Gå til innhold

Hva skal til for å vinne et VM i rally?

Hyundai har lagt store ressurser inn i motorsport de siste årene. I første omgang VM i rally, men også i andre bilsportdisipliner er de aktive. Men hva innebærer egentlig en slik satsing?

  • Endret: 25.01.18

Når Hyundai nå starter i sin femte sesong i WRC er forventningene om å vinne sitt første VM høye, for å si det mildt. Og ambisjonene gjelder både for bilmerket og sjåførene.

I følge teamsjef Michel Nandan er nøkkelen til suksess å prestere jevnere gjennom sesongen, både for biler og sjåfører. Han mener teamet har kapasitet for pallplassering i hvert eneste løp og må benytte alle muligheter som finnes. Nandan erfarte i fjor at regelendringer før en sesong gjør ting mer krevende og mindre forutsigbart. – Selv om vi måtte nøye oss med andreplassen sammenlagt kom vi styrket ut av fjoråret som team, sier Nandan. I år ønsker han å pushe konkurrentene hele tiden, og kvitte seg med usikkerhetsmomenter de har kontroll over. - Også må vi fortsette å gjøre det vi er gode på, sier en optimistisk Nandan!

På riktig vei med nordmann på laget

Men fjoråret gav også høydepunkter i form av fire seire og bevis for at i20 WRC er en bil som kan hevde seg helt i toppen. Belgieren Thierry Neuville hadde en strålende sesong med ny bil, og han er nok sulten på å klatre på toppen av pallen når sammenlagtseieren skal kåres i Australia 18. november, etter 13 hektiske rallyhelger. Men han har fått en lagkompis som har like høye ambisjoner. Nordmannen Andreas Mikkelsen kom inn på laget på slutten av sesongen i fjor og viste svært sterke takter. De to andre sjåførene, Hayden Paddon og Dani Sordo hadde begge en ujevn sesong i fjor, og de skal derfor dele en bil i denne sesongen. Da har de seks- syv løp hver å vise seg frem på.

Blir det VM-seier det femte året?

Hyundai Motorsport ble etablert i 2012 og Rally Monte Carlo 2014 var det første løpet for laget. I Rally Mexico samme år fikk teamet sin første pallplassering, og beviset på at man var på riktig vei. I Rally Tyskland fikk ikke bare teamet 1. plassen, men de halte i land en dobbeltseier. Litt ekstra stas var det at man befant seg bare noen timers kjøring unna hovedkvarteret i Alzenau.

Og hvilket hovedkvarter det er, 8 200 kvadratmeter for hundrevis av mennesker. Her finnes både kontorer og møtefasiliteter, men først og fremst store luftige områder for utvikling og preparering av illsinte racerbiler.

Kun det beste er godt nok

Det er travelt mellom etappene i rally

Og bilene det jobbes med er rimelig vasse. Vi snakker om 1,6 liters turbomotorer med 380 hk (450 Nm). Firehjulstrekk er en selvfølge og innvendig sitter sjåfør og kartleser godt festet i Sabelt stoler med sikkerhetsbelter fra samme leverandør. Bensintanken tar 80 liter og det som fylles på blir benevnt som «FIA approved fuel», helt sikkert hissigere enn det du og jeg fyller på nærmeste Shell-stasjon. Bremsene er fra Brembo og størrelsen er 370mm på asfalt, mens 300mm benyttes på grus. Michelin er leverandør av dekk for alle tenkelige underlag. Utfordringen kommer når man på samme etappe får vidt forskjellige underlag, slik som i årets første løp i Rally Monte Carlo. 

Følg med dersom du liker fantastiske biler, sterke team og lynraske sjåfører!

Der er ute i løypa det avgjøres, til syvende og sist!

Relaterte artikler
Motorsport

Hva skal til for å vinne et VM i rally?

Hyundai har lagt store ressurser inn i motorsport de siste årene. I første omgang VM i rally, men også i andre bilsportdisipliner er de aktive. Men hva innebærer egentlig en slik satsing?

Motorsport

Far og sønn bygger driftingbil sammen

Andre Olsen (18) fra Skien har talent for å beherske biler, spesielt racingbiler i klassen drifting. Selv om han nettopp har tatt førerkortet har han mange år på baken som erfaren driftingsjåfør.

Back to top