Gå til innhold

Laveste energiforbruk blant elbilene:

Bli med på langtur til Dyreparken

Fungerer det å kjøre over 30 mil i en Hyundai IONIQ Electric på en fredag ettermiddag - med en Kaptein Sabeltann-entusiast på to og et halvt år i baksetet?

  • Publisert: 19.05.20

Langhus, fredag den 15. mai klokken 14:00. Endelig kan familien Kirkebøen låse ytterdøra og dra på tur igjen.

En velbrukt lekekikkert er rettet mot Kaptein Sabeltanns verden. William Kirkebøen (2,5) er nemlig blodfan av Kapteinen: Rommet hans er dekorert med Sabeltann-effekter, og han kan alle sangene.

– Det er viktig for oss å gi William gode opplevelser. Derfor drar vi på helgetur til Kristiansand nå når reiserestriksjonene er lettet, forteller mamma Natalie Kirkebøen (29).

Turen er i overkant av 300 km, og det er to store spørsmål: Går det greit i en elbil med rekkevidde på 311 km (WLTP)? Og vil lille William trives med å kjøre så langt? Det er første gang han skal være med på en så lang biltur i våken tilstand.

Far-og-sønn-ved-sort-IONIQ-Electric.jpg

Plass avgjørende

Familien Kirkebøen har allerede mye elbilerfaring. De hadde sågar en Hyundai Kona Electric inntil nylig, men valgte å bytte den i en Hyundai IONIQ Electric for å få bedre plass.

Det merker Natalie idet hun åpner bagasjerommet og skal løfte inn barnevogna:

– Det er jo god plass her, deilig!

Hun tar rattet selv på den første etappen. Dette skal nemlig bli hennes bil når familien får sin egen levert i neste uke. Ektemann Emil Kirkebøen (29) inntar passasjersetet, foran barnesetet til William.

– Her kan jeg strekke på beina, uten problemer, konstaterer han.

GOD PLASS: Bakovervendte barneseter krever mye plass. Men i Hyundai IONIQ Electric sitter både mamma og pappa komfortabelt foran lille William. Foto: Schibsted Partnerstudio

 

Les-mer-om-bilen.png

 

Natalie
Jeg føler meg trygg i bilen. For meg, med barn på tur, er det noe av det absolutt viktigste. Natalie

En egen ro

Allerede i den tette fredagstrafikken gjennom Oslo siger en egen ro på. Nå er familien på tur. William synger med på Sabeltann-sangene som spilles over anlegget, og mor kjenner at fredagsskuldrende er i ferd med å senke seg.

– Det er enkelt å finne ut av utstyret i bilen, og den er lett å kjøre, med god komfort, kommenterer Natalie.

– Og GPS-en fungerer som smurt, IONIQ-en virker som en kvalitetsbil, følger Emil opp.

Ønsker du å prøvekjøre?

Lekestopp

Selv med solid elbilerfaring i ryggen – eller kanskje nettopp derfor – legger de ikke opp til et «rekkevidderace» til Kristiansand. I det de nærmer seg Grenlandsområdet, finner Emil fram til et stoppested for en mat- og lekepause.

– Jeg har jo kjørt helt vanlig, uten å tenke på strømmen. Likevel er det 40% igjen på batteriet, konstaterer Natalie.

– Vi kunne nok kommet helt fram uten å lade om vi hadde gått inn for det, mener Emil.

I praksis er altså en rekkevidde på i overkant av 300 kilometer tilstrekkelig?

– Det ville jo være deilig med tusen kilometers rekkevidde, men jeg ser ikke helt poenget. Vi må jo stoppe underveis uansett, svarer Emil.

IONIQ-Electric-på-bryggekanten.jpg

 

Øyvind Knudsen, produkt og PR-sjef for Hyundai Motor Norge
Nye Hyundai IONIQ Electric har fått et større batteri, som gir 32% økt rekkevidde. Øyvind Knudsen, produkt og PR-sjef for Hyundai Motor Norge

Gunstig løsning

– Men selv om batteriet er større, er det likevel en viktig vurdering hvor stor batteripakken faktisk skal være, sier Øyvind Knudsen, produkt og PR-sjef for Hyundai Motor Norge.

Batteriet er nemlig den klart dyreste komponenten i en elektrisk bil, og større batteri gir også økt vekt.

– Hyundais viktigste prioritering i utviklingen av IONIQ Electric har vært effektivitet. Derfor er batteristørrelsen fremdeles moderat, og bilen er bygget i høyfast stål og aluminium. Det gir en lett bil. Og kombinert med en enestående aerodynamikk blir IONIQ Electric svært energieffektiv, forklarer Knudsen.

KVALITETSFØLESE.jpg

KVALITETSFØLELSE: Overflater trukket i lær og elegante betjeningsløsninger i nye Hyundai IONIQ Electric.

BRUKERVENNLIG-LADER.jpg

BRUKERVENNLIG LADER: Ioniq Electric kan lades på flere måter med ulike ladekabler og støpsler, avhengig av hvilken lader du har hjemme, og hvilke ladestasjoner du har tilgang til.

