Gå til innhold

Bli kjent med Ott Tänak - verdensmester og Hyundais nyeste stjerneskudd

Dette er mannen som vippet den franske dominansen fra WRC-tronen, og nå har han valgt Hyundai i sin fortsettelse av karrieren.

  • Publisert: 11.11.19

I Rally Spania, årets nest side VM-runde i rally, sikret Ott Tänak VM-tittelen én runde før slutt. Dette var altså den første ikke franske verdensmesteren siden Norges Petter Solberg vant VM i 2003. Siden regjerte Sebastien Loeb fra 2004 til 2012, før hans navnebror Sebastien Ogier tok over tronen fra 2013 til 2018.

Nå er det ingen franskmenn og ingen Sebastien som ruver på topp. Nå heter den nye kongen Ott Tänak, er 32 år og kommer fra Estland.

Tänak skal sammen med allerede godt Hyundai-etablerte Thierry Neuville utgjøre en fast duo i hvert løp for 2020, mens Dani Sordo og Sebastien Loeb vil fortsette å dele en tredjebil.

Norske Andreas Mikkelsen er fortsatt ikke ute av Hyundai-teamet, og teamsjef Andrea Adamo er opptatt av og positivt til å finne en løsning for at Hyundai også representeres med et norsk flagg neste år. Det samme er han med Craig Breen, så det er fortsatt uavklart - men spennende - å se hvilke løsninger som finnes for disse to hos Hyundai for neste år.

Men hvem er så denne Tänak? Den sindige estlenderen som bare har kjørt fortere og fortere, spesielt etter det nye WRC-reglementet som kom i 2017. Først kjørte han for Ford under det nye reglementet, og sanket sine første seire for dem dette året.

Så meldte han overgang til Toyota for 2018, og har siden vært deres lederstjerne. Og det viser også statistikkene.

I fjor vant han like mange løp som den forrige verdensmesteren Sebastien Ogier, han scoret like mange pallplasseringer som Ogier og Neuville (seks pallplasser), men han vant hele 70 fartsetapper dette året - mer enn noen annen, og tilnærmet en tredjedel av etappene i 2018.

I år har Tänak dominert ytterligere. Før finaleløpet i Australia har han vunnet 6 av 13 løp, han har vært på pallen i totalt ni av løpene, og han har hittil vunnet 73 fartsetapper, omtrent samme seiersrate som i 2018. I tillegg har han vunnet Power Stage, den siste etappen som gir ekstrapoeng i sammendraget, hele seks ganger bare i år.

Tänak ble født i Kärla Parish 15. oktober 1987 og kjørte sitt aller første løp allerede som 13-åring, under Saaremaa Rallisprint i Estland i 2001. Siden fortsatte han å kjøre en rekke nasjonale løp i Estland, mens det er verdt å nevne at hans første løp utenfor Baltikum var faktisk Rally Norway i 2006, prøveløpet til VM-løpene som Norge arrangerte i 2007 og 2009.

VM-debuten kom i Rally Portugal i 2009 i en alder av 21 år, mens han scoret sine første VM-poeng med en 10. plass i Rally Mexico i 2011. Hans første pallplass kom på Sardinia i 2012, men etterhvert brøt han så mange løp at han mistet tilliten fra teamsjef i M-Sport, Malcolm Wilson, og dermed tok han et sabbatsår fra WRC med kjøring kun i Estland i 2013.

Trenden skulle snu fra 2015 med stadig større progresjon og på Sardinia i 2017 kom omsider hans første seier i VM, som fram til nå har strakt seg til 12. Han tok forøvrig VM-bronse i 2017 og 2018, før det altså ble gull nå i 2019.

Nå har Tänak signert for Hyundai Motorsport for 2020. Dette sier estlenderen som sin nye arbeidsgiver etter at han avslutter et to år langt samarbeid med Toyota etter Rally Australia.

Ott Tänak
Jeg er utrolig spent på å ta del i Hyundai Motorsport i 2020. Visjonene som teamsjef Andrea har satt for framtiden er veldig lovende og passer mine ambisjoner for framtiden. Det er en stor ære for meg å bli med i et team på dette stadiet av våre respektive karrierer. Jeg har stor respekt for det Hyundai har oppnådd, og vi har kjempet tett i mange år Ott Tänak
Relaterte artikler
Motorsport

To på pallen og seier i Rally Sverige

Hyundai har hatt en kjempehelg i de svenske og norske skogene. Ikke bare stakk belgieren Thierry Neuville av med førsteplassen, men nykommeren på laget, nordmannen Andreas Mikkelsen sikret en tredjeplass i sitt femte løp for laget. Som om ikke det var nok kom Hyundais tredje sjåfør Hayden Paddon (NZ) på en høyst respektabel femteplass.

Eugen i sin Alfa Romeo klar for vinterføre Motorsport

Fartskongen på 1930-tallet

Eugen Bjørnstad var den første som satte Norge på motorsportkartet . Han var eventyreren, kremmeren og livsnyteren som ble en av Norges største kjendiser i sin tid.

Back to top