Gå til innhold

Elektrisk vinterbil

Elbiler blir, akkurat som andre biler, påvirket av både kulde og snø. For elbiler betyr vintervær redusert rekkevidde, men det er mye du selv kan gjøre for å minske rekkeviddetapet kuldegradene påfører deg.

  • Publisert: 11.12.19

Ikke mindre strøm

En utbredt misforståelse når det gjelder elbiler og rekkevidde på vinterstid, er at batterier har mindre strøm når det er kaldt. Dette stemmer ikke. Et nyladet batteri er akkurat like fullt av elektrisitet om vinteren som om sommeren. Det som skjer når det blir kaldt, er at den innvendige motstanden i batteriet øker, og dermed blir det vanskeligere å hente ut strømmen. Derfor er det et godt tips å sørge for at bilen er fulladet med varmt batteri når du skal dra av gårde en kald vintermorgen.

Kjøp «norsk»

Når du skal velge elbil, er det viktig at du sjekker om den er tilpasset norske forhold. Noen elbiler er nemlig laget for å fungere optimalt under varmere forhold og har derfor ikke varmepumpe. Dette kan gi deg store ulemper på vinterstid i Norge, og du bør derfor velge en bil med væskestyrt batterivarming og -kjøling for å ikke bruke luft fra bilens kupé til oppvarming eller kjøling. En undersøkelse utført av bilistorganisasjonen AAA i USA (tilsvarer norske NAF) viste at rekkevidden på elbiler uten varmepumpe sank i snitt så mye som 41 prosent når varmeapparatet ble slått på ved ca. sju minusgrader.

Forskjellen på effekt og effektivitet

En annen ting som er viktig når det gjelder elbil om vinteren, er forskjellen på effekt og effektivitet. Førstnevnte sier noe om hvor mye strøm som kan hentes ut fra batteriet, mens sistnevnte sier noe hvordan strømmen hentes ut og brukes. For eksempel kan to biler ha så å si samme effekt på batteriet, men ha enorm forskjell i rekkevidden på grunn av forskjeller i effektiviteten. Dette belyses godt i en artikkel fra Dinside, der seks ulike elbiler ble testet for å se hvilken som hadde best rekkevidde på vinterføre. Testen viste at Hyundai KONA hadde bedre rekkevidde enn både Jaguar I-PACE og BMW i3 takket være en «gjerrig» motor som kun bruker 20 kWt per 100 kilometer på vinterføre.

 

Fem tips til en god vinter med elbil

1. Sørg for at batteriet er varmt
Et kaldt batteri bruker mye unødvendig strøm på å varme seg opp, og resultatet er mindre rekkevidde. Derfor er det smart å stille inn laderen slik at bilen er fulladet rett før du skal kjøre. Da er batteriet varmt, og du bruker mindre energi på oppvarming av både batteri og kupé. På noen biler, som nye Hyundai IONIQ, kan du starte forvarmingen fra sofakroken eller kontorstolen via en app, også når bilen ikke er tilkoblet strøm.

2. Velg riktige dekk
Du har kanskje ikke tenkt på det før, men rullemotstanden i dekkene har mye å si for energibruken til bilen din. For en elbil har dette direkte innvirkning på rekkevidden, så det er lurt å forhøre deg med bilforhandleren din om hvilket dekk du bør velge. Piggdekk har også høyere rullemotstand enn piggfrie, så det er lurt å gå for sistnevnte om du kan.

3. Sjekk lufttrykket i dekkene
Når temperaturen synker, synker også trykket i dekkene slik at kontaktflaten mot underlaget blir større. Dette fører til større rullemotstand som igjen fører til økt energibruk og mindre rekkevidde. Sjekk derfor luftrykket jevnlig og spesielt ved temperatursvingninger.

NB!
Det er viktig at dekktrykket ikke er for høyt. Det sliter mer på dekket og gir i tillegg dårligere veigrep. Sjekk derfor med manualen hva som er riktig for din bil i ulike temperaturer.

 

4. Hold fartsgrensen
Å bryte fartsgrensen er ikke bare ulovlig, men jo høyere fart du holder, jo mer øker også luft- og rullemotstanden, som igjen reduserer rekkevidden. Derfor er det et godt tips å ikke tråkke for hardt på gassen, men holde fartsgrensen. Da får du både bedre rekkevidde og ingen bot.

 

5. Myk kjørestil
Noe av det morsomste med en elbil er den raske og kontante akselerasjonen du får når du trykker gassen i bånn. Da skal du også være klar over at dette har en like rask og kontant påvirkning på energibruken og rekkevidden. Derfor anbefaler vi en myk og jevn kjørestil uten for mye rykk og napp.

 

 

 

 

Vil du vite mer om en av elbilene våre?

Finn din nærmeste forhandler

Ønsker du å prøvekjøre?

Ønsker du et pristilbud?

Vil du bli kontaktet?

 

Relaterte artikler
Elbil

Hyundai går inn i IONITY

Hyundai Motor Company kunngjør sammen med Kia Motors Corporation i dag at selskapene går inn i IONITY, et ladestasjonselskap etablert av globale bilprodusenter. Som følge av avtalen vil Hyundai Motor Group spille en nøkkelrolle i utbyggingen av lynladestasjoner, med de fordeler det gir selskapets sluttkunder.

Back to top