Gå til innhold

Bilteknologien påvirker kropp og sinn

For mange er den daglige kjøreturen en stressende øvelse fylt med frustrasjon over andres kjøreferdigheter og følelsen av å kaste bort dyrebar tid i trafikken. Nyere bilteknologi er med på å endre dette.

  • Publisert: 02.06.17

Dårlige vei- og værforhold, det å være sent ute til en avtale eller bare det å bli sittende i samme stilling i timevis kan ha uheldige virkninger på stressnivået bak rattet. Og veldig ofte er det ikke sjåførens feil. Ujevn kjøring fra andre bilister er en klar årsak til hvorfor stressnivået øker.

Egenskapene til bilene vi kjører er med på å påvirke hvor rolige vi er på veien. Hvor behagelig er setet du sitter i? Er det lett å justere? Er det god nok plass? Fungerer klimaanlegget som det skal? Dagens bilteknologi er designet for å gjøre kjøringen så stressfri som mulig. Her er en oversikt over hva som hjelper deg:

Biometriske sensorer for økt velvære

På CES 2017, en av verdens største teknologi- og innovasjonsmesser, presenterte Hyundai tidligere i år sin fremtidsvisjon for helsebevisste biler, Health+ Mobility Cockpit. I årene som kommer ønsker Hyundai å utstyre bilene sine med biometriske sensorer som kan overvåke førerens fysiske- og mentale tilstand, respirasjonsfrekvens og pust. Teknologien kan brukes til å øke førerens fokus og hjelpe dem til å slappe av, i tillegg til at føreren vil komme frem til sitt bestemmelsessted mindre trett. Duft som lavendel eller beroligende musikk vil bli utløst hvis føreren mister konsentrasjonen eller har et høyt stressnivå.

Støynivået

Medpassasjerer, bilmotoren, egen kjørestil, vibrasjon, vind, klimaanlegg og underlaget bidrar til støy som kan ha stor innvirkning på førers konsentrasjon. Dette er faktorer som er med på å påvirke hvordan biler blir konstruert. Dagens biler er langt mer stillegående enn de var tidligere. Vi ser en økning i salg av elektriske biler, som Hyundai IONIQ, og brenselcellebiler som er kjent for sitt lave støynivå.

Støy fra biler blir regulert av europeisk regelverk og desibelgrensene har vært jevnt synkende gjennom årene. De nye EU-direktivene har som mål å redusere nivåene ytterligere, til 68 db, innen 2026.

Romslighet og ergonomi

Ergonomi spiller en nøkkelrolle i byggingen av nye biler. Ergonomiingeniører jobber tett med designerne når biler skal designes og produseres. Innvendig plass, design på rattet, beinplass og komfortable seter blir nøye vurdert når en bil settes sammen. Alt fra radio og brytere, setejusteringen og ryggstøtte har innvirkning på førerens komfort. 

Komfort

En bil som er for varm eller for kald er ikke en bil som er komfortabel. Å rulle ned vinduet har som regel ikke den ønskede effekten for alle passasjerer. I dag har flere biler funksjoner som oppvarmet ratt, automatisk klimaanlegg, oppvarmede seter og soltak. Hyundais nye generasjon i30 har også seter som kan kjøles ned under varme soldager.

Enkel tilkobling for telefon

Mobiler kan være en stor distraksjon bare ved å ha dem i bilen. Meldinger, innkommende anrop og apper som gir fra seg lyd fører til at stressnivået til føreren øker. Konsentrasjonen blir også dårligere. Android Auto og Apple CarPlay gjør at sjåførene enkelt kan synkronisere sine mobile enheter via bilen. Sjåføren får enkelt tilgang til samtaler, meldinger, apper og Google Maps gjennom bilens berøringsskjerm. Programvaren kan lese innkommende meldinger høyt og sende et diktert svar fra sjåføren tilbake.

LIVE-tjenester

Teknologi som LIVE-tjenester gir den raskeste ruten i sanntid, trafikkoppdateringer, informasjon om været, plassering av fotobokser og muligheten til å gjøre online søk etter interessepunkter. Kjøper man en ny Hyundai, får man med et 7-års abonnement på LIVE-tjenester.

Blindsonevarsler

Blindsonevarsleren sier ifra hvis det er noe som beveger seg i blindsonen. Dette kan varsles ved hjelp av visuell lyd eller symbol, eller med milde vibrasjoner i rattet.

Adaptiv cruise control

Adaptiv cruise control regulerer automatisk bilens hastighet. Det igjen reduserer førertretthet, særlig over lengre reiser hvor føreren ikke stadig må justere hastigheten eller anslå hvor fort andre biler kjører. Adaptiv cruise control er med på å redusere den fysiske belastningen, som for eksempel i beina, i tillegg til at det kan bidra til å spare penger på drivstoff.

Navigasjon

Å ikke vite veien kan være forstyrrende for noen sjåfører, spesielt hvis man har det travelt og skal rekke noe. Mange moderne bilmodeller kommer nå med innebygde navigasjonssystemer, nettopp for å unngå stresset med å ikke finne frem.

Ryggekamera

Før ryggekameraene kom var rygging en av de mest stressende opplevelsene ved å kjøre bil for mange, spesielt for ferske sjåfører. Siktlinjen var den største årsaken til at mange var så bekymret for nettopp dette. Nå som ryggekameraene varsler hvis du kommer for nær et objekt og for kryssende trafikk, kan mange sjåfører senke skuldrene.

 

 

Automatisk parkering

Med automatisk parkering slipper føreren stresset med å klemme seg inn og ut av trange plasser. Når føreren finner en ledig parkeringsplass trenger han eller hun bare å aktivere systemet. Teknologien tar kontrollen over rattet og plasserer bilen der hvor føreren har ønsket.

Radio og lydanlegg

Lydanlegget i biler har hatt en massiv utviklingen gjennom årenes løp. Det ene som har vært konstant gjennom hver utvikling er at lydanlegget ene og alene har vært ment som underholdning. Forskning viser at det å lytte til klassisk- og popmusikk, eller generelt musikk med lavt tempo, kan roe deg ned når du kjører. Musikk med raskere tempo som blant annet rock, kan være med på å øke stressnivået og føre til at føreren kjører fortere og får kortere lunte.

Får vi snart se selvkjørende biler?

I nær fremtid kan bilene ta kontrollen selv. På CES-messen tidligere i år viste Hyundai frem sitt autonome IONIQ-konsept, det nyeste forsøket på selvkjørende biler på offentlige veier. Den autonome bilen ble testet på veier i Las Vegas. Gjennom bruk av LiDAR teknologi kan bilen identifisere objekter og navigere seg rundt på egenhånd. Selvkjørende biler vil på sikt kunne eliminere stresset ved å selv kjøre bil.

 

Relaterte artikler
Back to top