Gå til innhold

Hyundai i førersetet på miljø

Vi i Hyundai har store ambisjoner i Europa. Innen 2021 skal merket være den mestselgende asiatiske bilprodusenten i det europeiske markedet. Det krever moderne løsninger og miljøvennlig teknologi. Derfor vil hele 60 prosent av vårt europeiske bilutvalg være elektrifisert innen 2021. Allerede i 2018 er Hyundai i førersetet på miljø.

  • Publisert: 14.05.18

Vi har lagt et ekstremt ambisiøst løp i årene fremover. I løpet av bare tre år skal bilprodusenten bli det største asiatiske merket i Europa. Med et bilmarked i enorm endring, krever det store investeringer i miljøvennlig teknologi. Innen 2021 skal 60 prosent av vår europeiske modellportefølje være elektrifisert. Dermed vil vi de neste årene lansere en rekke miljøvennlige modeller. 

Allerede i dag har Hyundai imidlertid kapret en ledende posisjon på miljøbiler. Først og fremst fordi vi er det eneste merket som tilbyr samtlige av dagens miljøteknologier. Hybridbil, ladbar hybrid, elbil eller hydrogenelektrisk bil – velger du Hyundai, er valget av miljøteknologi ditt. Som bilprodusent har Hyundai nemlig allerede valgt å sette seg i førersetet på miljø. 

Markedets mest effektive elbil

I 2016 lanserte vi vår første elbil, IONIQ. Denne bilen er imidlertid ikke bare en elbil, men med mulighet for å velge både hybrid eller ladbar hybrid i tillegg, er den mest av alt å regne for et revolusjonerende miljøbilkonsept. Ingen hadde tidligere lansert en bilmodell med tre forskjellige elektrifiserte drivlinjer tilgjengelig, og ingen andre har gjort det i ettertid heller. 

Etter to år på markedet er det IONIQ electric som har hatt størst suksess i Norge, og det er ikke uten grunn. I en rekke biltester har IONIQ electric bekreftet sin posisjon som markedets mest effektive elbil. Det betyr at IONIQ er en av svært få elbiler tilgjengelig i dag som klarer å levere det den lover, og det har mange positive konsekvenser. Først av alt at IONIQ selv etter å ha vært på markedet i et par år har like lang rekkevidde reelt som selv de aller nyeste bilene fra konkurrentene. I tillegg betyr det at IONIQ electric har markedsledende ladehastigheter. IONIQ er en av svært få elbiler som kan nyttiggjøre seg 100 kW-ladestasjoner, og med en batteripakke som er mer kompakt enn konkurrentens, men som gir like lang rekkevidde, betyr det at IONIQ electric kanskje er den beste fullelektriske langkjøringsbilen i mellomklassen. Du kan kjøre like langt mellom hver lading, og lade opp batteriene raskere.

Som Norsk elbilforening skriver i sin store vintertest; «Forbruksmessig er det ingen tvil om at Hyundai IONIQ er best, og resultatene er konsistente med det den har vist i sommertest».

Når det gjelder hurtiglading har Elbilforeningen følgende å si:

«best av alle fem også her, var Hyundai IONIQ. Gjennomsnittseffekten var mellom 44 og 46 kW, og det gir svært effektiv hurtiglading».

Alt dette er en direkte konsekvens av at våre ekstremt kompetente ingeniører har jobbet mye med smarte energibesparende løsninger, og knekket koden for å skape drivlinjer som utfordrer normene, og tar elektriske biler et steg videre. 

Markedets mest avanserte hydrogenelektriske bil

I 2013 begynte brenselcelle-eventyret for alvor. Hyundai lanserte verdens første serieproduserte hydrogenelektriske bil, Hyundai ix35 Fuel Cell. Bilen var naturligvis en teknologisk revolusjon, og med smart brenselcelle-teknologi, kunne man for første gang velge å kjøpe en skikkelig bil med en helt ren hydrogenelektrisk drivlinje. Med rent vann som eneste biprodukt, er det snakk om fullverdig nullutslippsteknologi. 

