Gå til innhold

Dette betyr Arctic Race for Thor Hushovd

Han har stått på pallen i flere av de største sykkelrittene i verden. Thor Hushovd synes likevel det er noe helt spesielt å være en del av det spektakulære sykkelrittet i Nord-Norge.

  • Publisert: 01.08.19

– Arctic Race of Norway er noe helt unikt. Det er flott at vi klarer å arrangere et så stort, internasjonalt sykkelritt i Nord-Norge. Dette samler regionen på en helt fantastisk måte, i tillegg til at vi får vist frem den utrolig flotte naturen vi har i denne landsdelen, sier Thor Hushovd.

Hushovd, som er kjent som «oksen fra Grimstad», er en av Norges mest meritterte idrettsutøvere gjennom tidene. Han ble verdensmester i landeveissykling i 2010 og har vunnet hele ti etappeseire i Tour de France. Han vant den grønne trøya i samme ritt både i 2005 og 2009.

Første vinner av Arctic Race

Nordmannen sto også på startstreken da Arctic Race ble arrangert for første gang i 2013. Han vant både den andre og fjerde etappen, og endte dermed opp som tidenes første vinner av Arctic Race of Norway. I dag er han ambassadør for det spektakulære sykkelrittet.

– Det var selvfølgelig veldig stort å få delta den første gangen. Jeg hadde alltid hatt lyst til å reise til Lofoten, og da var det utrolig moro å kunne dra dit som en del av den første utgaven av rittet. Jeg vant jo faktisk etappen i Svolvær, hvor det også er målgang i år, men det er ikke det som står igjen som det beste minnet likevel, forteller han.

– Vi syklet langs vannkanten i deler av løypa. Plutselig kolliderte en lagkamerat av meg, og både sykkelen og han selv havnet i vannet. Det gjør jo vanligvis relativt vondt å krasje, men han bare reiste seg opp og syklet videre. Han fullførte til og med rittet og idet han krysset mållinjen var det med et smil om munnen! Han sa det var en utrolig opplevelse å sykle rundt i disse omgivelsene. Det er utrolig moro å se effekten natur og omgivelser kan ha på lagkamerater – og en selv, forteller Hushovd.

11_thor_hushovd.JPG

Miljøvennlige følgebiler

Den tidligere verdensmesteren er svært stolt av å være ambassadør for rittet.

– Jeg ble ringt opp av en entusiastisk nordlending på telefon. Knut-Eirik Dybdal, som er daglig leder i Arctic Race of Norway, snakket utrolig varmt om det fantastiske konseptet de skulle i gang med i Nord-Norge. Han klarte å overbevise meg i løpet av den telefonsamtalen. Nå er jeg en stolt ambassadør av dette strålende arrangementet, og gleder meg utrolig mye til å være på plass i Lofoten, Vesterålen og Narvik i år, sier Hushovd.

I årets utgave av rittet vil Hyundai stille med 46 miljøvennlige følgebiler. Hushovd er svært fornøyd med å ha Hyundai på laget, og snakker varmt om satsningen på elbiler.

– Miljøfokuset i verden er jo i vinden som aldri før, og det er en veldig viktig sak. Man kan jo ikke annet enn å støtte dette gode arbeidet. Vi er veldig glade for at Hyundai stiller med sine elbiler som følgebiler i årets ritt, og veldig stolte av at Arctic Race of Norway er det første profesjonelle sykkelrittet som kun skal ha miljøvennlige følgebiler i fremtiden. Det er viktigere enn noen gang å ta vare på miljøet, og det Hyundai gjør på dette feltet er utrolig viktig, sier han.

Tips for et optimalt sykkelritt

Hele åtte Tour de France-lag stiller til start i årets utgave av Arctic Race. Det betyr at noen av verdens største syklister står på startstreken i Lofoten når det hele begynner.

Det er mange som lurer på hvordan syklister forbereder seg til et ritt over flere dager. Thor Hushovd nevner spesielt to ting som er viktig når rittet først er i gang.

– Det er selvfølgelig veldig viktig å ha en fast rutine på ting, og da er kosthold og hvile helt essensielt. Jeg spiste alltid tre og halv time før et sykkelløp, om det så var frokost eller lunsj. Det avhenger selvfølgelig av tidspunktet rittet startet. Det var også svært viktig å slappe av når man kan, for det kan utgjøre den store forskjellen både i endagsritt og i sykkelløp over tre uker, forteller Hushovd.

Og hva spiser egentlig profesjonelle syklister når man skal sykle i høyt tempo i mange timer?

– Til frokost gikk det mye i havregrøt med litt snacks ved siden av. Det kunne være både nøtter og ulike typer frukt. Jeg spiste også en god del brødskiver med speilegg. Av væske gikk det mest i vann og kaffe. Vi hadde stort sett alltid en egen kokk med på tur som lagde god og riktig mat til oss. Underveis i rittene gikk det også mye i sportsdrikker for min del, i tillegg til påfyll av vann. På matfronten var det ofte småsandwicher. Det er viktig at blodsukkeret er jevnt, understreker han.

Det finnes derimot ingen fasit i hva som er riktig og galt på matfronten.

– Folk er veldig forskjellige, og kroppen endrer seg raskt opp gjennom årene. Det er derfor stor forskjell i hva folk får i seg i løpet av dagen. Det er mange veier til suksess. Jeg vet om andre som har et helt annet kosthold enn det jeg har, som likevel har kommet seg til toppen. Heldigvis har lagene dyktige ernæringsfysiologer som følger med på både rytterne og trendene som utvikler seg, avslutter han.

Back to top