Gå til innhold

Elbilen alle snakker om

Hyundai KONA electric kommer i første halvdel av 2018. Over 12 000 nordmenn har allerede meldt sin interesse.

  • Publisert: 12.12.17

Helt nye KONA by Hyundai er en kompakt SUV med moderne design, avanserte funksjoner, gode tilkoblingsmuligheter og den nyeste sikkerhetsteknologien. Snart har du også mulighet til å få den populære bilen i en elektrisk utgave.

Lang rekkevidde

Elbilen kommer med to batteripakker, den minste på cirka 43 kWh og den største på 64 kWh.

– Den største batteripakken får en rekkevidde på hele 500 km+, og den minste på 300 km+, forteller Øyvind Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge.

Vil du få siste nytt om KONA electric? Registrer deg her for å holde deg løpende oppdatert.

Automatisk knappegirsystem gjør giringen til en lek

En viktig nyhet ved KONA electric er at den forventes å få adaptiv cruise controll. Funksjonen gjør at bilen følger hastigheten til bilen foran, og vil holde avstanden. KONA electric kommer med elektronisk håndbrekk, og vil trolig også leveres med et automatisk girsystem av samme type som vi finner i IONIQ electric.

– Dette er et såkalt shift by wire-system, hvor man velger gir via knapper i midtkonsollen. Med gir menes det i dette tilfellet at man kan velge forover, bakover, park og nøytral, forteller Knudsen.

Les også: KONA electric spørsmål og svar.

Mulighet for ventilerte skinnseter

Med unntak av nyhetene nevnt over vil KONA electric ha mange likheter med KONA med bensinmotor.

– Elbilen vil dessuten få samme 7 tommers-instrumentdisplay som Hyundai IONIQ, med det siste innen multimedia. Dette inkluderer premium lydanlegg fra KRELL, Apple CarPlay og Android Audio. I Teknikkpakken vil man også kunne få head-up display, forteller Knudsen, og legger til:

– KONA electric er også den første bilen i dette segmentet som har mulighet for ventilerte skinnseter. Her kan du få kjøling i setet om sommeren, og varme om vinteren.

Lavere rullemotstand øker effektiviteten

Utvendig vil elbilen få noen designmessige forskjeller fra bensinbilen. Grillen foran blir tett, og ladeporten vil dessuten bli plassert i front, i stedet for på venstre side som på IONIQ electric.

– KONA får egne lettmetall-felger, og dekk med lav rullemotstand som vil øke effektiviteten i bilen enda mer. Dette vil bidra til enda lavere motstand, og dermed høyere effektivitet, avslutter Øyvind Knudsen i Hyundai Norge.

kona.no finner du det du trenger å vite om KONA by Hyundai. Siden oppdateres jevnlig med den siste tilgjengelige informasjonen.

Les mer om KONA bensinutgaveLes mer om Kona electric

Relaterte artikler
Elbil

Se de første bildene

Nå er markedets første elektriske folke-SUV på vei. Med KONA er Hyundai for alvor med i kampen om ledertrøya i miljøbil-segmentet.

Elbil

Mange er redd for lydløse biler

Én av tre nordmenn er redd for å bli påkjørt av en lydløs bil. Fire av ti mener at de lydsvake elbilene er trafikkfarlige, ifølge undersøkelse.

Elbil

De første kundene har fått NEXO – hydrogensatsingen går for fullt

Hyundai har vært en pioner innen utviklingen av hydrogenbiler, og ix35 Fuel Cell var verdens første serieproduserte bil i denne kategorien da produksjonene startet i 2013. Den 8. januar i år ble etterfølgeren til ix35, den helt nye Hyundai NEXO, vist frem for første gang under CES-utstillingen i Las Vegas. Bilen markerer en revolusjon for hydrogenelektriske kjøretøyer, og er verdens mest avanserte hydrogenbil.

Back to top