Gå til innhold

Derfor sparer du penger med en plug-in hybrid

Nordmenn bruker oftest bilen til korte turer, og med en plug-in hybridbil kan du spare både penger og miljøet bare du husker å lade batteriet.

  • Publisert: 13.03.18

Det finnes mange fordeler med en plug-in hybrid, ladbar hybrid eller ladehybrid, og kanskje det viktigste er at den støtter opp under behovene til vanlige nordmenn. Vi kjører nemlig flest korte turer, og dermed kan vi både kjøre miljøvennlig samtidig som vi sparer penger.

1 AV 4 BILTURER ER KORTE

Ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2014 gjennomført av Transportøkonomisk institutt, var 25 % av alle bilturer mellom 1 og 3 kilometer. I snitt ble norske biler kjørt 13 kilometer pr dag, og når rekkevidden på vår IONIQ plug-in er 63 kilometer kan det gå lang tid mellom gangene man trenger å ta turen innom en bensinstasjon for å fylle bensin.

 

Øyvind L. Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge
– Fordelen med en IONIQ plug-in er at de daglige småturene kan gjennomføres med elmotoren uten å sette i gang forbrenningsmotoren i det hele tatt, forutsatt at du er flink til å lade opp batteriet mellom turene selvsagt. Øyvind L. Knudsen, produktsjef i Hyundai Norge

LAD NÅR OG HVOR DU VIL

Batteripakken som gir en rekkevidde på 63 kilometer, lades opp til 100% på 2 timer og 15 minutter. Den medfølgende ladekabelen er en reisekabel som også passer i standard stikkontakter, og lar deg lade bilen omtrent hvor som helst. På hjemmebane anbefales det imidlertid at man monterer en permanent ladeboks, sier Knudsen i Hyundai Norge.

SPAR PENGER MED EFFEKTIV TEKNOLOGI OG DESIGN

Når 1,6-liters bensinmotoren og elmotoren arbeider sammen er effekten på hele 141 hestekrefter. Motorene kan også arbeide hver for seg når forholdene tillater det. Med to motorer vil du kunne kjøre elektrisk, miljø- og pengebesparende i tillegg til lengre distanser fri for bekymringer om rekkevidde.

Bilen skifter mellom drift med elmotoren eller med forbrenningsmotoren og hybriddrift med begge motorene, nesten uten at du legger merke til det. 

IONIQ plug-in hybrid er også designet for enestående effektivitet. Den har en strømlinjeformet, dynamisk profil i lett aluminium og høyfast stål. Det aerodynamiske designet gjør at bilen kun har en luftmotstandskoeffisient på 0,24, som sørger for lavt energiforbruk. 

ECO-ASSISTENT HJELPER DEG Å SPARE BENSINPENGER

IONIQ plug-in hybrid er i tillegg utstyrt med en såkalt ECO-assistent - ECO DAS. Denne inkluderer en guide som analyserer informasjon om både veien og kjøreruten for å hjelpe deg å kjøre mer økonomisk.

Den analyserer også oppover- og nedoverbakker for å styre når elmotoren skal brukes og når batteriene skal lades. På denne måten bidrar den til å senke drivstoff forbruket til et minimum.

GOD BRUKTVERDI

En plug-in holder seg også godt i pris på bruktbilmarkedet, som er en stor fordel dersom du skulle ønske en utskiftning ved et senere tidspunkt. Det støttes av Autolease Norge som er blant Skandinavias største på leasing av bil.

– Vi forventer at en ladbar hybrid holder seg generelt bedre i pris etter fire år og 80.000 km enn den samme modellen med tradisjonell, fossil drivlinje, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge til Aftenposten.

Bestill prøvekjøring

Be om et tilbud

 

Relaterte artikler
Teknologi

Bilteknologien påvirker kropp og sinn

For mange er den daglige kjøreturen en stressende øvelse fylt med frustrasjon over andres kjøreferdigheter og følelsen av å kaste bort dyrebar tid i trafikken. Nyere bilteknologi er med på å endre dette.

Teknologi

Er det mulig å kjøre på hydrogen gjennom Europa?

Det er spørsmålet et titall europeiske biljournalister nå stiller seg. For å finne svaret reiste de søndag på en langtur fra Bergen til Bolzano i Italia med ti hydrogenelektriske biler. I Norge finnes det i dag fem hydrogenstasjoner og i Europa har man nå startet byggingen av et nett av hydrogenstasjoner som skal binde Europa sammen.

Back to top