Gå til innhold

Hyundai KONA electric antas å kjøre mer effektivt enn Tesla Model 3

Bjørn Nyland har testet et utvalg av markedets elbiler for å kunne gjøre noen antakelser omkring maksimal rekkevidde ved bruk av en kjøreteknikk som kalles Hypermiling. Teknikken går ut på å bruke en kjørestil som er så energieffektiv som overhodet mulig.

  • Publisert: 17.08.18

Vi lot Bjørn teste Hyundai KONA 64 kWh på Vålerbanens asfalterte motorsportbane i Solør. Til tross for regnvær og ikke optimale forhold oppnådde Bjørn spennende resultater som han deler i sine sosiale mediekanaler. 

Gjennom denne effektive kjørestilen der gjennomsnittsfarten var 37 km/t og snittforbruket 78 Wh/km, nådde han hele 830 km før batteriet var tom for strøm. 

Dersom forholdene hadde vært optimale, og i følge noen tester Bjørn gjorde i sitt forsøk, sier han at det bør være mulig å kjøre hele 1 000 km på en flat eller rett vei. KONA electric har et batteri på 64 kWt og rekkevidden som blir beskrevet av Bjørn forutsetter en meget nøysom kjørestil, slik han mener å ha opplevd på banen under forsøket. Til sammenligning forteller Bjørn at Tesla Model 3 oppnådde en rekkevidde på 1 001 km med et snittforbruk på 66 Wh/km i en test gjennomført i Lautsitzring in Germany. 

Ut i fra disse testene forteller Bjørn oss at han antar at Hyundai KONA electric er mer energieffektiv enn Tesla Model 3, ved en kjørestil som den man benytter i teknikken Hypermiling. Tesla Model 3 er muligens mer effektiv i høyere hastigheter, men vi er uansett svært så stolte av vår nykommer Hyundai KONA electric! 

Relaterte artikler
Elbil

Hyundai starter salget av helt nye NEXO

Mandag 24. september starter endelig salget av helt nye Hyundai NEXO i det norske markedet. Bilen markerer en revolusjon for hydrogenelektriske biler, og byr på en svært attraktiv pakke.

Elbil

KONA electric: 3 132 ordre på 72 timer

Helt nye Hyundai KONA electric har vekket rekordsterk forhåndsinteresse, og allerede i mars måtte interessentlisten stenges etter å ha rundt 20.000. Nå er fasiten etter de første salgsdagene klar.

Elbil

Hyundai tester elbil og hydrogenbil i vintertemperatur

Vinteren er snart over for denne gang, men vi som bor i Norge vet at det kommer nye vintre. Vi testet nylig vår nyeste elbil og hydrogenbil i ekstrem vinterkulde. Testen viser at begge modellene takler temperaturer helt ned til -35 °C ved hjelp av smarte funksjoner for blant annet motorstart og varmestyring.

Back to top