Gå til innhold

Automated Valet Parking System

Hyundai og Kia slapp tidligere i januar en video som viser et system for autonom trådløs lading og parkering av elbiler, kalt Automated Valet Parking System (AVPS). 

  • Publisert: 16.01.19
  • foto: Hyundai

Systemet vil gi bilkundene stor nytte i møte med overfylte parkeringsplasser og ladestasjoner for elbiler. AVPS er en autonom løsning, og tillater at fullt oppladede biler flytter seg bort fra ladestasjonen, for å gi plass til nestemann i køen. Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass. 

Med en smarttelefon kan man instruere bilen i at det er på tide å lade. Da vil bilen selv kjøre til nærmeste tilgjengelige ladestasjon, lade opp, og deretter kjøre til en passende parkeringsplass. Når sjåføren sender beskjed om det, vil bilen returnere dit han eller hun befinner seg. 

 

Smart kommunikasjon

Prosessen gjennomføres ved hjelp av kontinuerlig kommunikasjon mellom elbilen, pakeringsanlegget, ladesystemet og sjåføren. Parkeringsanlegget sender beskjed om ledige plasser og ladestasjoner, mens ladesystemet oppdaterer sjåføren med ladestatus i realtid. 

Hyundai og Kia vurderer mulighetene for å kommersialisere teknologien allerede i 2025, sammenfallende med lanseringen av nivå 4-autonome biler. Selskapene planlegger videre å lansere autonom kjøring i utvalgte "smart cities" fra 2021, med et mål om å lansere fullt autonome kjøretøyer innen 2030. 

Om Hyundai Motor Company

Hyundai Motor Company har vært representert på det norske markedet siden 1992, og er i dag en av verdens største bilprodusenter og verdens 35. mest verdifulle selskap (2017). 

Hyundais design skal bidra til at hver bil vi lager er unik. Designfilosofien er basert på inspirasjon fra naturen, og designspråket skal bidra til at du øyeblikkelig gjenkjenner en Hyundai. Gjennom design vil vi tilby våre kunder verdier som tilfredsstiller utover bare å kjøpe og eie et kjøretøy.

For Hyundai er det viktig med nærhet til markedet. Derfor har vi opprettet et europeisk utviklingssenter i Tyskland som står bak bilene som er laget for det europeiske markedet, blant annet i20 og i30. I tillegg har vi teknologiske forskningssentre i Korea, USA, Japan og India, og testbaner i Korea og USA. Teknologi er et vidt begrep, og spenner fra de mest avanserte elektroniske styreenheter til stålkvalitet i et bilkarosseri. Hyundai investerer tungt i teknologi på alle nivåer, også i produksjonsteknologi, en av hovedfaktorene som gjør det mulig å tilby biler med utstyr vi bare fant på dyrere biler for få år siden.

Relaterte artikler
Bilnytt

Hyundai viser elbilen IONIQ midt i Oslo sentrum

Hyundai slår på stortromma og har satt opp en gedigen paviljong på sjøsiden av Oslo S for å vise frem sine nye elbiler. Her blir det anledning til å lære mer om strøm som drivstoff for biler, møte likesinnede over en kopp kaffe og testkjøre IONIQ.

Teknologi

Elbilen som kjører 800 km og fylles opp på fire minutter

På bilmessen i Geneve i mars 2017 viste Hyundai frem en smakebit på neste generasjon hydrogenelektrisk bil under det foreløpige navnet Future Eco (FE). Nyvinningen får en rekkevidde på over 800 kilometer. Og du trenger ikke vente lenge; allerede i 2018 er den her!

Bilnytt

Hyundai Motor kåret til årest produsent av BBC TopGear Magazine

BBC TopGear Magazine har anerkjent Hyundai Motor som årets produsent i den siste utgave av bilmagasinet. Magasinet definerer oss som et sørkoreansk firma med imponerende mangfold og et ambisiøst produktutvalg som har greid å sette mer etablerte merkevarer i skyggen, anerkjennelser vi i Hyundai er svært stolte av.

Back to top