Men selv om ix35 Fuel Cell i fem år har vist at en revolusjonerende drivlinje fungerer helt normalt i vanlig bruk, har tiden kommet for å implementere brenselcelle-teknologien i et skikkelig teknologisk flaggskip. Vår helt nye hydrogenelektriske NEXO er nettopp det. En bil som byr på en topp moderne drivlinje, har null utslipp, og som i tillegg byr på et lekkert design, samt alt det siste innen sikkerhet, underholdning og komfort. 

Faktisk er bilen så avansert at den kan parkere seg selv uten at sjåføren fysisk er i bilen. I tillegg gjør utstyr som aktiv filholder, adaptiv cruise control og det aller siste innen aktiv sikkerhet at kjøreopplevelsen i NEXO er grenseløst komfortabel og sikker. NEXO er for eksempel først i verden med kameravisning av blindsonen når man slår på blinklyset. Kameralinser som er plassert på bilens sider, sørger for at man i det store fulldigitale instrumentdisplayet får et videobilde av blindsonen. 

I tillegg har bilen blant annet surround view monitor med 360-graders kameravisning, og premium komfortutstyr som lydanlegg fra HiFi-produsenten KRELL, ventilerte skinnseter og tiveis elektrisk setejustering. NEXO har også større andel biomaterialer enn noen annen bil på markedet. 

En reell rekkevidde per fylling på 600 til 800 kilometer betyr dessuten at NEXO er nullutslippsbilen bør velge om du vil ha helt ladefri elbil. Fyll opp tanken på fem minutter, og kjør av gårde som i en hver konvensjonell bil.  NEXO gir et blikk inn i fremtiden.

Verdens første elektriske kompakt-SUV

Til tross for miljøflaggskipene IONIQ og NEXO er det imidlertid en bil som overgår alt annet av forventninger. Vår helt nye KONA electric er ikke bare den første fullelektriske kompakt-SUVen i markedet, den er trolig også den bilen som har generert mest forhåndsinteresse i markedet noen gang. Hele 20.000 nordmenn skrev seg på liste flere måneder før de første bilene kom på veien. 

KONA electric kombinerer de to heteste trendene i bilmarkedet akkurat nå; en helelektrisk drivlinje og et lekkert SUV-design. Bilen har i tillegg ekstremt høyt utstyrsnivå, med detaljer som head-up display, ventilerte skinnseter og premium lydanlegg. I klassen for kompakte SUVer er utstyrsnivået nærmest grensesprengende. Det samme er den nyutviklede SUV-plattformen som kun finnes på KONA. Denne sørger for akselavstand og kupeplass som nærmer seg klassen over, og gjør sammen med et avansert understell at bilen har svært god komfort. 

Viktigst av alt er nok imidlertid den ekstremt lange rekkevidden på 482 kilometer (WLTP). Ingen andre biler i segmentet er i nærheten av å matche dette tallet, og til sammenlikning har KONA electric en rekkevidde på hele 546 kilometer etter den eldre målestandarden NEDC. 

Grunnen til at det ikke skiller mer mellom en nøyaktig og en unøyaktig målestandard, er at KONA electric har en utrolig effektiv drivlinje som sørger for lavt strømforbruk uansett forhold. Den lengre, mer realistiske og mer krevende WLTP-syklusen gir dermed et reelt bilde av rekkevidden i KONA electric.

Bilen kan ellers nyttiggjøre seg av ladestasjoner på 100 kW, og har mulighet for taklast på 80 kg. I tillegg byr den på hele 204 hestekrefeter, og et konstant dreiemoment på 395 Nm. Det gir fantastiske kjøreopplevelser, og kraft som er uovertruffen i segmentet. KONA electric bekrefter til det fulle at Hyundai har tatt en ledende posisjon på elektriske drivlinjer, og bilen markerer et helt nytt skille for hva en folkelig elbil kan levere av rekkevidde, komfort og sikkerhet. 

Relaterte artikler
Elbil

IONIQ er Årets Bil 2017

Det ble i dag kjent at Hyundai IONIQ har vunnet tittelen Årets Bil 2017, i konkurranse med flere premiummodeller som bl. a. Mercedes-Benz E-klasse og Volvo S90/V90. 31 forskjellige biler har deltatt i Årets Bil før 10 finalister nylig møttes i finalen.

Elbil

Se de første bildene

Nå er markedets første elektriske folke-SUV på vei. Med KONA er Hyundai for alvor med i kampen om ledertrøya i miljøbil-segmentet.

Back to top