Gå til innhold

Et fantastisk jubileumsår for Hyundai Norge

40% salgsøkning, Årets bil 2017 og til sammen 100 000 solgte biler på det norske markedet. I året som har gått har Hyundai feiret 25 år i Norge, og for et jubileumsår det har vært!

  • Publisert: 22.12.17

– En fantastisk salgsøkning i Norge på hele 40%. Det er formidable tall. Hva har dere gjort for å få til dette?

– Ja, det har vært et fantastisk år for oss, og det er ingen enkeltfaktorer som forklarer dette. Det er totaliteten. For eksempel så har vi en attraktiv modellportefølje som markedet har tatt godt imot. Blant annet har den elektriske utgaven av IONIQ slått voldsomt godt an. I tillegg har vi jo spennende hybridbiler som markedet også er sultent på, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Norge. 

Hyundai har også fått ut mer positive historier i media i takt med den spennende nybilporteføljen av nye bilmodeller. 


– Det hjelper selvfølgelig at vi har hanket inn mange priser for blant annet IONIQ. Nå senest ble den kåret til årets beste elbilkjøp av NAF Motor, og den slags skaper engasjement.

– Vi ser også at vi appellerer til nye målgrupper som tidligere ikke hadde oss som alternativ. Våre kunder var tidligere det neste eldste blant bilkjøpere. De nye kundene er yngre, det er flere kvinner og de er langt mer opptatt av livsstil og image enn hva som var tilfelle for noen år tilbake, sier han og legger til at Hyundais ambisjon er å være en partner gjennom en mye større del av kundens liv.

– Dette er en ambisjon vi arbeider med i hele konsernet. Det handler om å demokratisere teknologi. Det som er dyrt ekstrautstyr i luksusmodellene, er standard i våre biler. Og med elektrifiseringen av modellporteføljen, så oppleves vi nok som både en bærekraftig og fremtidsrettet aktør som omfavner den norske livsstilen.

– Ja, apropos bærekraftig, hvor viktig er de elektriske modellene og hybridmodellene for dere?

– Det korte svaret er at el og hybrid er veldig viktig. I slutten av 2015 utgjorde bensin- og dieselandelen nesten 100 % av salget vårt. I 2016 var 24 % av alle solgte Hyundaier, elektriske. Prognosen for 2018 er at 75 % av salget i Norge er elektrisk, og blant de resterende 25% er både hybrid og plug-in hybrid representert i tillegg til rene fossile modeller. Målet er at vi kun selger elbiler og biler med hybride drivlinjer innen utgangen av 2020.

– Det er helt klart at Hyundai leder an i det grønne skiftet, og at dette er et viktig konkurransefortrinn for oss, forklarer Christian som synes det er overraskende hvor fort dette skiftet har skjedd for Hyundais vedkommende.

Og neste sommer kommer helt nye KONA i elektrisk utgave på det norske markedet…

– Ja, og da tar det helt av. Vi snakker om en kompakt familiebil med 50 mils rekkevidde. Så langt har over 12 000 registrert seg på reservasjonslisten, så får vi se hvor mange som er reelle når vi har vasket den et par ganger, men her snakker vi mange tusen nye elektriske KONA by Hyundai på norske veier allerede fra neste år, sier han.

Men alt handler ikke om elektriske modeller, dere sponser jo blant annet et eget team i VM i rally?

– Ja, og for oss er ikke det noe paradoks. For det første er det fremdeles entusiaster med bensin i blodet blant kundene våre. Også disse skal ivaretas på en god måte og føle seg hjemme under merkevaren Hyundai. Det er ut av denne satsningen i30 N har blitt født, forklarer Christian.

– Dernest er det jo slik at den kompetansen og erfaringen vi får gjennom satsningen på motorsport overføres til våre standardbiler, også elbiler og plug-in hybrider. Det handler om alt fra driftssikkerhet, kjøreegenskaper, luftmotstand for å nevne noe. Sånn sett må man se på dette som et ledd i arbeidet med bærekraft.

– Og så får dere gode ambassadører derfra…?


– Ja, WRC-sjåføren Andreas Mikkelsen er en fantastisk ambassadør med et vinnende vesen som får mye positiv oppmerksomhet. I den sammenhengen må vi også få trekke frem en av våre andre ambassadører – Karsten Warholm, som har kommet som en komet dette året. Vi samarbeidet med han før han slo ordentlig igjennom, og det har vært som en drøm å følge han, sier Christian og legger til: 


– Med tanke på Karsten er det også gøy at vi har et samarbeid med Oslo Bislett Games, som tross alt er en av friidrettens viktigste arenaer. Her kommer det også et annet viktig perspektiv inn, ettersom Oslo Bislett Games har et veldig tydelig miljøengasjement.


WRC-sjåføren Andreas Mikkelsen 

Nye Hyundai i30 N

- Kan du si noe om ambisjonene for 2018?

– Nå når vi har lagt bak oss et fantastisk 2017, skal vi se videre fremover. Vi skal selge mer og 2018 er et år med mange fornyelser i modellprogrammet. Vi får blant annet to facelift, vi får to nye bilmodeller, vi jobber med fotball VM og vi skal i gang med Arctic Race for femte året på rad.

– Vi må heller ikke glemme omstruktureringen forhandlernettverket har vært igjennom hvor vi blant annet har fått på plass mange nye og viktige utsalgspunkter rundt om i landet, sier Christian og avslutter med å skryte av forhandlerne.

– De gjør en fantastisk jobb med å fremme Hyundai, gjør gode biloverleveringer til våre kunder, og er et sterkt bidrag til vår formidable vekst.

Relaterte artikler
Bilnytt

Nytt designdryss til Hyundai

De siste årene har prisdrysset for Hyundais nye biler vært enormt. Særlig har IONIQ vist vei, med flere årets bil-priser, sikkerhetspriser og ikke minst designpriser. Men også de andre modellene har stått i kø for å motta priser, og særlig har sikkerhet og design fått mye skryt.

Bilnytt

De krysset Europa med hydrogenbil

Forrige uke satt ett knippe europeiske journalister seg fore å krysse Europa med hydrogenbil. Turen gikk fra Bergen til Bolzano i Italia.

Back to top