PAKKET-OG-KLAR.jpg

PAKKET OG KLAR: Idet bakluken lukkes, kan turen begynne.

IONIQ-Electric-på-landevei.jpg


EFFEKTIV AERODYNAMIKK: Hyundai IONIQ Electric har en Cd-verdi på bare 0,24. Det er noe av forklaringen på at dette er den mest effektive elbilen på markedet.

Ønsker du å prøvekjøre?

Avstikker på smale og vingete veier

Etter å ha ladet til 80%, velger familien derfor å fortsette turen mot Kristiansand «uten å tenke på strømmen».

For å få litt variasjon fra E18, og også mulighet til å prøve den nye Ioniq Electric-en litt ekstra, velger familien faktisk en liten avstikker sør for Porsgrunn. De tar inn på fylkesvei 363 mot Helle. Her blir veien både smal og svingete – en reell test for alle som tenker å kjøre en del rundt i Norge i sommer, altså.

– Bilen sitter som limt gjennom de skarpe svingene, utbryter Natalie.

Mye av forklaringen er ifølge Øyvind Knudsen at den nye utgaven av IONIQ Electric har fått en enda gunstigere verkfordeling:

– Batteripakken er utvidet forover, helt i bunnen av bilen. Dermed får nye IONIQ Electric et svært lavt tyngdepunkt. Kombinert med den lange akselavstanden, gir det både god komfort og stabile kjøreegenskaper, forklarer Øyvind Knudsen.

 

Les-mer-om-bilen.jpg

 

IONIQ-Electric-i-farten-på-landevei.jpg

Liker den bedre og bedre

Vel framme ved Dyreparken viser kjørecomputeren 13,9 kWh/100 km.

– Det er imponerende, rundt halvparten av hva jeg er vant med fra vår andre elbil, sier Emil Kirkebøen.

– Vi kunne faktisk ha kjørt i ett om vi hadde gått inn for det.

Også Natalie, som skal ha en IONIQ Electric som sin nye bil, smiler bredt idet hun stiger ut:

– Det er noe ordentlig ved hele bilen, og jeg synes den er kul – jeg liker den mer og mer!

Fremme-ved-dyreparken.jpg

FREMME: Etter drøye fire timer i bil, var det fint å komme frem til Dyreparken. Foto: Schibsted Partnerstudio

Trygghet viktigst

– Og jeg føler meg trygg i bilen. For meg – med barn på tur – er det det viktigste, understreker Natalie.

Lille William virker også å være fornøyd med den som skal bli mammas nye bil. Han hadde bare en ti-minutters kunstpause like før Porsgrunn, og resten av turen har han holdt det gående med synging og aktiviteter sammen med mamma og pappa – helt fram til Abra Havn.

– Det har gått over all forventning med ham på turen, sier Natalie.

Pappa Emil er enig:

– Dette ga mersmak, noe vi helt klart kan gjenta, avslutter han.

Og det er ikke tomme ord - familien har allerede booket en ny tur til Dyreparken i sommer.

 

Ti gode grunner til å velge Hyundai IONIQ Electric

  1. Laveste energiforbruk blant elbilene. 13,8 kWh/100 etter WLTP-testsyklus – 13,9 kWh/100 km på kjøreturen fra Langhus til Kristiansand.
  2. Det lave energiforbruket gir god rekkevidde selv med moderat batteristørrelse. Det gir mye bil for pengene: Pris fra 287.900,-.
  3. Romslig bagasjerom og god plass til bakovervendte barneseter – velegnet for familieferie.
  4. Du kjenner på kvalitetsfølelsen når du setter deg inn i bilen.
  5. Lav batteriplassering og lang akselavstand gir IONIQ Electric svært god langturskomfort og trygge kjøreegenskaper.
  6. Svært høyt utstyrsnivå, med blant annet cruisekontroll, oppvarmet ratt, automatisk klimaanlegg og smart regenerering av energi - også i basisversjonen.
  7. Adaptiv cruisekontroll med «stop&go»-funksjon. *
  8. Infotaimentsenter med 10,25-tommers skjerm og Android Auto, Apple Carplay og Bluelink app-styring. *
  9. SmartSense sikkerhetsteknologi, med blant annet automatisk nødbrems og fotgjengergjenkjenning, sykkelgjenkjenning, blindsonevarsel, aktiv filholder og ryggeradar med varsel for kryssende trafikk.*
  10. Kan utstyres med lastekrok til for eksempel sykkelstativ.

 

* Gjelder Premium utstyrsversjon

Relaterte artikler
Tips og råd

Vårklar bil med vask og polering

Det er på tide å vaske vinteren av bilen, og gi bilen en velfortjent vårpuss. NAF anbefaler bileiere å sette av litt tid for å gjøre bilen klar for vår- og sommerhalvåret. Har du allerede skiftet hjul i påsken, kan det likevel være nyttig å lese gjennom tipsene nedenfor.

Elbil

Elbilsmilet

Er du en av de mange som tenker på å bytte ut den gamle fossilbilen med en ny elbil, men lurer på hvordan det egentlig er? Her er et lite innblikk i en typisk dag for en som akkurat har kjøpt en elbil fra Hyundai.

Back to top