Gå til innhold

Hyundai IONIQ electric – Elbilen med høyeste totalscore

28. mars publiserte VG+ en artikkel hvor Hyundai IONIQ electric fikk terningkast 6.

  • Publisert: 14.06.17

VG skriver at IONIQ electric skjærer gjennom luften langt mer effektivt enn andre elbiler og at forbruket er imponerende lavt. IONIQen er i tillegg langt rimeligere enn de fleste andre elbiler.

VGs biltest ble utført av avisens fagmedarbeider og bilekspert Dag Edvardsen sammen med journalist i VG, Hanne Hattrem. Hyundai har selv sammenstilt VG sine terningkast for tre av de viktigste elbilene de har testet i 2017.

 

Hyundai IONIQ kommer best ut med høyest totalscore.

 

Førermiljø:

Et tykt skinnratt med innebygd varme, et pent trukket dashbord og flere komfort-teknikker, som for eksempel lagring av seteinnstillinger, bidrar til at kvaliteten i elbilen oppleves som høy, skriver VG+ og fortsetter:

– Med lesbar trykkeskjerm og flere digitale instrumenter er førermiljøet i IONIQ electric oversiktlig. Setene er midt på treet, men får pluss for justerbar korsryggstøtte. Litt brede A-stolper med speilhus gjør at sikten blir litt begrenset. Ryggekamera uten rengjøring. Terningkast 5.

Plass

Plass

Takhøyden i baksetet er ikke blant de høyeste og dette er forsøkt kompensert ved å senke sitteputen, som dermed også blir lav, skriver avisen. Beinplassen er ok. Det er enkel setenedfelling og relativt godt med plass i bagasjerommet.

Terningkast 5

Miljø

Miljø

Bilekspert Dag Edvardsen ble imponert over det lave forbruket til IONIQ electric. Bilens grill og taklinje bidrar til at IONIQ electric skjærer gjennom luften på en langt mer effektiv måte enn mange andre elbiler. Strømmen kan regenereres ved modusvalg eller via hendler på rattet.

  • Oppgitt forbruk (NEDC): 1,14 k Wh/mil.
  • By: snittforbruk 1,76 kWh/mil (0-2 kuldegrader).
  • VG-løypa: forbruk 1,32 kWh/mil (snittfart 71 km/t, ca 0 grader og våt vei)
  • Motorvei: 1,37 kWh (snittfart 99 km/t).

Terningkast 6

Sikkerhet

Sikkerhet

Hyundai IONIQ har fått fem av fem stjerner i Euro NCAP og ble kåret til årets sikreste i klassen ”kompakt familiebil”. Elbilen har en lange liste med sikkerhetsutstyr, hvor blant annet automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning er en del av standardutstyret.

Terningkast 6

Å eie

Å eie

Elbiler faller mer i verdi enn andre biler, men Hyundai IONIQ electric er blant de beste, skriver VG+.

Terningkast 5

Pris

Pris

Hyundai IONIQ electric er rimeligst av de sammenlignbare bilene VG har sett på. Her får man mye bil for pengene. Terningkast 6.

Design

Design

IONIQ har vunnet en rekke prestisjetunge og internasjonale designpriser siden den kom på markedet. Anmelderen i VG+ er enig og trekker frem hekken som en del av bilen han liker svært godt. Terningkast 5.

Lyst å prøvekjøre?

Bestill en uforpliktende prøvekjøring hos en av forhandlerne våre!

Bestill en uforpliktende prøvekjøring hos en av forhandlerne våre!

Relaterte artikler
Elbil

Mange er redd for lydløse biler

Én av tre nordmenn er redd for å bli påkjørt av en lydløs bil. Fire av ti mener at de lydsvake elbilene er trafikkfarlige, ifølge undersøkelse.

Elbil

Hyundai tester elbil og hydrogenbil i vintertemperatur

Vinteren er snart over for denne gang, men vi som bor i Norge vet at det kommer nye vintre. Vi testet nylig vår nyeste elbil og hydrogenbil i ekstrem vinterkulde. Testen viser at begge modellene takler temperaturer helt ned til -35 °C ved hjelp av smarte funksjoner for blant annet motorstart og varmestyring.

Elbil

IONIQ er Årets Bil 2017

Det ble i dag kjent at Hyundai IONIQ har vunnet tittelen Årets Bil 2017, i konkurranse med flere premiummodeller som bl. a. Mercedes-Benz E-klasse og Volvo S90/V90. 31 forskjellige biler har deltatt i Årets Bil før 10 finalister nylig møttes i finalen.

Back to top