Gå til innhold

Derfor blir det få turer på bensinstasjonen med plug-in hybrid

Kjører du flest korte turer og er flink til å lade, blir det langt mellom turene til bensinstasjonen.

  • Publisert: 14.11.17

Kjører du flest korte turer og er flink til å lade, blir det langt mellom turene til bensinstasjonen.

- Fordelen med en IONIQ plug-in er at de daglige småturene kan gjennomføres med elmotoren uten å sette i gang forbrenningsmotoren, forklarerer produktsjef i Hyundai Norge, Øyvind L. Knudsen som legger til at i følge Reisevaneundersøkelsen fra Transportøkonmisk institutt for 2014, utgjorde 25 % av alle bilturer kun 1 til 3 kilometers lengde, og at i snitt så kjøres norske biler 13 kilometer pr dag.

– Med Hyundai IONIQ plug-in hybrid, har du en elmotor med en oppgitt rekkevidde på 63 kilometer. Da sier det seg selv at det kan bli langt mellom turene til bensinstasjonen for å fylle bensin, sier han, og legger til at det selvsagt forutsetter at du er flink til å lade opp batteriet mellom turene.

Plug-in = ladbar

En hybridbil har altså både en elmotor og en forbrenningsmotor som i dette tilfellet går på bensin. En ren hybridbil, har ikke ekstern ladekontakt, men utnytter energien fra nedbremsing og rulling i nedoverbakker til å lade batteriet.

 

Motorene samarbeider perfekt

– En plug-in hybrid er derimot ladbar på samme måte som rene elbiler, i tillegg til at du har fordelen av forbrenningsmotoren når du skal ut på lengre distanser, forklarer Knudsen.

Når den effektive 1,6-liters bensinmotoren og elmotoren i IONIQ plug-in hybrid arbeider sammen, er effekten på hele 141 hestekrefter. Motorene kan også arbeide hver for seg når forholdene tillater det.

– Bilen skifter mellom drift med elmotoren eller med forbrenningsmotoren og hybriddrift med begge motorene, nesten uten at du legger merke til det, sier han.

Det aerodynamiske designet til IONIQ plug-in hybrid gir en luftmotstandskoeffisient på kun 0,24. Det sørger for enestående effektivitet.

– At IONIQ plug-in hybrid også har en strømlinjeformet, dynamisk profil i lett aluminium og høyfast stål, sørger for stabile kjøreegenskaper og lavt energiforbruk, forklarer Knudsen.

 

Lades på 2 timer og 15 minutter

Batteripakken som gir en rekkevidde på 63 kilometer, lades på 2 timer og 15 minutter.

I tillegg er IONIQ plug-in hybrid utsyrt med en såkalt ECO-assistent - ECO DAS. Denne inkluderer en coasting guide som analyserer informasjon om både veien og kjøreruten for å hjelpe deg å kjøre mer økonomisk. Den analyserer også oppover- og nedoverbakker for å styre når elmotoren skal brukes og når batteriene skal lades. På denne måten bidrar den til å senke drivstofforbruket til et minimum.

God annenhåndsverdi

At en plug-in også holder seg godt i pris i bruktbilamarkedet, er også en fordel med denne teknologien.

– Vi forventer at en ladbar hybrid holder seg generelt bedre i pris etter fire år og 80.000 km enn den samme modellen med tradisjonell, fossil drivlinje, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge til Aftenposten.

Kan lades nesten hvor som helst

Den medfølgende ladekabelen er en reisekabel som lar deg lade IONIQ plug-in nesten hvor som helst og passer i standard stikkontakter. Det gjør det enkelt å finne et sted å lade din IONIQ plug-in. På hjemmebane anbefales det imidlertid at man monterer en permanent ladeboks, avslutter Knudsen i Hyundai Norge.

 

Les mer om IONIQ plug-in hybrid

ØNSKER DU Å PRØVE-KJØRE EN HYUNDAI?

ØNSKER DU TILBUD PÅ EN HYUNDAI?

Relaterte artikler
Teknologi

Bilteknologien påvirker kropp og sinn

For mange er den daglige kjøreturen en stressende øvelse fylt med frustrasjon over andres kjøreferdigheter og følelsen av å kaste bort dyrebar tid i trafikken. Nyere bilteknologi er med på å endre dette.

Teknologi

Elbilen som kjører 800 km og fylles opp på fire minutter

På bilmessen i Geneve i mars 2017 viste Hyundai frem en smakebit på neste generasjon hydrogenelektrisk bil under det foreløpige navnet Future Eco (FE). Nyvinningen får en rekkevidde på over 800 kilometer. Og du trenger ikke vente lenge; allerede i 2018 er den her!

Back to top