Gå til innhold

Derfor sparer du penger med en plug-in hybrid

Vi nordmenn kjører mange korte bilturer, og med en plug-in hybrid kan det bli lenge mellom turene til bensinstasjonen. Det eneste du må huske er å lade batteriet.

  • Publisert: 13.03.18

Det finnes mange fordeler med en plug-in hybrid, ladbar hybrid eller ladehybrid, og kanskje det viktigste er at den støtter opp under behovene til vanlige nordmenn. Vi kjører nemlig flest korte turer, og dermed kan vi både kjøre miljøvennlig samtidig som vi sparer penger.

1 AV 4 BILTURER ER KORTE

Fordelen med en IONIQ plug-in er at de daglige småturene kan gjennomføres med elmotoren uten å sette i gang forbrenningsmotoren i det hele tatt, forklarer produktsjef i Hyundai Norge, Øyvind L. Knudsen.

– I følge Reisevaneundersøkelsen fra Transportøkonomisk institutt for 2014, utgjorde 25 % av alle bilturer kun 1 til 3 kilometers lengde. I snitt så kjøres norske biler 13 kilometer pr dag.

Når den oppgitte rekkevidden er på 63 kilometer, sier det seg selv at det kan bli langt mellom turene til bensinstasjonen for å fylle bensin. Han legger til at det selvsagt forutsetter at du er flink til å lade opp batteriet mellom turene.

Batteripakken som gir en rekkevidde på 63 kilometer, lades opp på 2 timer og 15 minutter.

LAD OMTRENT NÅR OG HVOR DU VIL

Den medfølgende ladekabelen er dessuten en reisekabel som lar deg lade bilen omtrent hvor som helst. Den passer også i standard stikkontakter.

På hjemmebane anbefales det imidlertid at man monterer en permanent ladeboks, sier Knudsen i Hyundai Norge.

SPAR PENGER MED EFFEKTIV TEKNOLOGI OG DESIGN

Når 1,6-liters bensinmotoren og elmotoren arbeider sammen er effekten på hele 141 hestekrefter. Motorene kan også arbeide hver for seg når forholdene tillater det. Med to motorer vil du kunne kjøre elektrisk, miljø- og pengebesparende i tillegg til lengre distanser fri for bekymringer om rekkevidde.

– Bilen skifter mellom drift med elmotoren eller med forbrenningsmotoren og hybriddrift med begge motorene, nesten uten at du legger merke til det, sier han.

– IONIQ plug-in hybrid er også designet for enestående effektivitet. Den har en strømlinjeformet, dynamisk profil i lett aluminium og høyfast stål. Det aerodynamiske designet gjør at bilen kun har en luftmotstandskoeffisient på 0,24, som sørger for lavt energiforbruk.

UTSTYRT MED ECO-ASSISTENT SOM HJELPER DEG Å SPARE BENSINPENGER

IONIQ plug-in hybrid er i tillegg utstyrt med en såkalt ECO-assistent - ECO DAS. Denne inkluderer en guide som analyserer informasjon om både veien og kjøreruten for å hjelpe deg å kjøre mer økonomisk.

Den analyserer også oppover- og nedoverbakker for å styre når elmotoren skal brukes og når batteriene skal lades. På denne måten bidrar den til å senke drivstoff forbruket til et minimum.

GOD BRUKTVERDI

En plug-in holder seg også godt i pris på bruktbilmarkedet, som er en stor fordel dersom du skulle ønske en utskiftning ved et senere tidspunkt. Det støttes av Autolease Norge som er blant Skandinavias største på leasing av bil.

– Vi forventer at en ladbar hybrid holder seg generelt bedre i pris etter fire år og 80.000 km enn den samme modellen med tradisjonell, fossil drivlinje, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge til Aftenposten.

Relaterte artikler
Teknologi

Bilteknologien påvirker kropp og sinn

For mange er den daglige kjøreturen en stressende øvelse fylt med frustrasjon over andres kjøreferdigheter og følelsen av å kaste bort dyrebar tid i trafikken. Nyere bilteknologi er med på å endre dette.

Teknologi

Elbilen som kjører 800 km og fylles opp på fire minutter

På bilmessen i Geneve i mars 2017 viste Hyundai frem en smakebit på neste generasjon hydrogenelektrisk bil under det foreløpige navnet Future Eco (FE). Nyvinningen får en rekkevidde på over 800 kilometer. Og du trenger ikke vente lenge; allerede i 2018 er den her!

Back to top