Gå til innhold

Hyundai går inn i IONITY

Hyundai Motor Company kunngjør sammen med Kia Motors Corporation i dag at selskapene går inn i IONITY, et ladestasjonselskap etablert av globale bilprodusenter. Som følge av avtalen vil Hyundai Motor Group spille en nøkkelrolle i utbyggingen av lynladestasjoner, med de fordeler det gir selskapets sluttkunder.

  • Publisert: 09.09.19
  • foto: Hyundai

Beslutningen om å bli med i IONITY vil gi en rekke fordeler for Hyundai og Kias europeiske kunder. Fra 2021 vil Hyundai og Kias elbiler være utstyrt med 800 volts ladesystemer for å imøtekomme IONITYs maksimale ladekraft på 350 kilowatt. Kunder vil kunne bruke IONITYs HPC-fasiliteter for å redusere ladetidene betydelig og dermed få muligheten til enda mer effektiv langdistansekjøring med elbil.

IONITY er et joint venture som ble etablert i 2017 av BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group gjennom Porsche AG. Siden opprettelsen har IONITY satt i drift nesten 140 ladestasjoner i Europa. Selskapet har i tillegg 50 nye stasjoner under bygging. Teknologien til IONITY er bygget rundt en ladekapasitet på opptil 350 kilowatt, og bruken av den universelle ladestandarden Combined Charging System (CCS) sikrer en bred kompatibilitet på tvers av elbilmodeller og bilprodusenter.

IONITY vil videre utvide sitt nettverk til 400 hurtigladestasjoner i løpet av 2020, med minst en ladestasjon for hver 120 kilometer langs store europeiske motorveier. Den europeiske distribusjonen og agnostiske tilnærmingen på tvers av merker vil forbedre tilgjengeligheten for elektriske kjøretøyer betydelig for både nåværende elbileiere og fremtidige kunder.

- Vår deltakelse i dette selskapet bekrefter konsernets forpliktelse til fremtidig elektrisk mobilitet, sier Thomas Schemera, konserndirektør og sjef for produktdivisjonen i Hyundai Motor Group.

- Jeg er trygg på at vårt arbeid med IONITY vil åpne en ny epoke med høyhastighetslading, der ladingen vil være helt sømløs og enda enklere enn å fylle bensin eller diesel.

Investeringen i IONITY fremhever Hyundai Motor Groups fortsatte innsats for å være en «game changer» i et lavutslippssamfunn. For Hyundai-konsernet inkluderer dette 44 miljøvennlige modeller innen 2025. Konsernet vil bruke partnerskapet i IONITY til å gi sine kunder innovative opplevelser gjennom enda bedre elektrisk mobilitet.

- Hyundai Motor Group tar med seg betydelig internasjonal erfaring og kunnskap med sin fulle strategiske forpliktelse til elektrisk mobilitet. Nye investorers deltakelse i IONITY er et tydelig signal om tillit, sier administrerende direktør i IONITY, Michael Hajesch.

Hyundai Motor Group vil gjennom avtalen få like store eierandeler i IONITY som de resterende partnerne, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Porsche AG.

Relaterte artikler
Bilnytt

Hyundai presenterer helt ny virtuell cockpit

Det er allerede lenge siden bilen gikk fra å være et rent fremkomstmiddel til et avansert teknologisk verktøy. Kravene til å holde seg på en moderne førsteplass har endret seg voldsomt bare det siste tiåret. Vi presenterer nå vår pågående studie av en helt ny virtuell cockpit som skal kunne introduseres i alle bilklasser.

Elbil

Hyundai i førersetet på miljø

Vi i Hyundai har store ambisjoner i Europa. Innen 2021 skal merket være den mestselgende asiatiske bilprodusenten i det europeiske markedet. Det krever moderne løsninger og miljøvennlig teknologi. Derfor vil hele 60 prosent av vårt europeiske bilutvalg være elektrifisert innen 2021. Allerede i 2018 er Hyundai i førersetet på miljø.

Bilnytt

Hyundai Motor kåret til årest produsent av BBC TopGear Magazine

BBC TopGear Magazine har anerkjent Hyundai Motor som årets produsent i den siste utgave av bilmagasinet. Magasinet definerer oss som et sørkoreansk firma med imponerende mangfold og et ambisiøst produktutvalg som har greid å sette mer etablerte merkevarer i skyggen, anerkjennelser vi i Hyundai er svært stolte av.

Back to top