Gå til innhold

Elektrisk Arctic Race med Hyundai

Som det første sykkelrittet i verden som kun skal bruke elbiler, er Hyundai stolt sponsor av spektakulære Arctic Race of Norway.

  • Publisert: 14.08.19
  • foto: Hyundai/Arctic Race of Norway

Med et mål om å bidra til å redusere utslipp av klimagasser ble ideen om et sykkelritt der det kun blir brukt elbiler raskt en svært interessant løsning for arrangørene av Arctic Race of Norway. Klimaendringene er den største utfordringen verden står overfor, og i Arktis merkes klimaendringene trolig mer enn noe annet sted. Nullutslipp er dermed en ekstra aktuell problemstilling for verdens nordligste profesjonelle etapperitt på sykkel.

- Hyundai, som leverer alle bilene til Arctic Race of Norway, ønsket å bruke elbiler. Det syntes vi var en god ide. Det gir mindre utslipp, og vi har nok av ren elektrisk kraft i Nord-Norge, sier daglig leder i Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Hyundai stiller med 46 rene elbiler til rittet, både KONA electric og IONIQ electric.

Utfordringer underveis

Hånd i hånd med ønsket om å bruke elbiler under arrangementet har man avdekket noen utfordringer. Infrastrukturen for elbiler i Nord-Norge, i form av ladestasjoner, er langt dårligere i enn i resten av landet. Dette ønsket Arctic Race of Norway å endre.

- Vi tok dette som en utfordring, og kontaktet kraftselskapene i regionen for å høre om de kunne være med å løse dette. Responsen var overveldende, og nå har vi en løsning på plass som gjør at 46 av bilene i årets ritt kan gå på ren nordnorsk kraft, sier Dybdal.

Arctic-Race-KONA.jpg

 

En løsning for fremtiden

Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjordhar har gått sammen om å finansiere ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway.

- Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger, sier Arnt Winther i Lofotkraft.

En bilpark uten utslipp

Hyundai jobber kontinuerlig med å nå målet om nullutslipp i bilparken og selskapet er helt i tet i bransjen på både helelektriske og elektrifiserte drivlinjer.

 

Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway
Vi i Hyundai er svært stolte over å bidra til at Arctic Race of Norway blir verdens første sykkelritt som kun bruker elbiler. Allerede i år har vi med oss 46 heleletriske biler, mens resten av bilbehovet dekkes av nye Tucson hybrid og IONIQ plug-in. Altså er det allerede nå et rent miljøbilarrangement fra vår side. Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway

Ambisjonen til Arctic Race of Norway er at alle de rundt 120 bilene sykkelrittet bruker skal være elbiler, i løpet av bare tre år. Hyundai støtter fullt opp om dette.

- Vi har en ambisjon om nullutslipp i vår bilpark fremover i Norge. Derfor er det flott å få muligheten til å være med på å utvikle infrastrukturen for dette i Nord-Norge gjennom Arctic Race of Norway, samtidig som vi bidrar til et miljøvennlig arrangement, sier Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.

2019-utgaven av Arctic Race of Norway går i fantastisk nordnorsk natur med Lofoten som ramme. Rittet starter 15.8 og varer til 18.8.

Relaterte artikler
Elbil

Hyundai med elektrisk racingbil

Hyundai Motorsport arbeider nå med sin første elektriske racingbil. Prosjektet er starten på en ny motorsport-æra for selskapet.

Elbil

KONA electric: 3 132 ordre på 72 timer

Helt nye Hyundai KONA electric har vekket rekordsterk forhåndsinteresse, og allerede i mars måtte interessentlisten stenges etter å ha rundt 20.000. Nå er fasiten etter de første salgsdagene klar.

Back to top