Gå til innhold

En ekstra sans

Det er så fort gjort. Noen sender en melding, og du tar øynene bort fra veien for å sjekke skjermen bare et øyeblikk. Du skifter radiokanal og kikker bort på displayet, eller kanskje du må megle mellom de stridende parter i baksetet og snur deg. Uansett årsak skjener bilen umerkelig mot venstre og motgående kjørebane der en annen bil nærmer seg …

  • Publisert: 29.01.20

Nye biler redder liv

Dette var inntil for kort tid siden et reelt skrekkscenario for travle bilister. Med dagens moderne sikkerhetsteknologi, derimot, er slike situasjoner mindre farlige. Selvfølgelig må du være oppmerksom når du kjører bil en ny bil også, men det er ingen tvil om at adaptiv fartsholder, filskifteassistent og automatisk nødbrems er godt nytt både for deg og for alle du møter på din vei.

Kapprusting i sikkerhet

En rapport fra Transportøkonomisk institutt fra 2018 støtter dette. Den tar for seg hvordan bilens kollisjonssikkerhet påvirker skadeomfang i ulykker, og viser blant annet at en ny bil er 40 % sikrere enn en bil som er ti år gammel. Legg til at det i dag foregår et slags «sikkerhets-kappløp» blant bilprodusentene, der ny teknologi og materialbruk gjør bilene sikrere og sikrere for hvert år som går. Det er derfor ikke veldig kontroversielt å hevde at denne prosenten er høyere i dag, siden det har skjedd mye på sikkerhetsfronten siden 2018.

 

Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge
Du kan nesten ikke sammenligne sikkerhetsnivået på en ti år gammel bil med en ny bil. Den teknologiske utviklingen bare de siste årene har vært enorm og blir bare mer sofistikert. Selvkjørende biler er bare få år unna, og systemene for førerassistanse vil bli bedre og redde liv i årene som kommer. Du kan nesten si at de utstyrer sjåføren med en ekstra sans. Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge

King of the road

En annen, og mer uhøytidelig, undersøkelse fra 2009 viser at over halvparten av de spurte mennene mente de hadde bedre kjøreferdigheter enn andre på veien. Selvtilliten var høyest blant mannlige sjåfører i Innlandet, mens vestlendingene var mer forsiktige med sin selvros. Om dette kan kobles til veistandarden vites ikke, men var du mann mellom 45 og 54 år, bosatt i Innlandet og med høy inntekt, var sjansen størst for at du var selveste kongen på veien. Kvinner var generelt mindre selvsikre (eller mer realistiske) når det gjaldt egne kjøreferdigheter, og kun en tredjedel av de spurte kvinnene mente de var bedre enn andre på veien.

Dette er i og for seg morsomme tall å reflektere over, men de forteller oss også noe vi kanskje ikke liker å tenke på, og det er at sjåfører er mennesker. Og mennesker er mer eller mindre vandrende feilkilder. Takket være at nye biler nå stort sett er utstyrt med sikkerhetsteknologi som SmartSense, er sjansen nå mye større for at du faktisk er en bedre sjåfør enn andre, i alle fall om de har en bil som er ti år eller eldre.

Vi nærmer oss nullvisjonen

I Norge har vi siden 2002 hatt en nullvisjon når det gjelder antall drepte i trafikken, og vi nærmer oss. I 2019 var det for eksempel første gang siden femtitallet at ingen barn døde i trafikken. Det lå også lenge an til at fjoråret skulle bli det beste året noensinne med tanke på døde i trafikken, men uvanlig mange ulykker i desember gjorde at tallet kom opp i 110, noe som var to flere enn i 2018. De siste fire–fem årene har dette tallet holdt seg noenlunde stabilt, men ser man det i et lengre perspektiv, er tendensen klar: Trafikkdødeligheten går ned.

Om det skyldes at folk er blitt bedre sjåfører, eller at bilene er blitt bedre, er egentlig hipp som happ. Det vi derimot kan si, er at hvis du gjør din del med å sikre passasjerer og kjøre defensivt og hensynsfullt, skal vi gjøre vår del med stadig bedre sikkerhetsteknologi og kjørekomfort.

God tur!

 

Relaterte artikler
Back to top