Gå til innhold

Elektrisk SUV på langtur i kulda? Bli med da familien Hellesø testet Kona Electric

Takboks, setevarme og hyttetur vinterstid. Fungerer det dårlig med en folkelig elbil, tenker du? Feil, for med Kona Electric setter Hyundai en ny hyttebilstandard.

  • Publisert: 24.02.20
  • foto: Hyundai

Dørene lukkes med et lunt «smukk». Helgen kan starte.

Det er ingen dieselrakling i oppkjørselen til familien Iversen Hellesø denne fredagsformiddagen i februar. Døren som går igjen tilhører en Hyundai Kona Electric. Med ski og brett i takboksen, og bagger og poser bak, er Mariann Iversen Hellesø (36) og guttene Leon (12) og Noel (10) klare for Norefjell.

– Spesielt nå, når det er tre grader og tåke, er det herlig bare å komme seg av gårde. Og det skal være sol når vi kommer forbi Vikersund etter hva som er lovet, sier Mariann.

 

les-mer-om-bilen-brun.png

 

Allerede gjennom byggefeltet utenfor Sande kommer godfølelsen:

Mariann
Jeg sitter høyt oppe og har god oversikt. Den føles som en stor bil og flyter fint over fartsdumpene. Det er jo en SUV. Mariann

 

Taktransport på elbil funker

Kona Electric er kompakt i utvendige mål, men den høye formfaktoren og smarte elektriske drivlinjen gjør at den likevel har god plass i baksetet, og plass til helge-bagasjen i bagasjerommet, sier Øyvind Knudsen – produkt og PR-sjef for Hyundai Motor Norway.

Ski- og brettutstyr til en familie på fire – som jo også betyr skisko og hjelmer – er derimot utfordringer som i de aller fleste biler krever taktransport.

Og siden mannen i familien, Kay Eskil Hellesø (38), er i Hemsedal med deres egen Hyundai Kona Electric, har de fått låne en oppdatert utgave med takboks til resten av familien.

– En takboks kunne vi godt tenke oss på vår Kona Electric også, siden vi da kan kjøre enda mer elektrisk, sier Mariann.

 

les-mer-om-bilen-brun.png

 

Godfølelse å kjøre elektrisk

Ekteparet Iversen Hellesø var nemlig tidlig ute med å elektrifisere store deler av sin kjøring. Det startet med en liten elbil med begrenset rekkevidde, som fungerte fint i nærmiljøet, for eksempel til togstasjonen der de pendler fra.

Mariann
Det gir en ekstra god følelse å kunne kjøre elektrisk på lengre turer også, slik vi nå kan med Kona-en og 449 km rekkevidde. Bilen er stillegående og behagelig, men også mer miljøvennlig. Mariann

På vei oppover i retning Vikersund begynner fredagsskuldrene å senke seg. Leon har koblet telefonen til Krell-anlegget og kjører Spotify-listen sin direkte derfra. Lillebror Noel har oppdaget setevarmen – i baksetet!

– Digg, utbryter han.

Gutta måtte nemlig vente litt på utsiden mens mamma pakket bilen. Så å kunne fyre på med setevarme både foran og bak kom godt med på første del av turen – uten restriksjoner på energibruken.

Skiboks-1.jpg

Lading-2.jpg

HURTIGLADING: Kona Electric kan lades til 80 prosent på 54 minutter med en 100 kW hurtiglader.

Ønsker du å prøvekjøre?

App-3.jpg

MOTOR testet: Hele 404 km på én lading

– Hyundai har vist at vi er helt i tet blant alternativene når det gjelder å bygge elbiler med god energieffektivitet. Det gir seg utslag i en reell rekkevidde for Kona ingen av de direkte konkurrentene kan måle seg med, sier Knudsen.

I Motors store vintertest av elbiler (motor.no, 29.01.2020) kom Kona Electric hele 404 km på en lading. Bare biler med betydelig større batterikapasitet og prislapp kom lenger, og ingen kom så tett på oppgitt WLTP-rekkevidde som Hyundai Kona Electric.

– Det handler om å gjøre valg når man utvikler drivlinjen. Spesielt motoren og kraftoverføringen har Hyundai jobbet mye med. Du merker det for eksempel om du slår av all regenerering – da ruller en Kona Electric ekstremt lett, forklarer Knudsen.

 

les-mer-om-bilen-brun.png

 

 

Illustr.-2.png

 

Større skjerm og appstyring

Oppgraderingen til årsmodell 2020 betyr blant annet større infotainment- og navigasjonsskjerm og en smart appstyring som Hyundai kaller «Bluelink». Det gir for eksempel mulighet til å søke opp navigasjonsmål på telefonen, som automatisk synkroniseres med bilen når du setter deg inn.

– Og styringen av oppvarming fra telefonen er helt genialt for oss. Da kan vi sette oss i en varm bil også når vi kommer tilbake fra jobb, sier Mariann.

Akkurat idet Sigdal passeres, slipper den noe trykkende tåka taket. Oppover mot Noresund klarner det helt opp – snøen bades i sol fra skyfri himmel.

Den siste mila opp til Norefjell er bratt, men Mariann føler seg helt trygg:

– Nei, det er ingen tvil, ingen usikkerhet, det er bare å kjøre rett opp!

Og rekkevidden? Null stress. Familien kunne ha returnert til Sande uten å lade.

 

Ti gode grunner til å velge Hyundai Kona

  1. Rekkevidde på 449 km, basert på WLTP. Fra mars 2020 økes rekkevidden ytterligere.
  2. Stort batteri og effektiv drivlinje gjør at du kan bruke energikrevende komfortutstyr.
  3. Bilen kan lades til 80 prosent på 54 minutter med en 100 kW hurtiglader.
  4. Varmepumpe, for mer energieffektiv oppvarming.
  5. Velegnet for takboks (opptil 80 kg taklast), og fortsatt god rekkevidde.
  6. Svært høyt nivå av standardutstyr, med blant annet cruisekontroll, ryggekamera, oppvarmet ratt, setevarme, automatisk klimaanlegg og smart regenerering av energi – også i basisversjonen.
  7. Navigasjonssystem med 10,25-tommers skjerm og Androdi Auto, Apple Carplay og Bluelink app-styring. *
  8. Premium lydanlegg fra Krell på 400 watt. *
  9. SmartSense sikkerhetsteknologi, med blant annet automatisk nødbrems og fotgjengergjenkjenning, sykkelgjenkjenning, blindsonevarsel, aktiv filholder og ryggeradar med varsel for kryssende trafikk. *
  10. Head-up display, som viser den mest vesentlige informasjonen som en projeksjon i veibanen. *

 

* Gjelder Premium utstyrsversjon

 

 

Relaterte artikler
Bilnytt

25 kvinner har kåret årets bil

25 kvinnelige biljournalister fra 20 land har kåret sin favorittbil for kvinner. Hyundai IONIQ vant både miljøkategorien og årets bil totalt, i konkurranse med seks andre biler.

Bilnytt

Hyundai viser vei

Hyundai lanserte nylig sin strategi for de neste fem årene, Veikart 2025. Dette er spennende og oppløftende lesning enten du ønsker deg flyvende biler eller bare vil ha en smart, miljøvennlig og innovativ bil med hjula på jorda.

Back to top