Gå til innhold

Flyvende kjøretøy og partnerskap med Uber

Uber og Hyundai Motor Company har inngått et partnerskap for å utvikle Uber Air Taxis. Dette er et fremtidig delingsnettverk for flyvende urbane kjøretøyer. Tirsdag ble en helt ny fullskalamodell av et flyvende konsept avduket under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

  • Publisert: 08.01.20

Hyundai er det første bilselskapet som blir med i Ubers Elevate-initiativ, og tar med det med seg mulighetene som ligger i full produksjonskapasitet, samt en sterk historikk på masseproduksjon av elektriske kjøretøy.

Hyundais urbane luftfartskonsept som ble vist frem under CES er delvis skapt gjennom Ubers åpne designprosess, en NASA-inspirert tilnærming. Dette gir en kicksstart til innovasjon gjennom offentlig presenterte designkonsepter som hvilket som helst selskap kan bruke til å utvikle sine flyvende modeller og teknologier.

Hyundai produserer og Uber drifter tjenesten

Gjennom partnerskapet vil Hyundai produsere og distribuere de flyvende kjøretøyene, mens Uber vil tilby service og tjenester for driften, tilkobling til andre transporttjenester på bakken og kundebrukergrensesnitt gjennom et delingsnettverk. Begge parter samarbeider om infrastrukturkonsepter for takeoff og landing.

  • Vår visjon med urban luftfart vil endre hele konseptet ved urban transport, sier toppsjef Jaiwon Shin i Hyundais Urban Air Mobility-divisjon (UAM).

  • Vi forventer at UAM vil gi liv til urbane miljøer og at det vil gi mer kvalitetstid for menneskene som bor der. Vi har stor tro på at Uber Elevate er den riktige partneren i å gjøre dette innovative produktet tilgjengelig for så mange kunder som mulig.

Overview-Press-photo3_Combined-2000.jpg

Stor produksjonskapasitet

Hyundai er vår første kjøretøypartner med erfaring fra å produsere biler i en global skala. Vi tror Hyundai har potensialet til å bygge Uber Air-kjøretøyer i et omfang som er uten sidestykke i dagens luftfartsindustri. Selskapet vil produsere pålitelige flyvende kjøretøyer med høy kvalitet og i store volumer. Det vil senke passasjerkostandene per tur. Gjennom å kombinere Hyundais produksjonskapasitet med Ubers teknologiske plattform tar vi et kvantesprang mot å lansere et pulserende nettverk av flyvende taxier i løpet av de neste årene, sier Uber Elevate-sjef Eric Allison.

Hyundai og Uber har i forkant av lanseringen av partnerskapet utviklet en PAV (Personal Air Vehicle), kalt S-A1. Dette konseptet utnytter innovative designløsninger som optimerer eVTOL-kjøretøyet (electric vertical take-off and landing aircraft) for flyvende kjøretøydeling. Elevate-initiativet baserer seg på NASAs historiske modell med å dele konsepter offentlig, slik at flere selskaper kan gå sammen om å utvikle felles forskningsmodeller. Dette muliggjør en dynamisk og innovativ prosess i å utvikle flyvende konsepter, og bidrar samtidig til å sette fart på utviklingen av nye vingedesign, lavere støy, aerodynamikk og simulering.

Som et resultat av dette reflekterer Hyundai S-A1 tidligere eVTOL-design som Uber Elevate har offentliggjort på følgende områder:

  • S-A1 er designet for en marsjfart på 290 km/t, og en marsjhøyde under flyvning på 300-600 meter (1.000-2.000 fot). Konseptet kan fly turer på opptil 100 kilometer.
  • Hyundai-kjøretøyet er 100% elektrisk, og vil i rushtid trenge 5-7 minutter på å lade fullt.
  • S-A1 vil benytte distribuert elektrisk fremdrift, som driver flere rotorer og propeller. Dette skaper økt sikkerhet gjennom å minske faren ved komponentfeil. Flere mindre rotorer bidrar dessuten til langt mindre støy enn en rotor med forbrenningsmotor i tradisjonelle helikoptre, noe som er svært viktig i byer.
  • Modellen er laget for å ta av og lande vertikalt, for så å bytte til vinger når kjøretøyet når marsjfart- og høyde.
  • Til å begynne med vil S-A1 styres av en pilot, men over tid vil de flyvende kjøretøyene bli helt autonome.
  • Kupeen er designet med fire passasjerseter, og hver enkelt passasjer har plass til bagasje. Det vil dessuten være enkelt å stige inn eller ut.
    Hyundai innleder en ny æra av sømløs mobilitet, og selskapets utforskning av fremtidige urbane transportløsninger inkorporerer PAV med en ny type bakketransport, kalt Purpose Built Vehicle (PBV). Hyundais visjon er å skape fellesskap gjennom fremtidens transportsystemer, og dette kommer enda mer i fokus gjennom et nytt infrastrukturkonsept kalt Hub. Når flere PBVer og PAVer er tilkoblet en Hub, skaper de et nytt offentlig rom hvor mennesker kan møtes.

 

Relaterte artikler
Bilnytt

Fantastisk prestasjon av Hyundai-tekniker på Norges yrkes-NM

Nok et mesterskap har gått av stabelen, og i perioden mellom 23. og 25.oktober samlet det seg nærmere 300 deltagere på Hellerudsletta i Skjetten for å delta i yrkes-NM innenfor 30 ulike fag. Med en god representant for Hyundai ble det til og med pallplass.

Bilnytt

Auto Zeitung har kåret Hyundai i20 til Årets Bil

Hyundais 2. generasjon i20 har fått strålende anmeldelser fra sjåfører verden over. Nå har bilen utkonkurrert rivalene i B-segmentet og blitt kåret til Årets Bil av det tyske bilmagasinet Auto Zeitung.

Bilnytt

Bilprodusent valgte Oslo for internasjonalt fotoopptak

En ny elektrisk bil skal vises frem for Europas bilpublikum - med Oslo som bakgrunn. Norske byer har en unik høy andel av elektriske biler og Oslo kan kanskje regnes som verdens elbil-hovedstad. Ingen tvil om at byen byr på et autentisk miljø for å fotografere en ny elektrisk bil.

Back to top