidde på 1 001 km med et snittforbruk på 66 Wh/km i en test gjennomført i Lautsitzring in Germany. 

Ut i fra disse testene forteller Bjørn oss at han antar at Hyundai KONA electric er mer energieffektiv enn Tesla Model 3, ved en kjørestil som den man benytter i teknikken Hypermiling. Tesla Model 3 er muligens mer effektiv i høyere hastigheter, men vi er uansett svært så stolte av vår nykommer Hyundai KONA electric! 

Relaterte artikler
Elbil

Se de første bildene

Nå er markedets første elektriske folke-SUV på vei. Med KONA er Hyundai for alvor med i kampen om ledertrøya i miljøbil-segmentet.

Elbil

KONA electric: Svar på spørsmålene

Ikke overraskende har mange av de tusenvis av nordmennene som er interessert i Hyundai KONA electric en del spørsmål rundt bilen. Svarene på de vanligste spørsmålene får du i denne artikkelen.

Back to top