Gå til innhold

De første kundene har fått NEXO – hydrogensatsingen går for fullt

Hyundai har vært en pioner innen utviklingen av hydrogenbiler, og ix35 Fuel Cell var verdens første serieproduserte bil i denne kategorien da produksjonene startet i 2013. Den 8. januar i år ble etterfølgeren til ix35, den helt nye Hyundai NEXO, vist frem for første gang under CES-utstillingen i Las Vegas. Bilen markerer en revolusjon for hydrogenelektriske kjøretøyer, og er verdens mest avanserte hydrogenbil.

  • Publisert: 25.09.18

Torsdag 20. september kunne de første stolte kundene ta imot sine helt nye biler, da Hyundai leverte ut tre biler til selskapene NEL og Uno-X.

Bilene ble overrakt under en seanse ved den toppmoderne hydrogenfyllestasjonen i Sandvika.

 

Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway
Det er en stor glede å endelig kunne levere NEXO til kunder. Bilen er en miljøvennlig spydspiss sammen med KONA electric og IONIQ electric, og markerer et veiskille for hydrogenelektriske personbiler. Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway

Christian får støtte fra Hyundais produktsjef Øyvind L. Knudsen.

– NEXO innehar en rekke faktorer som gjør den helt spesiell. For det første er den et fantastisk design, som ikke bare ser flott ut, men som også har utrolig smarte løsninger for å optimalisere aerodynamikken og dermed bilens effektivitet. Bilen er i tillegg teknologisk svært avansert, med all tenkelig sikkerhet og komfort. Bilen har blant annet kameraer som gir virtuell speilvisning av blindsonen, autonom parkering, avansert filholder og mye mer.

NEXO er dessuten en fullstendig miljøvennlig bil, og den hydrogenelektriske drivlinjen sørger for at eneste utslipp er rent vann. Bilen har også verdens mest effektive brenselcellesystem, med en systemeffektivitet på 60 prosent. Det betyr at bilen har en rekkevidde på 666 kilometer etter den strenge nye WLTP-syklusen – som gir vesentlig mer realistiske forbruks- og rekkeviddetall.

Miljøvennlighet har også stått i fokus gjennom hele bilens design. Innvendig er samtlige materialoverflater i UL-sertifiserte biomaterialer, det være seg alt fra gulvmatter til plastdeksler og såkalte soft skin-materialer. Dette gir en CO2-reduksjon på 20 prosent, og NEXO har den mest utstrakte bruken av biomaterialer i hele bilbransjen.

– I tillegg tilbys bilen med fem forskjellige farger, som alle er produsert med lave utslipp, sier Knudsen i Hyundai.

– Bilen har dessuten fått luftforurensningsfiltre som filtrerer fint støv inklusive nanopartikler. Det betyr at 99,9 prosent av alt støv kan renses, og at luften som slippes ut av NEXO er renere enn den som kom inn. Dermed bidrar bilen aktivt til å minske luftforurensning lokalt.

Politisk vilje

Når leveringene av NEXO nå er sparket i gang, er det ekstra gledelig at politikerne signaliserer langsiktig satsning og tro på hydrogen.

Venstre-politiker Solveig Schytz i Akershus Fylkeskommune var til stede under overleveringen av de første NEXOene til kunder, og kan forsikre om at hydrogenelektriske biler er en del av løsningen for en utslippsfri bilpark.

– Akershus fylkeskommune vedtok en langsiktig satsning på hydrogen som drivstoff i 2014, og det fortsetter. Vi anser hydrogen som en del av løsningen for en utslippsfri fremtid, og vi synes det er veldig gledelig at NEXO nå er på veien, sier Schytz i en kommentar.

– For oss er det viktig at vi ikke velger én enkelt miljøteknologi , men at vi legger til rette for nye teknologier. Vi er fortsatt i startgropen på hydrogen, men vårt engasjement er langsiktig.

Det støtter oppunder hva klima og miljøminister Ola Elvestuen sa på Dagsnytt 18 mandag 17. september. Der forsikret Elvestuen at regjeringen også ser på hydrogen som en av de viktige energibærerne for fremtiden, og understreket at norske kunder som kjøper hydrogenelektriske biler kan være trygge på at det vil være fyllestasjoner fremover.

Uno-X satser tungt

Den positive holdningen blant politikerne får også støtte av Uno-X, som i løpet av kort tid dobler antallet hydrogenstasjoner fra to til fire.

– Vi har stor tro på hydrogen som det beste alternativet for utslippsfri kjøring, sier daglig leder Roger Hertzenberg i Uno-X Hydrogen.

Selskapet har store planer for utbyggingen av et omfattende fyllenettverk i Norge, og jobber kontinuerlig med dette.

– Vi planlegger et initielt nettverk på 20 stasjoner så snart som praktisk mulig, sier Hertzenberg, og legger til at myndighetene bør være enda mer offensive.

– Det er mye bedre å sette i drift stasjoner, enn å snakke om det. Vi har prosjekter i gang, og tror at nye stasjoner i seg selv vil være god markedsføring for hydrogenelektriske biler.

Mer informasjon om helt nye Hyundai NEXO finnes på nexo.hyundai.no.

Relaterte artikler
Elbil

KONA electric knuser konkurrentene

Elbileventyret i Norge ser ikke ut til å ha noen ende. Rekordhøye salg og enda større etterspørsel er stikkord som definerer markedet, og på toppen av ønskelisten troner vår KONA electric.

Back to top