Gå til innhold

Effektivitetsvinneren på vinterføre

Hyundai IONIQ electric er nok en gang kåret effektivitetsvinner i test. Denne gangen er det på vinterføre elbilene har fått prøve seg.

  • Publisert: 20.12.17

Norge har etablert seg som elbilnasjon nummer én i Europa, og i 2017 stod vi for om lag 25 prosent av det totale elbilsalget i EU og EØS. Det sier ikke rent lite om at fordelene elbiler mottar har gjort enormt mye for elbilsalget.

Men det er også et paradoks at nettopp kalde Norge er landet som for alvor har vist veien for elbiler. Med lange vintre, snø og kuldegrader er det nemlig ikke gitt at elbiler fungerer optimalt på våre kuperte og svingete veier. Det er en kjensgjerning at elbiler har kortere rekkevidde på vinterføre, og at mange elbiler har veldig mye høyere energiforbruk enn lovet.

Heldigvis går utviklingen fremover, og effektivitetsvinneren IONIQ electric viser vei.

I en fersk test av elbiler gjort av anerkjente Auto Bild får IONIQ electric skryt for vinteregenskapene.

Ikke bare er IONIQ på topp når det gjelder faktisk rekkevidde om vinteren, bilen er også soleklart mest effektiv.

På vinterføre leverer IONIQ 69 prosent av oppgitt rekkevidde i Auto Bilds test, noe som sammenliknet med konkurrentene må kunne sies å være meget respektabelt. Med 192 kilometer rekkevidde i testen er det liten tvil om at IONIQ vil klare de fleste kortere og lengre turer med god margin sommer som vinter. I tillegg leverer IONIQ electric ladehastigheter på inntil 100 kW, og er i så måte også i tet på dette området. Det betyr full mobilitet med et godt utviklet hurtigladernettverk som det vi har i Norge.

Det mest imponerende er likevel at Hyundai IONIQ electric klarer seg med et snittforbruk på bare 14,6 kWh per 100 kilometer i Auto Bilds test. Dette får vi til fordi bilen er en topp moderne konstruksjon med innovativ batteri- og elmotorteknologi. I tillegg har IONIQ en aerodynamikk som få andre matcher, med en luftmotstandskoeffisient på bare 0,24.

Gitt at selv konkurrentene med de største batteripakkene ikke klarer mer enn 250 til 270 kilometer i Auto Bilds test, skjønner man fort at det ikke bare er størrelsen på batteriet som teller. For det er kanskje en realitet at en elbil først er svært god på å være elbil når den også er ekstremt effektiv?

Relaterte artikler
Elbil

KONA electric: 3 132 ordre på 72 timer

Helt nye Hyundai KONA electric har vekket rekordsterk forhåndsinteresse, og allerede i mars måtte interessentlisten stenges etter å ha rundt 20.000. Nå er fasiten etter de første salgsdagene klar.

Elbil

Dette koster helt nye Hyundai KONA electric

Vi i Hyundai Motor Norway har opplevd tidenes interesse for en ny bilmodell med helt nye KONA electric. Allerede i mars måtte interessentlisten stenges etter å ha passert 20 000 personer. Nå er prisene klare, og de blir svært konkurransedyktige.

Back to top